Platenspeler 212 of 312 overdenkingen (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 22-08-2025, 09:23 (1 dag en 9 uur geleden)
Gewijzigd door Otto, 22-08-2025, 09:25

Beste lezers,

Enkele jaren geleden kreeg ik van mijn broer een Aristona SG1312 (linker toestel op de foto):

[image]

Dit toestel komt overeen met de Philips 22GA312. Het toestel mist de kap en het element. Het element kan ik wel ergens vinden, maar de kap zal lastig zijn. Ik las op internet dat dit type toestel en redelijk goede naam heeft. Maar vanwege de kap heb ik het toestel maar aan de kant gezet voor betere tijden. Nu liep ik gisteren een kringloopwinkel binnen, en zag daar in de categorie “defect, voor de hobbyist”, een als 212 aangemerkt apparaat staan (rechts op de foto). De kap zag er goed uit, en ook het element was nog aanwezig. Ik moest meteen denken aan mijn platenspeler, maar was intussen al lang vergeten welke ik ook al weer precies had. In ieder geval herkende ik de vormgeving, dus dacht ik dat ik makkelijk van de twee één goede kan maken. Dus in de kofferbak met dat ding.
Thuis gekomen zag ik dat het om de Aristona AR8540 gaat:

[image]

Dit blijk dus inderdaad de Aristona-versie van de 22GA212 te zijn. Ook blijk dit toestel een ingebouwde 22GH905 voorversterker te hebben.
Voor de volledigheid ook nog even het typeplaatje van de SG1302:

[image]

Gekeken naar de verschillen zie ik:

• Uiterlijke details in opdruk.
  • De armen zijn verschillend van kleur.
  • De SG1312 heeft LED’s onder de tiptoetsen. De AR8540 heeft gloeilampjes.
  • De SG1312 heeft een vast netsnoer. De AR8540 een los snoer met die (beruchte) 90 graden pinnen.
  • De SG1312 heeft geen voorversterker of zichtbare spanningscarrousel. De AR8540 heeft wel een voorversterker en spanningscarrousel.
  • De SG1312 heeft een (missende) kap met wrijvingsscharnieren. De AR8540 heeft een kap
    met een pookje om de kap open te laten staan.

Al met al toch wel veel verschillen. Daarom slaat toch de twijfel toe om wat de doen. Mijn eerste idee was om de SG1312 in de behuizing van de AR8540 te plaatsen. Maar pleeg ik dan geen heiligschennis? De andere optie is om toch de AR8540 op te knappen, maar ik begreep dat de gloeilampjes nogal kwetsbaar zijn en regelmatig sneuvelen.

Alvast bedankt voor het meedenken,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Platenspeler 212 of 312 overdenkingen

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-08-2025, 09:32 (1 dag en 9 uur geleden) @ Otto

de versie met lampjes zijn veel mooier om naar te kijken dan de latere versie met leds. (met name de afwerking van de touch knopjes)

de 6V/50mA lampjes sneuvelen idd na vele uren draaien. Maar die zou je kunnen vervangen door aangepaste warmwitte ledjes met serie en parallelweerstandje. Ja, ook een parallelweerstandje, anders gaan de flipflops zich koppig gedragen :-)

door Otto @, Drenthe, 22-08-2025, 09:48 (1 dag en 9 uur geleden) @ kris

de versie met lampjes zijn veel mooier om naar te kijken dan de latere versie met leds. (met name de afwerking van de touch knopjes)

Hallo Kris,

Dat denk ik ook. Ook de zilverkleurige arm vind ik mooier. Hoewel ik de draaiknopjes van de 312 weer iets mooier vind, maar daar ga ik niet mee rommelen.

de 6V/50mA lampjes sneuvelen idd na vele uren draaien. Maar die zou je kunnen vervangen door aangepaste warmwitte ledjes met serie en parallelweerstandje. Ja, ook een parallelweerstandje, anders gaan de flipflops zich koppig gedragen :-)

Ik las ergens dat die lampjes deel uitmaken van het regelcircuit en dus niet zomaar vervangen kunnen worden. Zelfs vervangen door de bijna gelijkwaardige fietslampjes gaf al problemen. Weet je zeker dat het met de witte LED's dan wel lukt?

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 22-08-2025, 10:32 (1 dag en 8 uur geleden) @ Otto

Ik las ergens dat die lampjes deel uitmaken van het regelcircuit en dus niet zomaar vervangen kunnen worden. Zelfs vervangen door de bijna gelijkwaardige fietslampjes gaf al problemen. Weet je zeker dat het met de witte LED's dan wel lukt?

Otto

Otto,

De lampjes maken deel uit van het flip-flop circuit en kun je niet zonder meer vervangen. Zoals Kris al aangaf ken het wel, maar dan met een parallelweerstand zodat er voldoende stroom door de flip-flop blijft lopen.

Maar misschien een domme vraag: waarom zou je de lampjes vervangen? Levensduur is ongeveer 2000 uur. Wil je de platenspeler dan nooit meer uitzetten?

Ander zwak punt je de netschakelaar: deze breekt af. MFB freaks heeft prima passende vervangers, maar je kan natuurlijk ook zelf kijken wat je hebt liggen.

Het befaamde Philips Morf snoer is inderdaad een lastige; meestal vervang ik deze aansluitingen door een standaard "8tje", bij Conrad hebben ze een uitvoering die er nagenoeg 1:1 in past.

Succes met de platenspeler, het zijn kwalitatief erg goede apparaten.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door Otto @, Drenthe, 22-08-2025, 12:49 (1 dag en 6 uur geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Otto, 22-08-2025, 13:01

Hallo Leo (en de anderen),

Intussen de bodemplaat van beide spelers er af gehaald. De 22GH905 voorversterker zit er ondanks de sticker niet in. Misschien er ooit uitgehaald, maar kan natuurlijk ook nooit geplaatst zijn. Ik weet ook niet precies waar die hoort te zitten. Als iemand een foto geeft, kan ik eens kijken of er sporen zijn van eventuele inbouw.

De lampjes maken deel uit van het flip-flop circuit en kun je niet zonder meer vervangen. Zoals Kris al aangaf ken het wel, maar dan met een parallelweerstand zodat er voldoende stroom door de flip-flop blijft lopen.

Maar misschien een domme vraag: waarom zou je de lampjes vervangen? Levensduur is ongeveer 2000 uur. Wil je de platenspeler dan nooit meer uitzetten?

2000 uur? Ik dacht na al die berichten op het web, dat het veel korter zou zijn. Met 2000 uur kan, ik wel leven hoewel ik niet weet hoeveel draaiuren de speler al heeft gehad. Intussen blijkt het al dat het lampje achter de 33 toeren toets stuk was. Onder de toetsen zitten drie maal 7121D (6V, 50mA) lampjes. Ik heb die van de stoptoets overgezet naar de 33 toeren toets, en een nieuwe (no name) 6V, 50mA op de stoptoets gezet. Dit lijkt wel te werken:

[image]

Hoewel ik de spanningen over de lampjes vreemd vind. Over die in de toerentoetsen staat 5,7 V, wat natuurlijk prima is, maar over de stoptoets meet ik maar 5 V. Ik dat normaal?

EDIT: Nog even geprobeerd wat er gebeurt als ik het nieuwe lampje wissel met een van de 7121D's. Dan loopt ook daar de spanning terug. Het maakt dus echt uit of je een echte 7121D gebruikt of een andere 6V/50mA lamp. Of heeft dat te maken met de al gemaakte branduren van de 7121D?

De lamp voor de stoppositie is een Philips 6V/0,1A lamp. Er staat geen herkenbare code op enkel RCHOLLANDX. De lamp is verder goed, en het afslagmechanisme werkt ook, dus de LDR is ook nog goed.

Wat ik nog zie is dat de motor niet op gang komt. Met de hand draaien vind ik die ook wel zwaar lopen vergeleken met de andere draaitafel. Eens kijken of ik de motor nog kan smeren.

Ik heb ook de TG1312 maar even opgestart, en het vreemde is dat ook daar de 33 toeren-LED het niet doet. Zal wel met de branduren te maken hebben, 33 wordt vaker gebruikt dan 45 toeren.

Ander zwak punt je de netschakelaar: deze breekt af. MFB freaks heeft prima passende vervangers, maar je kan natuurlijk ook zelf kijken wat je hebt liggen.

Deze is inderdaad al eens eerder gerepareerd.

Het befaamde Philips Morf snoer is inderdaad een lastige; meestal vervang ik deze aansluitingen door een standaard "8tje", bij Conrad hebben ze een uitvoering die er nagenoeg 1:1 in past.

Gelukkig zit het snoer er gewoon bij...

Succes met de platenspeler, het zijn kwalitatief erg goede apparaten.

Dank je,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-08-2025, 12:59 (1 dag en 6 uur geleden) @ Otto
Gewijzigd door Maarten Bakker, 22-08-2025, 13:02

RCHOLLANDX

HOLLANDX is typisch voor Philips. RC ervoor zegt me niks, is soms ook lastig leesbaar.

Heiligschennis valt naar mijn idee wel mee. Dit waren een beetje de standaard hogere middenklasse kwaliteitsspelers uit de jaren '70 en zijn veel bewaard. Ik zou geneigd zijn de vergelijking te trekken met plano's.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 22-08-2025, 14:34 (1 dag en 4 uur geleden) @ Otto

Dag Otto,

EDIT: Nog even geprobeerd wat er gebeurt als ik het nieuwe lampje wissel met een van de 7121D's. Dan loopt ook daar de spanning terug. Het maakt dus echt uit of je een echte 7121D gebruikt of een andere 6V/50mA lamp. Of heeft dat te maken met de al gemaakte branduren van de 7121D?

Nee, maar wel met het vervangende lampje. De originele Philips 7121d lampjes zijn 6 volt en er loopt dan een stroom ergens tussen de 44 en 51 milliampère. Dit heb ik eens gemeten aan zo'n 70 originele lampjes.

Ook heb ik vervangende lampjes gecontroleerd, volgens opschrift 6 volt bij 50 milliampère. Dat viel tegen: de stroom was hoger het algemeen hoger, tot zo'n 98 milliampère toe. In totaal heb ik van het vervangende type zo'n 46 lampjes gecontroleerd.

Het heeft volgens mij niets met branduren te maken, maar gewoon met productie tolerantie. En Philips was hier best goed in, vandaar dat de lampjes probleemloos in een flip-flop circuit konden worden geplaatst; ze waren nagenoeg hetzelfde.

De lamp voor de stoppositie is een Philips 6V/0,1A lamp. Er staat geen herkenbare code op enkel RCHOLLANDX. De lamp is verder goed, en het afslagmechanisme werkt ook, dus de LDR is ook nog goed.

Of de LDR nog goed is kun je natuurlijk niet controleren op deze manier: in de servicedocumentatie is aangegeven op welke waarde de "stop spanning" moet worden afgeregeld. Als je dat kloppend krijgt is de LDR goed. LDR's werken op basis van cadmium en dat verouderd. Evengoed kun je natuurlijk de boel zo laten, het werkt immers.

Wat ik nog zie is dat de motor niet op gang komt. Met de hand draaien vind ik die ook wel zwaar lopen vergeleken met de andere draaitafel. Eens kijken of ik de motor nog kan smeren.

De motor moet soepel draaien, soms helpt een drupje naaimachine olie (ik heb een injectiespuit om goed te kunnen doseren, je hebt snel teveel)
Klopt de voedingsspanning van de motor? Zo ja, dan is de motor zelf het probleem. Ik heb er ooit al eens eentje gehad met compleet versleten borstels.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

door soundman2 @, Wouw, 22-08-2025, 14:44 (1 dag en 4 uur geleden) @ Leo Snoeren

Dag Otto,

Nee, maar wel met het vervangende lampje. De originele Philips 7121d lampjes zijn 6 volt en er loopt dan een stroom ergens tussen de 44 en 51 milliampère. Dit heb ik eens gemeten aan zo'n 70 originele lampjes.

Ook heb ik vervangende lampjes gecontroleerd, volgens opschrift 6 volt bij 50 milliampère. Dat viel tegen: de stroom was hoger het algemeen hoger, tot zo'n 98 milliampère toe. In totaal heb ik van het vervangende type zo'n 46 lampjes gecontroleerd.

Het heeft volgens mij niets met branduren te maken, maar gewoon met productie tolerantie. En Philips was hier best goed in, vandaar dat de lampjes probleemloos in een flip-flop circuit konden worden geplaatst; ze waren nagenoeg hetzelfde.

De 7121D was niet te vervangen door een gewoon fietslampje voor een achterlicht 6V 50mA. Het lampje van Philips is dubbel gespiraliseerd en de gloeidraad warmt daardoor veel meer op en het lampje geeft dan bij 5omA meer licht. Een fietslampje komt niet op temperatuur en daardoor geeft het minder licht en trekt het meer stroom. Dat laatste doet dan de FF schakeling weer slechter werken.
Het lampje werd ook vaak gebruikt als stereo indicator in radiotoestellen. Een ander lampje , gaf dan nauwelijks licht.

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-08-2025, 15:15 (1 dag en 4 uur geleden) @ soundman2

Lang geleden eens het "stereolampje" vergeleken met een standaard 50mA lampje:
ja, ze zijn verschillend..
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=6758

door Otto @, Drenthe, 23-08-2025, 08:49 (10 uur en 27 minuten geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Otto, 23-08-2025, 08:50

Hall Leo,

Ook heb ik vervangende lampjes gecontroleerd, volgens opschrift 6 volt bij 50 milliampère. Dat viel tegen: de stroom was hoger het algemeen hoger, tot zo'n 98 milliampère toe.

Klopt, ik had de scoopbeeldjes van Kris al eens gezien.

Of de LDR nog goed is kun je natuurlijk niet controleren op deze manier: in de servicedocumentatie is aangegeven op welke waarde de "stop spanning" moet worden afgeregeld. Als je dat kloppend krijgt is de LDR goed. LDR's werken op basis van cadmium en dat verouderd. Evengoed kun je natuurlijk de boel zo laten, het werkt immers.

I heb intussen de handleiding. Ik zal eens kijken of dat lukt.

De motor moet soepel draaien, soms helpt een drupje naaimachine olie (ik heb een injectiespuit om goed te kunnen doseren, je hebt snel teveel)

Waar moet je die inspuiten? voor zover ik zie, kun je alleen het draaipunt tussen poelie en motor bereiken. Aan de achterkant van de motor zit ook een gat, maar in denk niet dat die bedoeld is voor het smeren.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Goldline @, Oranjedorp, 22-08-2025, 15:13 (1 dag en 4 uur geleden) @ Otto

Voorversterkerprint en motortje heb ik voor jou liggen hier indien gewenst.
Inbouw gegevens van de AH print zijn wel op het net te vinden.

--
Cees PA1DBA

door Otto @, Drenthe, 23-08-2025, 08:56 (10 uur en 20 minuten geleden) @ Goldline

Voorversterkerprint en motortje heb ik voor jou liggen hier indien gewenst.
Inbouw gegevens van de AH print zijn wel op het net te vinden.

Hallo Cees,

Dank voor je aanbod. Ik ga hem eerst gebruiken op mijn Philips 742. Daar zit al een voorversterker in. Maar omdat de sticker van versterker wel op de speler staat is het voor de volledigheid misschien toch handig om die te plaatsen. Ik denk er nog over na. Over een tijdje (27 september) komt de markt bij de Lichtmis er ook weer aan. misschien daar dan afspreken.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Goldline @, Oranjedorp, 23-08-2025, 12:01 (7 uur en 16 minuten geleden) @ Otto

Prima Otto, tot dan op de Lichtmis beurs.

--
Cees PA1DBA

door Goldline @, Oranjedorp, 22-08-2025, 11:06 (1 dag en 8 uur geleden) @ Otto

Het voordeel van de 312 is de elektromagneet die aan het einde van de plaat ook de arm van de plaat lift.
Deze is wel over te zetten op de 212 en de elektronica aan te passen.
Het zijn goede bruikbare draaitafels.

--
Cees PA1DBA

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-08-2025, 12:57 (1 dag en 6 uur geleden) @ Otto

Bijna gelijkwaardige fietslampjes hadden een veel te hoge aanloopstroom of waren stiekum 100mA in plaats van 50mA. Met een LED met weerstanden zou het dus prima moeten kunnen.

Let op dat de AC... transistoren in de flipflops en motorsturing, voor zover aanwezig, meestal last hebben van whiskers. Bij storing dus even tegen tikken en dan eventueel vervangen.

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 22-08-2025, 13:10 (1 dag en 6 uur geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,
Denk dat daar al vervangers voorvzijn silicium torren
Een verhandeling hier over is op het mfb forum te vinden
Anders thomas over contacteren
Grt René

door Otto @, Drenthe, 22-08-2025, 13:13 (1 dag en 6 uur geleden) @ Maarten Bakker

Let op dat de AC... transistoren in de flipflops en motorsturing, voor zover aanwezig, meestal last hebben van whiskers. Bij storing dus even tegen tikken en dan eventueel vervangen.

[image]

Volgens de servicehandleiding zit er enkel één AC127 in de voeding. De rest is silicium en een AD162. Ik meende dat de AD162 geen last van whiskers heeft.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 22-08-2025, 14:15 (1 dag en 5 uur geleden) @ Otto

Ohja natuurlijk. De voeding met de AC127 kwam laatst nog langs, ik denk op mfbfreaks. Als je daar silicium inzet moet er ergens een diode bij en het bootstrapweerstandje moet worden verlaagd omdat er anders te weinig spanning is om de vervangende transistor open te sturen.

door francois129 @, Aartselaar - België, 23-08-2025, 07:25 (11 uur en 51 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Klopt, heb deze aanpassing al in een aantal van deze toestellen met succes ingebouw.

Mvg

François

door Otto @, Drenthe, 23-08-2025, 08:58 (10 uur en 18 minuten geleden) @ francois129

Klopt, heb deze aanpassing al in een aantal van deze toestellen met succes ingebouw.

Hallo François, heb jij een linkje naar die modificatie paraat? Scheelt mij weer wat zoekwerk :-)

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door francois129 @, Aartselaar - België, 23-08-2025, 09:04 (10 uur en 12 minuten geleden) @ Otto

Otto,
Zoek het even op.

François

door francois129 @, Aartselaar - België, 23-08-2025, 12:03 (7 uur en 13 minuten geleden) @ francois129

Otto,

https://forum-mfbfreaks.nl/search.php?keywords=212+voeding&fid%5B0%5D=6

In deze draad vind je de info,

Ik heb hier op vakantie enkel een onscherp schema.

François

door Otto @, Drenthe, 23-08-2025, 12:32 (6 uur en 44 minuten geleden) @ francois129

Otto,

https://forum-mfbfreaks.nl/search.php?keywords=212+voeding&fid%5B0%5D=6

In deze draad vind je de info,

Ik heb hier op vakantie enkel een onscherp schema.

François

Dank je,

Ook hier kan ik enkel een schema op postzegelformaat zien:

[image]

Maar voorlopig lijkt het originele circuit nog gewoon te werken.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-08-2025, 18:43 (33 minuten geleden) @ francois129

Om precies te zijn, is dit de ombouwbeschrijving:

https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?f=6&t=8501

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-08-2025, 14:06 (1 dag en 5 uur geleden) @ Otto

Is altijd wat lastig als je 2 pu.s hebt die beide net aan opties hebben.
Zou gaan voor de rechter HiFi.
Ziet er ook beter uit.

Betreft die lampjes. Belangrijkste is die afslag met LDR dat die goed werkt.
Rest is inschatten de uren dat je de pu gaat gebruiken.

Had vorige week een PhL FP563 pu snel in orde gemaakt.
Leuk voor paar plaatjes. Maar enthousiasme van jonge lui
Staat ding al dagen uren te draaien.
Kringloop winkels onderweg al leeg gestruind door ze

Bedoel maar.

Persoonlijk vind ik de rechter ook visueel mooier uitzien
Maar afhankelijk natuurlijk mechanische staat.
Maak ze beide beetje bruikbaar in orde en ga er mee werken.
Dan merk je of lift systeem goed werkt.
De afslag goed werkt enz.
Toeren regeling stabiel is.
Dat voor je aan wisselen onderdelen gaat beginnen.

door Peter1952 @, Almere, 22-08-2025, 21:03 (22 uur en 14 minuten geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Peter1952, 22-08-2025, 21:11

Wat mij als eerste opvalt is dat op de eerste foto bij de rechter platenspeler het contragewicht achterstevoren zit. De zwarte kant is de achterkant. Wat nu achter zit is zilverkleurig en is de voorkant. Keer hem maar eens om dan zul je zien dat het veel netter staat.
De 212 heeft in de loop der tijd wat wijzigingen ondergaan. De eerste exemplaren hadden die beruchte morf-plug, latere uitvoeringen hadden een vast netsnoer. Ik heb dit wel eens veranderd, er zit gewoon een doorvoergat voor in de bodemplaat.
Wat ook prima gaat: achter het gat in het chassis past ook een euro- chassisdeel. Je neemt dan de uitvoering met de bevestigingsgaten aan de linker- en rechterkant. Je moet de gaten in het chassis iets uivijlen met een sleutelvijltje.
De steker past mooi door het gat in de plint en doordat deze nu diep zit steekt die niet zo ver uit.

Ook de stofkap heeft veranderingen meegemaakt: De eerste exemplaren hadden scharnieren en een uitzetijzertje om de kap open te houden, de latere vrijwingsscharnieren, waarvan je scharnieren strakker of losser kon zetten.

Het voorversterkertje was een accessoire, die kon je er later inbouwen. De 110 V. voor de voeding kon je afnemen van een kroonsteentje op het chassis.

Mijn vader had één van de eerste 312’s, op details gelijk aan de 312: Een andere kop en een lift die de arm aan her eind van de plaat omhoog zette. Bij die uitvoering waren de aanraaktoersen hetzelfde als bij de 212.

Wat mij op viel, is dat het lampje “stop” als eerste defect raakte.

De netschakelaar die MFBfreaks aanbiedt, zijn anders dan de originele (bevestigingsgaten zitten dichter op elkaar). Misschien is dat aan te passen.

Groeten
Peter

door Otto @, Drenthe, 23-08-2025, 08:42 (10 uur en 34 minuten geleden) @ Peter1952

Wat mij als eerste opvalt is dat op de eerste foto bij de rechter platenspeler het contragewicht achterstevoren zit. De zwarte kant is de achterkant. Wat nu achter zit is zilverkleurig en is de voorkant. Keer hem maar eens om dan zul je zien dat het veel netter staat.

Scherp gezien, Peter. Zo kwam hij bij mij binnen. Intussen omgedraaid.

Wat mij op viel, is dat het lampje “stop” als eerste defect raakte.

Ik denk dat dat te maken heeft met de branduren. Als de netspanning er op staan, en er wordt geen plaat afgespeeld, dan brandt het stop-lampje. Dus als na het afspelen vergeten wordt om de speler uit te zetten dan worden er veel branduren gemaakt. Bij de 212 blijft de arm op de plaat staan en zal de gebruiker sneller geneigd zijn om naar de speler toe te lopen. In dat geval maakt de 33 toeren de meeste uren.

De netschakelaar die MFBfreaks aanbiedt, zijn anders dan de originele (bevestigingsgaten zitten dichter op elkaar). Misschien is dat aan te passen.

Ik wil wat metingen aan de spelers verrichten, maar de speler op de kop leggen is lastig. Ik maak even een soort houdertje, om dat te vergemakkelijken. Ik zal dan ook wat foto's maken van de schakelaars.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Goldline @, Oranjedorp, 23-08-2025, 12:08 (7 uur en 8 minuten geleden) @ Otto

Meestal tape ik het deck vast aan de houtenplint met schildertape, om te voorkomen dat deze tijdens metingen loslaat c.q. verschuift.
Helaas vervormen de plastic bodemplaten in de tijd en zijn soms lastig terug te plaatsen.

--
Cees PA1DBA

door Otto @, Drenthe, 23-08-2025, 12:20 (6 uur en 56 minuten geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 23-08-2025, 12:28

Ik wil wat metingen aan de spelers verrichten, maar de speler op de kop leggen is lastig. Ik maak even een soort houdertje, om dat te vergemakkelijken. Ik zal dan ook wat foto's maken van de schakelaars.

Vanmorgen even een "houder" gemaakt van wat sloophout:

[image]

Daar past de platenspeler precies in:

[image]

Zoals beloofd een foto van de netschakelaar in de AR8540:

[image]

En die in de SC1312:

[image]

Die ziet er flink gebeund uit :-)

Intussen begonnen met meten: de voedingsspanning was OK. Was enkel fractie te laag, dus die heb ik naar 9V opgeregeld. Lijkt dus alsof de germanium transistoren nog wel goed zijn.
De motor blijft echter zwaar lopen, maar is al wel wat soepeler geworden. Ik heb nu de afregeling bij de hand. Daar ga ik later vandaag mee aan de slag.

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]