Transistor versterkers (Algemeen)

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 15-06-2009, 01:27 (5401 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Kees van Dijke, 15-06-2009, 01:28

Hoi Paul,

Ik zit in het PA wereldje waar de uitgangsvermogens van versterkers vaak 2x 1200 Watt of meer bedragen. De top die je op dit moment kunt bereiken met huidige transistoren is ca 2500 Watt in 4 Ohm.

Toch hoef je niet raar te kijken als in woonkamer omstandigheden enorme vermogens worden ingezet voor optimale kwaliteits weergave. Denk maar een aan de B&O Beolab 5 luidsperkers . 2,5 KW lijkt veel, maar valt in de praktijk erg mee. In deze luidsprekers zitten de schitterende class-D versterkers van B&O, en tot nu toe ben ik nog geen betere versterker tegengekomen, noch buizen, noch transistor/fet's etc.
Hoewel de class-D topology jaren lang discussie van onderwerp waren, en ook ook nog steeds vele slechte ervaringen zijn, ook door mij, is dit inmiddels helemaal opgelost door sommige fabrikanten. Denk hierbij aan zeer lage vervorming, zeer aangenaam geluid, loepzuiver etc.

Voor luidsprekers in de woonkamer geldt in de regel hoe beter de kwaliteit, des te lager het rendement. Dit wordt dan gecompenseerd door hoog vermogen.

Voor PA kun je kwaliteit met hoog rendement heel goed combineren, maar je komt dan op erg grote luidspreker kasten uit.

groetjes,
-=Kees=-


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum