Reparatieverslag Philips K9 TV (Algemeen)

door brama @, 04-01-2026, 17:25 (1 dag en 2 uur geleden)
Gewijzigd door brama, 04-01-2026, 17:29

Een tijdje terug in November had ik deze K9 opgehaald bij iemand die het huis van zijn vader aan het leegruimen was. De TV was gekocht in de winkel van de vader, en heeft ongeveer 10 jaar dienst gedaan voordat deze (waarschijnlijk defect) op zolder gezet was. Productie is geschat op week 10-12 1974 op basis van datumcodes en discussie daarover eerder hier, en de tv is geproduceerd in Monza, Italië.

Nou ben ik geen professional en heb voornl. ervaring als hobbyist reparateur. Een jaar of 20 geleden heb ik een hele stapel 'gratis af te halen' kleurentv's gerepareerd. Toen had ik nog niet heel veel kennis, maar met wat hulp van de destijds nog actieve nieuwsgroep nl.hobby.elektronica heb ik toch zo'n 80% weten te repareren. Meestal standaarddingetjes zoals losse soldeercontacten, bekende onderdelen die altijd de geest geven voor het specifieke type tv, maar ook wel een paar lastige gevallen waarbij ik mijn kennis heb moeten bijspijkeren om een goede diagnose te kunnen stellen.

Gelukkig is de K9 extreem ruim voorzien van documentatie, zowel de vrijelijk verkrijgbare servicemanual en alle addendums, als ook nog de vele forumthreads die gelukkig nog bestaan (zo blij dat het discord virus nog niet toegeslagen heeft, dan kan je na een paar jaar wel fluiten naar dit soort hulp). Dit was echt een genot om te hebben, dergelijke luxe had ik met al die vorige toestellen niet. Dat was ook de reden dat ik op zoek was naar ongeveer deze generatie kleurentv. Veel documentatie, veel exemplaren geproduceerd, en 100% transistoren (al kwam ik wel een verdacht buisvoetje tegen op de print waar op creatieve wijze allerlei kabels aan gesoldeerd waren!). En uiteraard omdat ik ze nog goed ken van vroeger (deze tv is ongeveer van mijn eigen geboortejaar).

Enfin, vol frisse moed ben ik aan de slag gegaan. Eerste probleem was 'de voeding hikt'. Gelukkig zijn daar stap-voor-stap instructies voor in de service manual, en dat hielp. Kaskade los, hikt nog steeds. Eerst conclusie was zener(s) defect van de overspanningsbeveiliging, want met een lamp aan de +155V ging die wel branden bij het terugdraaien van de regeltrafo tot onder ~165V. Die vervangen, samen met 3 zilverblauwe elco's (een rode draad door dit verslag) op de voedingsprint, helaas geen leven meer in de voeding.

Na de volgende stappen doorlopen te hebben van de servicemanual was de conclusie: Thyristor waarschijnlijk defect. Ik kon deze zelf niet betrouwbaar doormeten (waarschijnlijk een testschakelingetje nodig?) en heb dus maar een nieuwe besteld en geïnstalleerd. Nu doet de voeding het zolang de regeltrafo onder de 200V staat. Vanaf hier ben ik lang bezig geweest met een diagnose stellen, want ik kwam er niet meer uit met zowel de foutzoekboom en de andere documentatie. Groot deel van het probleem was dat ik (alleen) stekker K2 had losgehaald (zoals de manual voorschrijft), en dacht dat daarmee de print met de lijntrafo erop losgekoppeld was. Maar nee, dat was de stekker naar de rechterdeur met alle signaalverwerking. Zodra ik die weer aansloot ging de voeding weer hikken, dus dacht ik dat het probleem op de linkerdeur zat.

Uiteindelijk wel ontdekt welke stekker naar welke print leidt, en zodoende erachtergekomen dat er iets op de rechterdeur het probleem veroorzaakte. Wederom door de foutzoekboom gelopen, aantal dingen gecontroleerd, maar niets wat er uitsprong. Toen maar gewoon alles wat aan de +155V zat op die deur een voor een losgekoppeld, dan moet ik de bron wel vinden, toch? Nee, met alles los bleef de voeding nog steeds hikken met K2 ingestoken. Knap.. moest dus wel een van de andere aangesloten pinnen zijn, en ja.. eentje die van het horizontale circuit naar de beveiliging van de voeding leidt, richting een schakeltorretje bij de thyristor. Het viel me op dat die wel heel hoog op zijn iele pootjes stond, en dat het erop leek dat die contact met elkaar maakten, waarschijnlijk door het in- en uitschuiven van de voeding. En ja, die was stuk, vervangen, en toen eindelijk stopte de voeding met hikken, werkte hij weer boven de 200V, EN kwam er voor het eerst licht uit de buis na het weer aansluiten van de kaskade!

Ik zag wel geen sneeuw en terugslaglijnen. Ik ben in het begin hier nog door de foutzoekboom gelopen om de problemen 1 voor 1 te vinden, maar het was al heel snel duidelijk dat al die zilverblauwe elco's (waarvan er veel zitten op de rechterdeur) extreem verdacht waren. Dus toeen ben ik die maar overal gaan vervangen. Toch zeker 70% van de elco's was ofwel helemaal open, of wijkte sterk af van wat de waarde had moeten zijn. Shout out hier trouwens naar een heel goedkoop componententestertje die ik toevallig bij Conrad tegenkwam. Voor nog geen 30 euro identificeert deze de basiscomponenten, en geeft een redelijk betrouwbare inschatting van de capaciteit (bij condensatoren/weerstanden). Had er weinig van verwacht, maar bleek uiteindelijk een heel erg fijne hulp. Fijn voor amateurs, de profi's hebben vast iets mooiers, maar ik was er erg blij mee!

Na het vervangen van alle zilverblauwe elco's fixte dit problemen met de terugslaglijnen, geluid, en convergentie (deze zaten sneaky in het afregelpaneel). Voor de rest was er niet echt iets stuk, maar ik heb wat dingen preventief vervangen. Er zaten 2 x BU108/3 lijntorren in, die haden eigenlijk best kunnen blijven zitten. Maar ik had ze al eruit gehaald om te inspecteren en preventief een BU208 besteld, dus toch maar vervangen. De boostercondensator door een 12nF exemplaar, de zwetende roze condensator die daar in de buurt zat (4.7nF?), hier en daar wat doorgesoldeerd rond de lijntrafo. Het hoogspanningsgedeelte was grappig genoeg het deel wat 0 problemen heeft gegeven, het gros was voeding en die zilverblauwe elco's.

En dan vervolgens moest ook de buitenkant nog onderhanden genomen worden. Deze was ooit beschadigd en provisorisch gerepareerd met decoratiefolie met een houtmotiefje. Alleen niet zo mooi gedaan. Dus eraf gehaald door te verwarmen met een verfbrander, en nieuwe folie over alle zijjkanten aangebracht die er beter op lijkt en ook daadwerkelijk alles netjes afdekt.

Als laatste alles afgeregeld, zwartniveau, +155V, +28V (deze kreeg ik niet lager dan 28.3V op de laagste stand), focus en kleuren met een oude raspberry pi en wat testbeeld plaatjes. Beeld ziet er ok uit, maar mocht wat meer licht en kleurensaturatie hebben. Contrast of saturatie hoger draaien dan gaan de kleuren 'bloeden' of het beeld wordt onscherp, wat ik niet beter bijgeregeld krijg (focus met laag contrast is perfect). Toch wel wat draaiuurtjes gehad, ook te zien aan alle heetgebakken onderdelen in het HV circuit. Convergentie in de hoekjes is ook niet perfect, maar goed genoeg wat mij betreft. Desondanks dik tevreden, en misschien vind ik ooit wel een betere buis (als het daar aan ligt). En ik wil nog eens kijken naar de optie voor direct video ingang i.p.v. antennesignaal. De TV gaat nu dienst doen in mijn "retro" kamer, omringd door oude home computers, videorecorders, en een mediaspelertje om oude programma's mee terug te kijken.

Samenvattend ben ik heel blij met het resultaat, en ook blij dat er geen unobtainium onderdelen gesneuveld waren. Het foutzoeken was leuk doch soms frusterend, maar veel frustrerender was het telkens moeten wachten op bestellingen bij webshops, en ik denk dat ik meer aan verzendkosten kwijtgeweest ben dan aan de componenten zelf. Vroeger fietste ik naar Brigatti in Eindhoven en was ik gelijk klaar, maar ja, ik snap wel dat dat niet meer kan.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks