Draaischijftelefoon gebruiken zonder landlijn. (Algemeen)
Als wij onze vaste telefoonlijn gaan opzeggen zou ik toch met enkele oude vaste toestellen willen kunnen bellen en gebeld worden.
Ik zie dat er apparaatjes in de handel(cell2jack) zijn die dit middels gebruik van een aangesloten smartphone mogelijk maken. Het lijkt mij iets wat in de USA op de markt is gebracht.
Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt e.e.a. ook hier in Nederland?
Ik heb geen andere oplossing voor bovengenoemde wens van mij gevonden. Weet iemand een andere mogelijkheid?
Ik hoor het graag.
Vr.gr.
Gino
Draaischijftelefoon gebruiken zonder landlijn.
Op marktplaats zoeken naar een wat oudere huistelefooncentrale. Die hebben puls en/of DTMF in en dtmf uit. De Homevox universal van KPN is er zo een.
Er zijn meerdere versies van.
Werkt onafhankelijk van een buiten lijn, maar kan ook met een buitenlijn verbonden worden. De centrale kan werken met pulse en dtmf toestellen.
Voor zover ik weet had Tiptel ook geschikte exemplaren.
Je vraag is tamelijk onduidelijk. Wil je met die oude telefoon bellen via het GSM netwerk?
Dan gaat mijn voorstel niet werken.
In Elektuur heeft ooit gestaan hoe je een T65 tot een GSM-telefoon kon ombouwen, maar vraag me niet in welke Elektuur dat stond (en of het met de huidige mobiele netwerken nog werkt).
Er zijn printjes in de handel die de pulsen van een draaischijf telefoon omzetten in DTMF-tonen.
Voor binnenkomende gesprekken is zo’n oude telefoon nog te gebruiken.
Zelf vind ik het wel omslachtig om een 10-cijferig nummer met een draaischijf te kiezen.
Er waren ook doosjes te koop die een DTMF-signaal konden produceren. Die moest je voor de microfoon houden.
Als het om T-65 toestellen gaat zou je een DTMF-toestenbordje op de kop moeten zien te pikken en die i.p.v. de kiesschijf kunnen inbouwen.
Groeten,
Peter
Er zijn in Nederland genoeg GSM naar lijn omzetters te koop, denk maar aan wat er voor alarmsystemen en liften te koop is.
Indien de landlijn uitvalt kan de omzetter de meldkamer bellen.
Dit werkt alleen met DTMF toestellen of dtmf pabx centralen.
Voor kiesschijf toestellen zou je iets moeten omzetten of een centrale gebruiken die beide aankan.
--
Cees PA1DBA
meer info cell 2 jack: ondersteunt dus puls !
--
Cees PA1DBA
Ik geloof dat ze een microcontroller, batterij, GSM-module en omvormers ingebouwd hadden in de T65. De microcontroller ontcijferde de pulsen van de draaischijf en een omvormer wekte de wisselspanning voor de bel op.
Ik gebruik een modem/router van fritzbox. Hierop kun je gewoon direct een oude telefoon op aansluiten ( tot 2 exemplaren).
Vervolgens is het mogelijk om hierop te bellen en gebeld te worden via voice over IP.
Hierbij ook gemengd gebruik met draadloze telefoons via DECT.
--
W. Heemskerk
Heb video bekeken van Cell2Jack.
Werkt met BlueTooth. GSM wordt doorverbonden naar Vaste Telefoon.
Dus vaste telefoon wordt verlengstuk van GSM verbinding.
BT- is dat niet af te luisteren, als ze je w.woord kennen- niets voor mij!
Puls (draaischijf) heeft beperkingen-
Probeer maar eens door zo'n 'doorverbind keuze menu' te worstelen met Puls ipv. Toon.
Ben@