Radioontvangst (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 04-11-2025, 19:59 (49 dagen geleden)

Een vraag voor de techneuten op hf gebied.
Ik probeer een Philips set (70FR445) weer wat leven in te blazen, maar ben daarin tot nu toe niet in geslaagd.
Hier een deel van het schema waar het probleem waarschijnlijk in zit.
[image]

De ontvangst is slecht, alleen met de knop mute uit (mono) komt er geluid uit.
Met goede ontvangst en afstemming moet er een groene led gaan branden, maar het signaal is duidelijk te laag om die te activeren.
De laatste mogelijk verdachte is de fet (2SK241) aan de ingang, er zou 4.5 volt op moeten staan, maar dat is bijna het dubbele.
Verder blijkt na uitsolderen van de fet de radio ontvangst nog precies het zelfde te zijn!!
Hij zal er gerust wel in horen, anders had Philips 'm ook wel weggelaten.
M'n componententester geeft aan dat de fet gewoon goed is.
Mijn theoretische kennis is hiervoor gewoon niet aanwezig dus weet zo niet meer waar ik het zoeken moet.
Verder vind ik het jammer dat er geen oscilloscoopbeelden zijn afgebeeld, dan kanje tenminste nog zien waar het mis gaat.
Voor het TDA1576 (mf-ic) heb ik voor de zekerheid een ander besteld, maar is denk ik niet de schuldige.

Dirk.

Radioontvangst

door Goldline @, Oranjedorp, 04-11-2025, 21:27 (48 dagen geleden) @ doktordirk

elko 2108 , 0,5uF zou indien goed zich kunnen opladen voor de gate spanning voor het werkpunt van de fet.

--
Cees PA1DBA

Radioontvangst

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 04-11-2025, 21:39 (48 dagen geleden) @ doktordirk

Ik heb al verschillende keren een defecte BF241 in de mf aangetroffen. Klacht was vergelijkbaar; matige ontvangst, op mono beter en ongevoelig.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Radioontvangst 70FR445

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 05-11-2025, 07:19 (48 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Scoopbeelden heb je niet veel aan in het hoog/midfrequent deel. Je zou TR7101 kunnen vervangen door een BF245A (of 2SK241). In ieder geval van TR7105 de spanningen meten. Geen idee of die vaak stukgaan maar kwaad kan het niet. De basisspanning staat foutief in het schema en moet +0.8 V zijn. De midfrequentfilters kunnen ook stukkend zijn.

Je kan ook kijken of de gatespanning van TR7101 verandert als je een sterk signaal toevoert. Meet dan over R3103. De drainspanning hangt errug af van de eigenschappen van de FET (en V(gs)) dus 4.5 V of het dubbele zou zomaar kunnen. Als je het dubbele meet is-ie in ieder geval niet stukkend. Bij 14-15 V wel. De +15 V rail is OK neem ik voor het gemak maar aan?

Tjerk

Radioontvangst 70FR445

door doktordirk @, Noordbeemster, 28-11-2025, 20:03 (25 dagen geleden) @ PE9ZZ

Begin langzamerhand wat moedeloos te worden dat het gaat lukken.
Heb inmiddels de eerste fet vervangen zonder resultaat.
Tijdens een zoektocht op m'n zolder kwam ik zowaar een andere tuner tegen van een iets duurdere serie (70FT455) met digitale afstemming.
Deze heeft veel overeenkomsten met de 70FR445 zo dat ik vergelijkende metingen kon doen.
Nu maar eens een oudje van stal gehaald, de PM5321 om het eens met een redelijk stabiel signaal te proberen.
[image]
Dit is de goede tuner op pen 16 van de TDA1576
[image]
En dit komt er dan uit op pen 8
Nu de ander tuner.[image]
Het ingangssignaal is vrijwel hetzelfde.
Deze versie is met transistoren, en geen speciaal ic.
[image]
Hetzelfde signaal, alleen moest de scoop op 20mv/decade gezet worden, een behoorlijk verschil in sterkte.
Tegen beter weten in van bijde tuners het TDA-ic gewisseld, en je raad het al....gen enkel verschil.
Het ligt dus ook niet aan het ic.
Waar ik het nu nog moet zoeken weet ik niet meer.
Voor de duidelijkheid nogmaals een stukje schema.
[image]
De gemeten spanningen komen redelijk overeen, eventuele foutjes in het schema daargelaten.
Pen 13 varieert met de afstemming, pen 11 maakt nauwelijks verschil, wat dus op de goede tuner wel gebeurd.
Als je op pen 16 een weerstand van 100k naar aarde zet komt er plots wel leven in, zij het erg vervormd, maar dan varieert de spanning op pen 11 wel, en gaat zelfs het stereo ledje branden.
Dat is dus ook geen oplossing.
Misschien is een poging op een reparatiedag ook een mogelijkheid.
Mijn kennis op dit gebied is eigenlijk niet aanwezig, maar je probeert wel eens wat.

Dirk.

Radioontvangst 70FR445

door franc @, Loosbroek, 28-11-2025, 22:51 (24 dagen geleden) @ doktordirk

Een idee is om de twee tuners naast elkaar te zetten.
Vervolgens kun je een deelsignaal( bv FM frontend) bij de ene tuner onderbreken en mbv een geschikt afgeschermd kabeltje weer toevoeren aan het MF deel in de andere tuner en vice versa.
Daarmee is localiseren al wat handiger geworden.
Uiteraard mits de tuners op de bediening na goeddeels identiek zijn.

Zijn allereerst de benodigde gelijkspanningen nagemeten?
Zou overigens ook een defecte ontkoppel C kunnen zijn.

Leuke bezigheid dit foutzoeken!

Mvg Frank

Radioontvangst 70FR445

door doktordirk @, Noordbeemster, 03-12-2025, 17:56 (20 dagen geleden) @ franc

Hoi Frank, ik heb je advies min of meer opgevolgd.
De twee tuners met elkaar verbonden zonder de filters los te koppelen.
Ondanks de nodige misaanpassingen gaf de foute tuner nog voldoende signaal op de goede dat zelfs de stereo aanduiding ging branden.
Andersom werkte het niet, conclusie het moest toch in de mf schakeling zitten.
Op co kreeg ik de vraag of een mf spoel aan het ic wel goed was, danwel de bijbehorende c.
Deze zit in het spoelhuisje, maar kon zonder de boel te slopen niet zien of deze goed was.
In het schema staat ook geen waarde vermeld, maar in het schema van de werkende tuner stond 82p vermeld.
Een c'tje van 82p aan de onderkant gesoldeerd bleek na verstellen van de kern het probleem op te lossen.
De pennen 8 en 9 van het ic (TDA1576) hebben dan ook de opgegeven waarde volgens schema.
Wat ik nog steeds vreemd vind is de enorme spanningsval naar het stereo ic toe (TEA5580).
Dit is overigens ook zo in de goedwerkende tuner.
Kleiner maken van deze weerstand (8k2) heeft weinig zin, dan wordt het afkomende signaal ook kleiner.
Dacht dat dan de 19Khz toon wat beter door kwam want dat geeft nog wel wat storing met een zwakke zender.
Maar eerst de tuner goeddeels weer in elkaar zetten voor de laatste afregeling indien nodig.
De nodige onderdelen (kast, knoppen en schroefjes) was een hele zoektocht op zolder, maar alles is weer compleet.
Vond zelfs nog een bodemplaat van de bijbehorende cassetterecorder.
Had al een ander gemaakt, dacht dat ik die al eens ergens anders voor gebruikt had, maar niet dus.
Over het algemeen gooi ik weinig weg of het moet echt niet meer te maken zijn.
Deze apparatuur stond al tientallen jaren hier stuk te zijn, en dan kan er wel eens iets zoek raken.

Mvg. Dirk.