Marantz PM5004 rechterkanaal dood (Toestel of techniek)

door Martina @, Weerselo Twente, 10-08-2025, 10:39 (3 dagen geleden)

Geacht Forum,
Van mijn Marantz PM 5004 is plotseling het rechterkanaal dood, alleen als ik de volumeknop helemaal opendraai komt er nog een nauwelijks hoorbaar geluid uit de speaker.

Ik heb de kast opengemaakt en alleen visueel geinspecteerd om te zien of er iets verbrand is ofzo, of dat er ergens nog een verborgen zekering in zit...Verder niets te zien, geen bolle elco-tjes

Waar zou ik aan moeten denken?

Groetjes,
Martine

Marantz PM5004 rechterkanaal dood

door MarcelvdG @, 10-08-2025, 10:53 (3 dagen geleden) @ Martina

Geen idee, maar ik zou om te beginnen eens proberen om de service manual te vinden. Er is een Poolse webstek waar je er een heleboel gratis kunt downloaden, met een maximum van 10 per dag.

Daarna kun je dan proberen uit te vinden waar in het signaalpad het misgaat. Heb je het probleem bijvoorbeeld ook met de hoofdtelefoonuitgang en met alle ingangen? Kun je als je het schema hebt ergens halverwege het signaalpad meten om te kijken of links en rechts het daar nog wel allebei doen?

door Martina @, Weerselo Twente, 10-08-2025, 11:33 (3 dagen geleden) @ MarcelvdG

Hi Marcel...

Superbedank voor je tip.....De versterker is okee, het probleem zit in de aansluitdraad van de Technics SL1200 MK2 pickup, denk een draadbreukje.... (mag ook wel na 43 jaar trouwe dienst)

Ik ga deze aansluiting repareren.

Martine

door Martina @, Weerselo Twente, 10-08-2025, 13:14 (3 dagen geleden) @ Martina

Hi Marcel...

Ik ga deze aansluiting repareren.

Martine

Element blijkt stuk

door MarcelvdG @, 10-08-2025, 19:42 (2 dagen geleden) @ Martina

Dat is jammer, dan wordt het wel wat duurder dan bij een kabelbreuk.

door soundman2 @, Wouw, 10-08-2025, 20:01 (2 dagen geleden) @ MarcelvdG

Dan trad de fout toch alleen op bij gebruik van de platenspeler.
Het omwisselen van de twee tulpstekers had je meteen naar de fout geleid.
Het volledig open draaien is nooit oké. Als het zachtjes niet werk warkt het ook niet bij vol open gedraaide volumeregelaar. Komt het signaal ieens terug, dan kunnen de luidsprekers schade oplopen.

door Martina @, Weerselo Twente, 10-08-2025, 20:53 (2 dagen geleden) @ soundman2

Dan trad de fout toch alleen op bij gebruik van de platenspeler.

Helemaal mee eensch!! Ik had gewoon even een cd-speler moeten aansluiten....

Maar ja, ik ben ook maar een simpel hobby-istje

Ik had alleen maar de deksel van de versterker opengemaakt om visueel te inspecteren, de soldeerbout bleef in de kast....

door MarcelvdG @, 10-08-2025, 21:27 (2 dagen geleden) @ soundman2

Het volledig open draaien is nooit oké. Als het zachtjes niet werk warkt het ook niet bij vol open gedraaide volumeregelaar. Komt het signaal ieens terug, dan kunnen de luidsprekers schade oplopen.

En misschien ook wel je oren, en die zijn onvervangbaar.