platenspeler (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 14-12-2025, 17:35 (1 dag en 5 uur geleden)

Uiteraard kan je iedere platenspeler op een versterker aansluiten, maar ik vroeg me af welke er eigenlijk bij een Philips 70FR445 hoorde te zitten.
Er staat me iets van bij dat toen ik het apparaat van m'n broer voor reparatie kreeg er een 70FP365 bij zat met een losse md-versterker met een verloopsnoertje en netadapter.
Dit omdat deze versterker geen md ingang heeft, maar wel een 8 polige din steker met 150mv ingangsspanning.
Ik weet dat een 70FO455 er wel op past, maar die hoort dan weer bij de duurdere variant.
Ik ben van plan de FP365 om te bouwen (nettrafo er uit, en voeding van de versterker gebruiken+ md printje lekker klassiek met transistors!), maar vroeg me dus af of er een speler uit de iets goedkoper klasse was.

Dirk.

platenspeler

door Goldline @, Oranjedorp, 14-12-2025, 18:21 (1 dag en 4 uur geleden) @ doktordirk

wat is het bouwjaar, Dirk?
Kunnen we in de juiste catalogus kijken bij MFB freaks.

--
Cees PA1DBA

platenspeler

door doktordirk @, Noordbeemster, 14-12-2025, 20:01 (1 dag en 3 uur geleden) @ Goldline

Da's een goede vraag.
Naar aanleiding van je opmerking heb ik het even geprobeerd bij Hifi engine, maar na 3 maal iets downloaden moet je weer een dagje wachten, dat schiet ook niet op.
Ik was tot 1980 gekomen, maar tov. het gezochte apparaat ziet dat er nog te modern uit, dus ik verwacht wel voor 1980.
[image]
Zo ziet het er uit, met de fotograaf lekker spiegelend in beeld.
Er past ook nog een cd speler bij (CD150)
Het bovenste gedeelte zit de tuner in waar ik me rot gezocht heb naar de slechte ontvangst.
Na zeer lang proberen en zoeken uitgevonden dat een smd-weerstandje geen goed contact maakte.
Dat werkt nu vrij redelijk, maar zou denk ik beter moeten kunnen presteren of de meeste zenders hebben niet meer het vermogen wat er vroeger op stond.
Kan ook zijn dat m'n antenneinstallatie het wat laat afweten, maar andere ontvangers hebben er geen probleem mee.

Dirk.

platenspeler

door Goldline @, Oranjedorp, 14-12-2025, 21:57 (1 dag en 1 uur geleden) @ doktordirk

Dirk, catalogus van 1986 bevat alle componenten van deze set.

--
Cees PA1DBA

platenspeler

door doktordirk @, Noordbeemster, 14-12-2025, 22:41 (1 dag en 0 uur geleden) @ Goldline

Ja Cees, dat is hem!!! Bedankt.
Er hoorde dus eigenlijk wel een FP455 bij.
Deze heeft een ingebouwde md, en kan er met een 8 pin din stekker zo aangesloten worden.
Maar ik ga toch de gewone platenspeler ombouwen.
De 455 met tangentiale arm bewaar ik voor de iets duurdere versie met autoreverse deck, en afstandsbediening.
Ik zal toch nog eens goed zoeken in deze catalogus of er toch nog niet een model was met deze aansluiting, gewoon voor het idee.

Dirk.

platenspeler

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-12-2025, 01:16 (21 uur en 48 minuten geleden) @ doktordirk
Gewijzigd door Maarten Bakker, 15-12-2025, 01:22

Het één-na-laatste cijfer zal ook een 4 zijn. Dat geeft modeljaar 1984 aan. Die 455 en 365 zijn van 1985 resp. 1986. Bestaat er niet iets van een 70FP445 ofzo?

Edit: kennelijk is er gemixt en gematcht door Philips. Bij jou zit er al een FC450 bij en in de catalogus van 1986 staat de FP455 erbij lees ik net hierboven. Misschien dat er in de catalogus van 1984 of 1985 iets anders bij zit?

P.S. Voor radio en hifi gaat de "modeljaar = één-na-laatste cijfer" regel over een lange tijdsperiode op. Minstens van 1948 tot in de jaren '90, maar er kwamen wel steeds meer uitzonderingen op. Bij CD-spelers zou CD150 misschien aan deze regel voldoen, maar het kan ook toeval zijn.