Schakelklok schakelt na in schakelen meteen weer uit (Algemeen)

door hdegreeuw @, Andijk, 19-11-2025, 15:27 (52 dagen geleden)
Gewijzigd door hdegreeuw, 19-11-2025, 15:53

[image][image]

ik heb er geen gebruiksaanwijzing bij

Schakelklok heb ik ingesteld voor proef zeg maar in en 5 min later uit 2 min later in 5 min later uit enz

Nu is dat niet normaal maar ik kom er niet uit op het moment dat hij inschakeld hoor ik een klik en meteen weer een klik van uitschakelen.

Ik heb geen idee waar ik de storing zou moeten zoeken.

En ik ben er nog niet achter wat de knop RANDOM voor een funktie heeft na indrukken verschijnt er een R boven de seconden en na weer indrukken is het weg.

Ook de knop RST/RCL als ik die indruk zie ik niets veranderen.
We staat er constant een S naast de R van RANDOM.

Heb hem netjes open gekregen, maar zie ook nergens slachte solderingen oid op de printplaat.
Condensator esr is nog prima

Zou het nog in het relais zelf kunnen zitten, iemand enig idee?

Hessel

Schakelklok schakelt na in schakelen meteen weer uit

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-11-2025, 15:55 (52 dagen geleden) @ hdegreeuw

Zelfde grapje pas gehad met een schemerschakelaar, het relais sloeg af.

Een handleiding of schema van deze klok is door mij niet te vinden.
Kijk op de print of er een C aan het lichtnet hangt die de voedingsspanning verzorgt.
Waarschijnlijk is die C defect, omdat er dan te weinig houdspanning blijft voor het relais.
Maak ook eens een foto van de print zelf.
Groet, Ben

door Mans Veldman @, Leidschendam, 19-11-2025, 16:49 (52 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door Mans Veldman, 19-11-2025, 16:54

DZKW 20A eerste hit op Google

https://www.gebruikershandleiding.com/Silvercrest-DZKW-20-A-DE-3655---IAN-298849/preview-handleid...

Scroll tot halverwege document voor Nederlands

door hdegreeuw @, Andijk, 19-11-2025, 22:35 (52 dagen geleden) @ hdegreeuw

[image][image]

Heb de zwarte elco vervangen 100uF 50 Volt, maar dat gaf niets.
Heb de gebruiksaanwijzing gedownload en die heb ik door gelezen en het op diverse manieren geprobeerd. maar het gaf tot nu toe niets.

Ben bedoel jij misschien de gele 0,33 uF condensator, daar ben ik nog niet mee bezig geweest.

door henk vdb @, Breda, 19-11-2025, 23:55 (51 dagen geleden) @ hdegreeuw

Ben bedoel jij misschien de gele 0,33 uF condensator

Ja, dat is de condensator die Ben bedoelt. :-D

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 20-11-2025, 12:11 (51 dagen geleden) @ henk vdb

Dank je Henk die bedoel ik, kan zijn dat de capaciteit te laag is geworden.
Groet, Ben

door hdegreeuw @, Andijk, 20-11-2025, 22:18 (51 dagen geleden) @ hdegreeuw

[image]

De gele zat er in en meet met een universeelmeter 0,037 uF en de blauwe 0,334uF

Ik ga morgen ze uitwisselen jullie horen het resultaat

door Goldline @, Oranjedorp, 20-11-2025, 22:22 (51 dagen geleden) @ hdegreeuw

voor de test prima, maar voor de langdurige veiligheid niet. dit is een 400v dc papier condensator, je hebt een 275v AC x2 nodig

--
Cees PA1DBA

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-11-2025, 23:38 (50 dagen geleden) @ hdegreeuw

Die blauwe is alleen geschikt om even kort te testen. Als je hem laat zitten, zal hij het maar kort overleven. Met een beetje geluk gaat hij op dezelfde manier stuk als de gele. Met een beetje pech blaas je dingen op.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 20-11-2025, 23:41 (50 dagen geleden) @ Goldline

De blauwe is MKT (polyester). Dus lage toegelaten dV/dt (zie recent topic op NFOR) en 400VDC is in het algemeen inderdaad al te krap.

Ik sluit me verder bij jou aan: 275VAC X2, en dan liefst ook nog een MKP (polypropyleen - hogere toegelaten dV/dt) en/of een type dat specifiek geschikt is voor serievoeding.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 21-11-2025, 12:03 (50 dagen geleden) @ hdegreeuw

Dag Hessel, die blauwe C gaat op korte termijn ook stuk zoals Maarten schreef.
Voor wisselspanning is het uiterste 400/2 is 200V~.
Heb hier nog een paar rode rakkers die al eerder op deze plek succesvol zijn toegepast.
Mocht je er 1 willen hebben, stuur dan een pm.
Groet, Ben

[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-11-2025, 12:25 (50 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-11-2025, 12:30

De vuistregel is zelfs delen door 3 als de precieze gegevens niet bekend zijn. Sommige types zijn beter dan dat, maar dan houd je nog steeds geen rekening met de pieken.

Jouw CBB22 condensatoren van 630V zijn een stuk beter maar ook nog aan de krappe kant (vaak staat er bij 630VDC types een toegelaten 250VAC vermeld met de waarschuwing dat ze niet geschikt zijn voor netspanning), maar zullen het wel weer een tijd doen. Zie ook de discussie op het buizenforum waar Gerard het uitrekent. Deze types mogen waarschijnlijk pulsen van 30V/us zien maar kunnen bij een beetje netstoring al dubbel zo stijle pulsen voor hun kiezen krijgen omdat er weinig impedantie mee in serie staat.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 21-11-2025, 12:37 (50 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Dag Maarten, ik respecteer je kennis over deze C's, maar heb nog een vraag.
Als je over deze C's een bleeder R plaatst van b.v. 220k, blijft die "pijn" dan?.
Of heeft dit geen effect op de piekspanning, bij mij werkt het tot dusver prima.
Groet, Ben

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-11-2025, 13:05 (50 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door Maarten Bakker, 21-11-2025, 13:08

Een bleeder heeft geen effect op de piekspanning of de stijgsnelheid daarvan. Die kun je alleen onderdrukken met een serie-impedantie (zoals een gloeistroomketen in het voorbeeld op het NFOR). Ik denk niet dat deze C's het slechter doen dan de oorspronkelijke, en als je weinig netstoring hebt zullen ze het waarschijnlijk jaren volhouden, maar het is waarschijnlijk wel weer het eerste onderdeel dat stuk gaat.

Ik zie er geen groot probleem in om deze hier in te zetten, maar als het een reparatie voor een klant was zou ik het zelf niet doen.

P.S. De bleederweerstand voorkomt wel inschakelklappen bij uitschakelen en kort daarna weer inschakelen door de C tussentijds te ontladen. Is sowieso een goed idee om die te plaatsen (wel eentje met geschikte werkspanning of 2 in serie).

door hdegreeuw @, Andijk, 21-11-2025, 13:55 (50 dagen geleden) @ hdegreeuw

Net wat jullie al dachten hij werkt weer als een speer.
Maar de blauwe is er weer uit gehaald en ik heb de eigenaar gevraag of hij bij de elektronica winkel zo.n gele kan halen.

[image]

Wat ik nog wel gevonden heb is deze witte condensator alleen is de steek van de pennen 25 ipv 15 mm. Maar ik zou hem er wel in kunnen krijgen

Maar er was wat verwarring over de 270 of moet het 400 volt worden en deze is maar 250 Volt?

door soundman2 @, Wouw, 21-11-2025, 14:30 (50 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door soundman2, 21-11-2025, 14:35

Maar er was wat verwarring over de 270 of moet het 400 volt worden en deze is maar 250 Volt?

vergeet niet dat er de aanduiding AC achter staat. Zoals bekend is de top topwaarde van een (sinusvormige ) wisselspanning ca driemaal de hoogte van de effectieve spanning.

De aanduiding X2 wijst ero dat de condensator gebruikt word parallel aan de netspanning.
X2 condensatren zijn ook zelf herstellend, bij doorslag maken ze dus geen kortsluiting..
Wel verliezzen ze dan iets van de capaciteit. Als dat vaak gebeurt, woden ze dus steeds minder in capaciteit. Dat is dus kennelijk ook het geval in de tijdschakelaar van TS.

door hdegreeuw @, Andijk, 26-11-2025, 22:10 (45 dagen geleden) @ hdegreeuw

Het is gelukt hoor een nieuwe X2 condensator er in en hij schakeld weer als vanouds.

Mannen allemaal hertelijk bedankt voor de hulp

Hessel