Loewe tv. (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 13-07-2025, 18:08 (18 uur en 56 minuten geleden) @ doktordirk

Onlangs maar eens een tv van Loewe type CP42U onder handen genomen.
Het stond hier al jaren na samen met een ander toestel een bliksem inslag (deels) te hebben overleefd.
Het ander toestel (Philips) mankeerde weinig, maar de Loewe gaf wat meer problemen.
Hoe ik het toen gedaan heb, volgens mij zonder schema, weet ik niet meer maar het speelde wel weer.
Geluid, helderheid en kleur waren op de achterwand met schuifregelaars in te stellen, niet ideaal maar het werkte.
Nu inmiddels van een schema voorzien geprobeerd de situatie te herstellen.
Dit is het schema met de ultraschall versie, er was ook een versie met schuifregelaars aan de voorkant!
[image]
Omdat een deel van de print niet toegankelijk is eerst maar met een regelbare voeding aan het werk gegaan.
Toen bleek eigenlijk tot m'n verbazing het exotische ic TMS3700NS gewoon te werken evenals het andere TMS-ic.
Met een andere us ab van Nordmende gezien dat er signaal binnen kwam, maar er kwam niets op de uitgangen 10, 11 en 12.
Oorzaak was een defect ff ic 74107.De andere Q-uitgang bleef hoog, dus vandaar dat het aangesloten relais het ook altijd deed.
De beide 74xxx-ic's bleken defect evenals 3 van de 4 aangesloten transistors, alle 4 ook maar vervangen.
De 5volt voeding is ook nog goed, waarom alleen dit deel schade heeft opgelopen??, zal wel toeval zijn.
Hierna werkt alles weer zoals bedoeld.
Met een toongenerator en een klein luidsprekertje zijn de diverse kanalen te bedienen, een originele ab zal wel niet te vinden zijn en de gebruikte ic's hiervoor heel erg duur.
Maar ja wat is er mis met een beetje lichaamsbeweging!

Dirk.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks