Schema Becker autoradio (Gezocht)
door Frans , Bredene, België, 09-08-2025, 12:16 (1 dag en 9 uur geleden)
Gewijzigd door Frans, 09-08-2025, 12:18
Hallo,
Ik zoek het juiste schema van de Becker autoradio Mexico Cassette Vollstereo.
Op het "Net" vind ik enkel de schema's met de stereodecoder MC1310 maar ik zoek het schema
met de stereodecoder TBA490 , ook is de decoder print helemaal anders met de TBA490 als deze met
de MC1310.
Print info :
-Decoder print : 202E0110-01
-HF print : 202E0120-01
Eindversterker (aparte module)
-2x AD156-AD157
-2x TAA435
-1x BD148 (U stab.)
Graag ook het schema van de print layout.
Verder geen gegevens meer op het toestel.
Vriendelijke groeten
Frans,
Schema Becker autoradio
door henk vdb , Breda, 09-08-2025, 17:54 (1 dag en 3 uur geleden) @ Frans
Gewijzigd door henk vdb, 09-08-2025, 17:58
Ik heb aardig wat tijd besteed aan het zoeken van een datasheet van het TBA490 stereodecoder IC, maar totnogtoe nergens gevonden. Het IC is maar kort gebruikt geweest in productie, ca. 1971, ben het in een Mullard quick reference guide tegengekomen, maar enkel vernoeming, geen data.
Wat worden er trouwens belachelijke prijzen gevraagd voor oude autoradio's. Was me nog niet eerder opgevallen.
Succes met de verdere zoektocht voor de documentatie van deze autoradio.
Schema Becker autoradio
door soundman2 , Wouw, 09-08-2025, 20:22 (1 dag en 1 uur geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 09-08-2025, 20:24
Ik vond het tamelijk snel. De eerste hit was op RMORG
Tamelijk summier,maar beter als niets.
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_tba490.html
Deze firma biedt het ic nog aan
https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=481736
Schema Becker autoradio
door Frans , Bredene, België, 09-08-2025, 20:55 (1 dag en 0 uur geleden) @ soundman2
Net je bericht te laat gelezen , wel raar dat ik daar niet terecht ben gekomen met het zoeken
naar de data sheets , alvast bedankt het is toch al iets.
Mvg
Frans,
Schema Becker autoradio
door henk vdb , Breda, 09-08-2025, 21:13 (1 dag en 0 uur geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 09-08-2025, 21:21
Ik zou toch ook graag nog de echte datasheet van de TBA490 vinden.(*) Bij RMO heb ik geen account, hoewel die site het wel vershrikkelijk vaak bovenaan in zoekresultaten komt.
Verder eens gekeken naar Philips consumenten apparatuur uit die tijd en ik heb gezien dat Philips eerst transistordecoders gebruikte, later kwam opvallend vaak de TCA290 voorbij met ongeveer net zoveel externe spoelen als een transistordecoder. Vervolgens werd de TDA1005 PLL decoder ingevoerd. Alle drie de versies zie je in heel veel Philips servicedocs terugkomen.
Nergens een TBA490 in een Philips apparaat gezien tot nog toe, misschien was dat meer een typisch Mullard IC.
(*) Nog een hobby van me is het verzamelen online van datasheets van de TAA, TBA, TCA, TEA en dergelijke series van Philips, Siemens, SGS, ITT, enz. enz., het wordt steeds moeilijker deze te vinden.
Dat de TBA490 nog op diverse sites te koop staat vind ik wel wonderlijk.
[edit] Ik zie net dat on8bl de VALVO datasheet heeft gevonden. Mogelijk is dit IC alleen onder het VALVO merk uitgebracht, hoewel ik een verwijzing gezien heb in een Mullard databook.
Schema Becker autoradio
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 10-08-2025, 03:23 (18 uur en 4 minuten geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-08-2025, 03:37
De foto op rmorg is in elk geval van een IC dat in Duitsland geproduceerd is.
In de regel waren Philips IC's overal leverbaar, maar ik denk dat lokale organisaties er wel invloed op hadden al zal dat hier vooral om apparatenfabrieken gaan, want kennelijk adverteerde Mullard er wel mee.
Het IC lijkt (volgens rmorg) vooral door Blaupunkt en Wega gebruikt te zijn. In dat geval zouden die fabrikanten bij Valvo aangeklopt kunnen hebben, of andersom is Valvo met zijn nieuwe ontwikkeling daar gaan leuren. Binnen Philips vond de TCA290 (ook een Duitse ontwikkeling, maar ik denk net iets nieuwer) kennelijk meer aftrek.
Schema Becker autoradio
door Frans , Bredene, België, 09-08-2025, 20:46 (1 dag en 0 uur geleden) @ henk vdb
Bedankt Henk voor het helpen meezoeken met mij , ik heb er ook al veel tijd in gestoken
voor ik hier op het forum heb geplaatst.
Inderdaad het opzoeken van data over de TBA490 valt tegen , ik denk dat ze in de tijd in
productie maar zeer kort de TBA490 hebben gebruikt en over gestapt zijn naar de MC1310
waardoor er ook geen schema van te vinden is.
Becker is al zo wie zo al geen gemakkelijk merk om er een "compleet" service manual van te vinden.
Het probleem is de het stereolampje zeer onrustig is en dat zelfs tussen twee zenders in.
Het zou kunnen dat na afregeling van de decoder het probleem opgelost is maar ik had toch
graag eens op voorhand een studie gemaakt van het schema.
IK wacht nog even af misschien is er toch nog iemand die me kan helpen aan het schema.
Mvg
Frans,
Schema Becker autoradio
door on8bl , 09-08-2025, 21:11 (1 dag en 0 uur geleden) @ Frans
datasheet hier duidelijk leesbaar.
Download gaat niet zonder inloggen.
Schema Becker autoradio
door henk vdb , Breda, 09-08-2025, 21:22 (1 dag en 0 uur geleden) @ on8bl
VALVO.... daar had ik nog even niet aan gedacht!
Dank voor die info.
Schema Becker autoradio
door Frans , Bredene, België, 10-08-2025, 11:10 (10 uur en 17 minuten geleden) @ on8bl
Alle info is welkom en is een stap vooruit , een juist schema van de radio zou natuurlijk
ideaal zijn maar dat zal moeilijk worden denk ik .
Ik heb nog een foto bijgevoegd van het IC zelf maar er staat geen verwijzing op van de
fabrikant.
Mvg
Frans,