's wat anders: Een rhythm box van Orla 70-er jaren (Algemeen)

door ARV @, 30-12-2025, 23:48 (4 uur en 21 minuten geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door ARV, 30-12-2025, 23:55

Ik heb de 100k weerstand verhoogd naar... even kijken 680k. Die lag voor handen. Maar er wijzigt vrijwel niks, de spanning over BE is nog steeds ca 9V, de ruis is nog steeds hard in de snare en er is een soort van overspraak wanneer bijv de base drum hoorbaar is, dan hoor ik ook wat ruis erin. Best irritant.

Echter, wanneer ik de scope-probe op de basis leg vd buffer transistor of op de andere kant vd 1MEG die de basis voedt dan is dat weg. Nu zie ik in het reverse-engineered schema (en die kan fouten bevatten want je wordt na een halfuurtje best wat scheel van het kijken steeds) dat eigenlijk de basis vd buffer nergens geaard is. De probe is een 10x probe dus 10meg met een aantal pF parallel.

Mijn volgende actie wordt dus de basis vd buffer (op de 1meg) via een weerstand van (bijv) 1meg aan GND leggen en als dat werkt de 100k potmeter vervangen door een grotere ohmse waarde zodat ik dat signaal meer kan dempen.

Bijgaand mijn handgetekend schema vh deel waar het over gaat. Waar de penpunt wijst is de ruis generator. Let wel: de 100k is dus al vervangen door 680k.

De tor helemaal rechts is de 'eindversterker' Een shunttrap met 5 ingangen. Elke ingang zal een bepaald drum geluid genereren. De bovenste trap ih schema lijkt dus die vd snare-drum. Aan de ingangen vd 22nF richting de diodes wordt van het 5V binaire signaal een afgeleide gemaakt. Ik vermoed dat er 2 ingangen zijn (met de 47k en de 150k) zodat je een 'harde' snare hebt en bij een andere keuze een wat zachtere snare-drum.

Laat weten wat je ervan vindt. :-)

[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks