Windows 10 ESU (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-10-2025, 21:47 (20 uur en 55 minuten geleden) @ Frans

Wat er achter zit is vrij simpel. Men wil graag iedereen op de nieuwste Windows 11 overzetten. Dus updates voor de vorige versie mogen niet te vanzelfsprekend zijn.

De datum dat de updates stoppen is al jaren geleden geprikt. Feitelijk dus nu een verlenging in het voordeel van de gebruiker. Vroeger was dit soort dingen altijd iets dat alleen tegen betaling aan grote bedrijven en instituten (honderden of duizenden werkplekken) werd aangeboden. Nu dus ook aan kleinere bedrijven en particulieren.

Zoals ik elders al noemde zijn er nog wel een aantal Windows 10 distributies die sowieso nog updates ontvangen, waar de vantevoren bepaalde einddatum verder ligt. Dat zijn geloof ik de IoT versie en de kale bare metal versie. Mogelijk ook nog PoS. Ik zou de details op moeten zoeken. Bij Windows 7 had je destijds ook dat de PoS versie nog een tijd updates kreeg en die zijn soms door anderen nog gebackport naar de andere Windows 7 varianten.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks