philips cd711 speler geeft "no disc" (Toestel of techniek)
Hi, de speler laad de CD goed (komt iets omhoog op de spindle-motor tegen de magneet), maar draait niet en geeft gelijk "no disc" Met de hand de CD draaien loopt soepel, dus er zit niets vast.
Ik heb de laser lens en prisma (de lens iets omhoog getrokken) schoongemaakt, zonder resultaat.
Heb een reset gedaan door FF 5 seconden in te drukken en getracht een servicefoutcode uit te lezen door de speler aan te zetten met stop/start ingedrukt; er loopt dan O P 159 08 over het scherm. Ik kan nergens deze code vinden..
Misschien kunnen jullie helpen?
groeten,
Ludo
philips cd711 speler geeft "no disc"
Ludo,
wat gebeurt er
Zonder cd schijf als je aan zet gaat de laser op en neer en als je langs kijkt de rode gloed van laser.
Zo niet laser kapot.
Zo ja kan ook discspindel motor zijn of aan sturing.
Denk dat je beter service doc en scoop er door heen moet
Succes
René
Ludo,
wat gebeurt er
Zonder cd schijf als je aan zet gaat de laser op en neer en als je langs kijkt de rode gloed van laser.
Zo niet laser kapot.
Zo ja kan ook discspindel motor zijn of aan sturing.
Denk dat je beter service doc en scoop er door heen moet
Succes
René
Klopt. Kennelijk kan de laser het focuspunt niet vinden.
Dan is de laser niet aan, of het scherpstelmechanisme zit vast of wordt niet aangestuurd.
Hi Rene en Soundman, het lensje gaat op en neer maar ik zie geen rood licht, onder de tafel gehouden waar het redelijk donker is, maar niets roods. Dus laser kapot?
Er zit een sticker op het loopwerk VDM 12.1 danger invisible laser radiation when open. Dat zou betekenen dat het licht onzichtbaar is voor het menselijk oog?
Ik weet dat ik er niet in moet kijken, ik kijk alleen zijdelings.
Bij Ali is de VDM 12.1 te koop voor 15 euro.
Groeten,
Ludo
Ik neem aan dat je een CDM12.1 bedoeld ?
Te koop bij Elektro Andijk,
--
Cees PA1DBA
Hi Rene en Soundman, het lensje gaat op en neer maar ik zie geen rood licht, onder de tafel gehouden waar het redelijk donker is, maar niets roods. Dus laser kapot?
Er zit een sticker op het loopwerk VDM 12.1 danger invisible laser radiation when open. Dat zou betekenen dat het licht onzichtbaar is voor het menselijk oog?Ik weet dat ik er niet in moet kijken, ik kijk alleen zijdelings.
Bij Ali is de VDM 12.1 te koop voor 15 euro.Groeten,
Ludo
Je zou er nog even met een digitale (foto-)camera kunnen kijken. Die truc wordt ook wel toegepast om te controleren of een afstandsbediening de IR leds laat branden.
Doorgaans is de laserstroom instelbaar, dan moet je hem ook ergens kunnen meten.
Hi Soundman, Ik heb door mijn telefoon camera gekeken maar ik zie niets. Verandert zo'n camera onzichtbaar licht in zichtbaar licht?
Ik heb al even lopen zoeken naar die potmeter op de print omdat ik dat ook al online gelezen had maar kan niets vinden, ik denk dat deze er geen heeft.
Al met al een beetje onduidelijk of het nou die laser is of niet. Ik vraag me ook af waarom hij niet kort even draait?
Misschien heeft iemand nog een tip?
Groeten,
Ludo
Ik heb al even lopen zoeken naar die potmeter op de print omdat ik dat ook al online gelezen had maar kan niets vinden, ik denk dat deze er geen heeft.
het vermogen opdrijven vd laser kan nuttig zijn als test, maar hij gaat dan nog sneller achteruit.
Hi Soundman, Ik heb door mijn telefoon camera gekeken maar ik zie niets. Verandert zo'n camera onzichtbaar licht in zichtbaar licht?
Ja, want voor de fotocamera is het zichtbaar.. (tot op zekere hoogte)
Al met al een beetje onduidelijk of het nou die laser is of niet. Ik vraag me ook af waarom hij niet kort even draait?
zolang er geen plaat gedetecteert is, wordt de spindle motor niet gestart. Aangezien het systeem denkt dat er geen plaat aanwezig is, al dan niet door een defecte laser start de motor niet.. das toch logisch?