Gedemonteerd: Asus Vivobook S16X K5302 (Computertechniek)

door henk vdb @, Breda, 30-11-2025, 21:05 (10 uur en 10 minuten geleden)
Gewijzigd door henk vdb, 30-11-2025, 21:10

Ik had van iemand een gesneuvelde Asus Vivobook S16X K5302 gekregen, deze is slechts een jaar oud (Manuf. date: December 2024).

De laptop is gesneuveld doordat er (een glas?) Cola overheen gegaan is.

Open gemaakt; aan het MB was na verwijderen aan de onderkant te zien dat er diverse plaatsen aangetast waren en onderdelen uitgebrand. Omdat ik toch ook het toetsenbord wilde onderzoeken verder gegaan om dat te demonteren. Maar nergens te vinden hoe dat te doen. In tegenstelling tot wat ik tot nog toe gewend was is het toetsenbord NIET te verwijderen, het vormt één geheel met de bovenplaat. Als je dus alleen het toetsenbord zou moeten vervangen dan moet je alles uit de bovenplaat schroeven en overzetten in de nieuwe bovenplaat met toetsenbord. Wat een teleurstellende constructie! Dit is niet in overeenkomst met de plicht van fabrikanten die er aan komt die inhoudt dat onderdelen eenvoudig te vervangen moeten zijn.

Graag de mening van anderen hierover!:-)

P.S.: deze laptop gaat NIET gerepareerd worden, dus ik vraag geen reparatie-advies.

Gedemonteerd: Asus Vivobook S16X K5302

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 30-11-2025, 21:19 (9 uur en 56 minuten geleden) @ henk vdb

Hier hetzelfde meegemaakt met een Medion MD63600.
Er was op school iets van koffie over het toetsenbord gegaan en of ik hem kon herstellen.
Toetsenbord maakte ook deel uit van het frame zodat dit onmogelijk was.
Factuur gemaakt met bevindingen en dit is door de klant naar de (WA?) verzekering gestuurd.
Later kwamen ze met een nieuw gekochte laptop terug voor installatie en data herstel.
De verzekering had de schade gedekt.
Groet, Ben

Gedemonteerd: Asus Vivobook S16X K5302

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-12-2025, 02:23 (4 uur en 53 minuten geleden) @ henk vdb

HP doet dit ook in sommige modellen, heb ik ook een keer moeten vervangen voor een klant die wat gemorst had. Mogelijk gebruiken ze voor de betreffende modellen dezelfde OEM.

Het is inderdaad lastiger dan gemiddeld, maar ook bij laptops met een apart vervangbaar toetsenbord moet er soms nogal wat los.