PM5508 Vastzittende draaiknoppen (Toestel of techniek)

door paulvo @, Brakel (BE), 02-08-2025, 23:41 (14 uur en 37 minuten geleden)

Vooreerst: superbedankt, Dokterdirk, voor het inscannen van de service manual! Vooral de bladschikking met schema's en bijbehorende signalen ernaast is verhelderend en de PCB layouts zijn veel duidelijker! Enorm gewaardeerd!

Nu een vraagje van mechanische aard.
Heeft iemand ervaring met het weer mobiliseren van de VHF en UHF drukknop eenheid in de PM5508 ?
De handleiding vermeldt op p41 dat na verwijderen van de "text plate" de push-button unit toegankelijk is. Maar duidelijk niet om te demonteren.

Het probleem is dat sommige van de knoppen kunnen verdraaid worden, andere totaal niet. Ik ben met een hetelucht blazer erin geslaagd om enkel de meest rechtse knop te kunnen laten "latchen" bij geheel indrukken, waarbij de knop nu gedeeltelijk terugkomt. Bij de andere knoppen is dit niet mogelijk: ofwel geheel ingedrukt, ofwel geheel uit. In de gedeeltelijk ingedrukte stand heb ik de afstemming kunnen aanpassen, maar na enkele minuten was de zaak weer afgekoeld en zat de oude olie weer muurvast. Er zitten twee aluminium 'meenemers' over de wormwielas, en ik vermoed dat die door de oude olie of vet helemaal vast zitten, zodat de wormwielas niet kan verdraaid worden.
Hoe het latch-systeem precies werkt, heb ik nog niet kunnen zien.

Heeft iemand tips over hoe deze drukknop eenheid kan worden geserviced ?
Het uitnemen van de complete eenheid is me alvast niet gelukt. Ook niet na verwijdering van 2 schroeven aan frontzijde, 2 schroeven van beugel aan achterzijde, en telkens 2 dikkere schroeven aan de beugels van beide zijden. Er moeten sowieso nog enkele draden worden losgesoldeerd aan de onderzijde, maar er blijkt toch nog iets meer vast te zitten en te voorkomen dat de drukknop eenheid samen met de tuners als een geheel kan worden uitgenomen.

Maar vooral: hoe en met welk produkt krijg ik die oude olie opgelost, zonder gevaar voor de rest van de drukknop eenheid ?

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks