Is Internetradio echt zo simpel? (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 13-10-2025, 11:23 (1 dag en 6 uur geleden)

Is een internetradio echt zo makkelijk als ik me het voorstel?

Mijn moeder (90 jaar!) heeft bij het radioluisteren twee problemen en raad eens wie er een oplossing mag bieden. Het eerste is dat de ontvangst van DAB+ in haar appartement heel slecht is, ik vermoed door isolatiemateriaal in de muren. Dus vaak wegvallend geluid als je de radio aanraakt, of juist niet, of er bij wegloopt, of er naartoe, of op een andere plek zet, of weer terugzet op de eerdere plek. Heel irritant is dat. Het tweede is dat sommige zenders op FM en andere op DAB+ zitten, en het omschakelen van de radio is al te ingewikkeld voor haar. (Tijdelijke oplossing: 1 radio voor de FM stations en een andere radio voor DAB+, dat krijg je als je zoon 80 radio's heeft.) Iedere keer dat ik er kom is de sprietantenne weer een stukje krommer vanwege het gegooi en gesmijt met radio's.

Nu heb ik bedacht dat misschien Internetradio voor haar een oplossing is; ze heeft een krachtig eigen wifipunt in haar appartement. Hoe ik me het voorstel is, dat alle stations die zij wil luisteren wel op zo'n ding zitten. Dus wil ik zo'n "radio" (even ter zijde, ik zie een internetradio niet als een radio) programmeren met Radio1 op knop 1, Radio2 op 2, RadioM op 3, etc. En hoop dat zij dan met 1 AB-tje of 2 knoppen alle stations die ze wil kan kiezen en het geluid hard en zacht zetten. Gezien de goeie wifi die ze heeft, kan het apparaat dan gewoon op de prettigste plek staan en gezoek naar de plek van minst slechte ontvangst is overbodig.

Werkt Internetradio inderdaad zo simpel als ik hoop?
Zijn er dingen waarop ik moet letten bij het kopen?
Waren er laatst niet internetradio's onbruikbaar geworden door het stoppen van een ondersteunende website?

Ik had mijn oog laten vallen op de Audizio Foza:
https://www.audizio.com/product/foza-wifi-internet-stereo-radio-with-dab-silver/
Deze heeft afstandsbediening en een sleep timer (wens van mijn moeder) en een minimum aan overbodige toeters en bellen (alleen maar FM, DAB+, bluetooth, wekker, aux-in en usb maar geen CD speler).
Zijn er andere suggesties?

Gerard.

Is Internetradio echt zo simpel?

door ruudam @, Utrecht, 13-10-2025, 12:02 (1 dag en 5 uur geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door ruudam, 13-10-2025, 12:07

Is er kabel? Met Radio, digitaal.
Geen ontvangstprobleem meer, kabelradio kan je beluisteren via TV, knopje radio op de AB indrukken en scrollen naar favoriete zender, of favoriete lijst aanmaken.

Waarschijnlijk is een probleem Radio 5 dat niet op FM zit (schandalig), maar als het een apartementen complex is met veel ouderen is het voor jou een koud kunstje een FM zendertje te installeren met Radio 5. Dan doe je de medebewoners en de omgeving ook nog een plezier.

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2025, 12:48 (1 dag en 5 uur geleden) @ ruudam

Ik denk dat zelfs een laagvermogen FM zendertje officieel niet toegestaan is zonder vergunning of licentie.
Het zou natuurlijk wel een mooie oplossing zijn, helaas echte voor maar één programma.

door PA2JAN @, Marknesse, 13-10-2025, 12:47 (1 dag en 5 uur geleden) @ Gerard in Zeist

Hoi Gerard,
Ik heb met DAB+ ook wisselende ervaringen. Je zou eens naar de Silvercrest wekkerradio Artikelnummer: 100341448 bij Lidl kunnen kijken. Heeft alle vereisten die je opnoemt, en is bij niet bevallen simpel te retourneren.
Ik heb al verscheidene DAB/Internet ontvangers gehad, en ben nu na diverse (erg) teleurstellende ervaringen bij een Philips TAM8905 beland, en die bevalt nu al een tijd goed.
Succes met de keuze!
Jan

door Goldline @, Oranjedorp, 13-10-2025, 17:53 (23 uur en 57 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

hoi Gerard, heeft jouw moeder een coax kabel tv aansluiting van Ziggo ?
zo ja, is daar een perfecte digitaal radiotunerje voor te koop, met eenvoudige AB.

--
Cees PA1DBA

door Peter1952 @, Almere, 13-10-2025, 18:16 (23 uur en 34 minuten geleden) @ Goldline

Het kan nog goedkoper als de mediabox (nog) een analoge geluidsuitgang heeft. Die verbind je met je geluidsinstallatie.
De t.v. hoef je er niet voor aan te zetten als je weet onder welke nummers de radiozenders zitten. Er zijn ook afstandsbedieningen met spraakbesturing.
De nieuwe t.v.-ontvanger van KPN heeft geen analoge uitgang meer, wel een digitale optische uitgang. Met een simpele DA-omzetter is die misschien ook bruikbaar.

Groeten,
Peter

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 13-10-2025, 19:38 (22 uur en 12 minuten geleden) @ Peter1952

De nieuwe t.v.-ontvanger van KPN heeft geen analoge uitgang meer, wel een digitale optische uitgang. Met een simpele DA-omzetter is die misschien ook bruikbaar.

Ik kan uit eigen ervaring beamen dat dit goed werkt!
Enig nadeel zou kunnen zijn, dat je niet moet vergeten om de tv-ontvanger aan te zetten.

--
Groeten,

Piet.

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2025, 18:42 (23 uur en 8 minuten geleden) @ Goldline
Gewijzigd door soundman2, 13-10-2025, 18:43

hoi Gerard, heeft jouw moeder een coax kabel tv aansluiting van Ziggo ?
zo ja, is daar een perfecte digitaal radiotunerje voor te koop, met eenvoudige AB.

Dat is de Quantis QE317. Heel klein, met afstandsbediening, lijnuitgang, past op een moderne stereo (versterker), maar met een verloopsnoertje ook op de pu-ingang van een oude radio.
Kostte destijds iets van 50 euro,
Werkt perfect, eenvoudig te bedienen, 8 voorkeurzenders.Ik weet niet of Ziggo het tunertje nog in de aanbieding heeft.

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 13-10-2025, 19:44 (22 uur en 6 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Is een internetradio echt zo makkelijk als ik me het voorstel?

Ja, dat werkt inderdaad echt makkelijk.
Als er eenmaal verbinding is met wifi werkt het prima.

Nu heb ik bedacht dat misschien Internetradio voor haar een oplossing is; ze heeft een krachtig eigen wifipunt in haar appartement. Hoe ik me het voorstel is, dat alle stations die zij wil luisteren wel op zo'n ding zitten. Dus wil ik zo'n "radio" (even ter zijde, ik zie een internetradio niet als een radio) programmeren met Radio1 op knop 1, Radio2 op 2, RadioM op 3, etc. En hoop dat zij dan met 1 AB-tje of 2 knoppen alle stations die ze wil kan kiezen en het geluid hard en zacht zetten. Gezien de goeie wifi die ze heeft, kan het apparaat dan gewoon op de prettigste plek staan en gezoek naar de plek van minst slechte ontvangst is overbodig.

Klopt, zo doe ik dat ook.

Werkt Internetradio inderdaad zo simpel als ik hoop?
Zijn er dingen waarop ik moet letten bij het kopen?
Waren er laatst niet internetradio's onbruikbaar geworden door het stoppen van een ondersteunende website?

Ook daar heb ik ervaring mee. Mijn internetradio die met een ethernetkabel verbonden was met de router deed het opeens niet meer (althans het internetgedeelte). Kennelijk was er iets met een server die de database met internetstations bevat. Die was onbereikbaar geworden.

Ik had mijn oog laten vallen op de Audizio Foza:
https://www.audizio.com/product/foza-wifi-internet-stereo-radio-with-dab-silver/
Deze heeft afstandsbediening en een sleep timer (wens van mijn moeder) en een minimum aan overbodige toeters en bellen (alleen maar FM, DAB+, bluetooth, wekker, aux-in en usb maar geen CD speler).

DAB+ is ook hier slecht te ontvangen, althans niet in iedere kamer. En dan woon ik in een jaren'30 woning zonder veel beton enzo. Aan de voorkant van het huis gaat het prima (als je op de dijk staat kun je de zendmast zien), maar aan de achterkant valt het steeds uit.

--
Groeten,

Piet.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-10-2025, 20:45 (21 uur en 5 minuten geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Maurice, 13-10-2025, 20:46

Gerard
Zit er op de TV geen radio functie?

Vaak is de TV bedienen geen punt, doe ik met de oudjes thuis ook.

1 AB die ze snappen.
Al die verschillende dingen wordt ouderen te veel.

Bij mij zijn ze altijd vol bij de tijd geweest, Mobiel wappen enz geen punt.
Maar als er iets nieuw is wordt toch te ingewikkeld.

Voorkomt ook dat je iedere dag een bel krijgt waar moet ik nu weer op drukken t werkt niet.

En ja dan staat de TV hele dag aan,
maakt het uit, die paar euro op jaar basis.

door gbr @, 13-10-2025, 21:36 (20 uur en 14 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Hallo Gerard,

ik sluit mij aan bij wat Maurice zegt over het het gebruik van de TV als radio, dit is erg eenvoudig.

Ik heb niet de bedoeling om het volgende als oplossing voor te stellen voor 90-jarige dame maar ik wijs graag op de Music Player van Otto Tuil. Ook een eenvoudige en gemakkelijke te bedienen internetradio in een net kastje.

Mbv een uSD-kaartje kun je gewenste radiostation-URLs invoeren/toevoegen/verwijderen met de ingebouwde uSD-kaartlezer. Heeft een ingebouwde 2x3W versterker waarop je luidsprekers kunt aansluiten. Volume kun je regelen en ook de zenderkeuze. Eenvoudig als wat.

Groet, René

door MarcelvdG @, 14-10-2025, 10:51 (6 uur en 59 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Ik hoop van harte dat dit niet op jouw moeder van toepassing is, maar mensen met een flinke niet-aangeboren hersenbeschadiging hebben vaak heel veel moeite met het leren van nieuwe dingen. De truc is dan niet zozeer om een radio met eenvoudige bediening te vinden, maar met een bediening die zo min mogelijk afwijkt van wat ze gewend zijn.