Afstelling tape tension N4450, hoe dan? (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 23-12-2025, 21:43 (20 uur en 41 minuten geleden)

Beste forumlezer,

Ik heb al lange tijd een drietal N4450 tapedecks staan met het idee om ze op te knappen en er een aan mijn eigen collectie toe te voegen. De andere kunnen, als ze weer netjes in orde zijn, in de verkoop.

Voor de duidelijkheid: ik weet dat deze machines worden bestempeld als "rampenmachines" waar altijd wel wat aan mankeert. Ik denk dat het meevalt, maar ik ben dan ook een geboren optimist. ondertussen ben ik erg hoopvol aan een machine begonnen en loop tegen een afregel probleem aan.

Inmiddels is een machine zover dat deze weer volledig functioneel is en er een verrassend goed geluid uitkomt. Uiteraard zijn de nodige onderdelen vervangen waaronder natuurlijk de snaren en een zwik lampjes, alsmede een stel elco's, de beruchte germanium torren en nog wat zaken. De printen met schakelaars en potmeters zijn in de ultrasoon geweest omdat een van de vorige eigenaren een bus contactspray in het toestel had leeggespoten. Nou ja, alles werkt weer zoals dat bedoeld was.

Maar nu loop ik tegen het volgende aan: in de manual is beschreven hoe je de motorstroom van beide tape tention printen afregelt. En daar klopt iets niet, mogelijk een fout in de manual of ik doe zelf iets fout.

Volgens de manual moet de motorstroom worden afgeregeld op 150mA met potmeter R9. deze stroom komt overeen met een spanningsval van 75mV over de parallel schakeling van twee 1 ohm weerstanden die in serie met de motor staan. Die 150Ma gaat lopen als je de motor (met de hand) blokkeert. Dus een voltmeter over de parallelschakeling zou prima moeten werken.

Er loopt echter ruim 400mA en dat is in te stellen met potmeter R9 tussen 250 en 450 mA. De recorder werkt verder prima, spoelen, afspelen is geen probleem.

Is er iemand die mij kan vertellen wat ik verkeerd doe? Of is er ooit een wijziging geweest waarbij de stroom voor de opspoelmotoren is veranderd? Ik meet precies hetzelfde bij beide motoren......

Nou ja, ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Afstelling tape tension N4450, hoe dan?

door Goldline @, Oranjedorp, 23-12-2025, 22:01 (20 uur en 22 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Verwacht geen kortsluitstroom van geblokkeerde motor..
Dit regel je al spelend af ,met beide tape reels half gevuld.
Het kan zijn dat ik er compleet naast zit, maar dit betreft herinnering.
mogelijk in de spoelstand als het in weergave niet gaat.
Stel de vraag eens aan Arthur (mfbf)

--
Cees PA1DBA

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 24-12-2025, 15:14 (3 uur en 9 minuten geleden) @ Goldline

Verwacht geen kortsluitstroom van geblokkeerde motor..
Dit regel je al spelend af ,met beide tape reels half gevuld.

Maar dit staat in de manual:

[image]

En dat is toch echt anders dan wat jij beschrijft.

Het kan zijn dat ik er compleet naast zit, maar dit betreft herinnering.
mogelijk in de spoelstand als het in weergave niet gaat.

Geen idee. In mijn beleving is het bovenstaande simpel:

Spanningmeter over weerstanden aansluiten
op spoelen drukken
Motorspoel tegegenhouden en stroom afregelen (75 mV over de weerstanden)

Stel de vraag eens aan Arthur (mfbf)

Ik heb de vraag ook daar gesteld, maar nog geen reactie gekregen. Ik kan me voorstellen met deze periode in het jaar dat niet iedereen op met forum kijkt...

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-12-2025, 23:23 (19 uur en 1 minuten geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maurice, 23-12-2025, 23:30

Leo,
Ik heb toch zo gedaan volgens manual.
Dacht dat ook even wachten was, zakt de spanning.

Kan aantekening nu niet vinden, veel projecten van verschillende aard lopen.
Maar heb keurig af kunnen stellen.

Meten over die weerstanden bij motor.

[image]

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-12-2025, 23:54 (18 uur en 30 minuten geleden) @ Maurice

Ik heb een Duitse service manual,
deze beschrijft in detail werking diverse modules.

hfe_philips_n4450_service_pt1_de.pdf

[image]

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 24-12-2025, 15:19 (3 uur en 5 minuten geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Zie ook mijn bericht aan Cees. Ik heb de manual in het Nederlands en op papier. Zal hem nog eens digitaliseren, dat kan wel handig zijn.

Evengoed snap ik echt wel wat er staat (denk ik), maar de stroom is gewoon veel groter.

Als je nog tips hebt? Inmiddels heb ik ook al een zwik servicemededelingen gevonden over de N4450, maar over dit onderwerp nog niets....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-12-2025, 15:35 (2 uur en 49 minuten geleden) @ Leo Snoeren

de mechanische instelling van de tapetension arm is ok? 20 grF als het contact net open gaat. (dat is +- 0,18 Newton).

ik herinner me dat dit armpje gedempt beweegt door wat dempolie op de as, maar heb er geen idee van hoe die dempolie verouderd.

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 24-12-2025, 16:14 (2 uur en 10 minuten geleden) @ kris

Afstelling is prima.

Aangezien de siliconenolie die als demper wordt gebruikt een soort lijm was geworden, heb ik alles uit elkaar gehaald en gereinigd. Met enkele druppels nieuwe siliconenolie was de demping weer in orde. Daarna de schakelaars (links en rechts) afgesteld volgenz manual en dat ging uitstekend.

Inmiddels heb ik ook een reactie op MFBfreaks ontvangen, maar dat had ik zelf ook al bedacht; "gewoon afregelen dat de band niet lust".

Nou ja, voorlopig laat ik het even zo, het werkt perfect.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-12-2025, 17:48 (36 minuten geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maurice, 24-12-2025, 17:50

Leo,

Ik heb net de instelling N4450 opnieuw uitgevoerd.

Achterzijde RECHTS (=linker motor voor =P203 onderste printje)
Meter over de 2 weerstanden-zie foto
Druk knop "LEFT" (geen banden verder niets er op)
Houd de motor tegen
Wacht even tot voltmeter stabiel is.
Stel P203- R9 af, 75mV meter, is zeer gevoelig, wacht steeds even)

Achterzijde LINKS (=Rechter motor voor =P204 2e printje van onder)
Meter over de 2 weerstanden-zie foto
Druk knop "RIGHT" (geen banden verder niets er op)
Houd de motor tegen
Wacht even tot voltmeter stabiel is.
Stel P204- R9 af, 75mV meter, is zeer gevoelig, wacht steeds even)

Van achter Rechts (=Linker motor voorzijde =P203)
[image]

Van achter Links (=Rechter motor voorzijde =P204)
[image]

[image]