led strip defect / vervangen / repareerbaar (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 17-01-2026, 21:50 (1 dag en 18 uur geleden)

In het huishouden werd een pinnbaal machine gebouwd,
helaas is bij het monteren de ledstrip beschadigd met als gevolgd dat slechts een aantal ledjes nog branden.
Vervangen zou het makkelijkst zijn, wel aangevraagd bij verkoper, maar of dat een oplossing is?

Zou dit ergens standaard te bestellen zijn?
totaal 36 ledjes, strip is 2,5mm breed en 50cm lang.

onderstaand de foto s van het onderdeelnummer, en een plaatje uit het instructieboekje.
Uiteraard heb ik ook zelf al geprobeerd te zoeken maar helaas zonder resultaat.
Repareren van de "banen" lijkt mij ook nogal problematisch
mvg
Frans

[image]
[image]
[image]

led strip defect / vervangen / repareerbaar

door hanswal @, Hoorn, 17-01-2026, 22:02 (1 dag en 17 uur geleden) @ ffeilers

Frans,

Even naar de Action en daar een oplaadbare strip voor 4 euri scoren. Het oplaadbare deel kan je leuk voor iets anders gebruiken [real-time clock voeding voor PC?]. Vroeger verkrijgbaar zonder lader; menig kastje in huis ervan voorzien. Makkelijk op maat te knippen.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

door ffeilers @, Breda, 17-01-2026, 23:09 (1 dag en 16 uur geleden) @ hanswal

Frans,

Even naar de Action en daar een oplaadbare strip voor 4 euri scoren. Het oplaadbare deel kan je leuk voor iets anders gebruiken [real-time clock voeding voor PC?]. Vroeger verkrijgbaar zonder lader; menig kastje in huis ervan voorzien. Makkelijk op maat te knippen.

Hans

Hoi Hans,
Ik denk dat het lastige is dat de strip slechts 2.5mm breed mag zijn, moet door allerlij poortjes worden gevlecht.
ik denk dat de action strips veel breder zijn (maar weet dat niet zeker, nog even uitzoeken)
mvg
Frans

door hanswal @, Hoorn, 18-01-2026, 12:09 (1 dag en 3 uur geleden) @ ffeilers

Frans,

Ik had niet op de breedte van de strip gelet. Dan maar een alternatief. In december worden kerstboompjes aangeboden met lichtjes. Deze lichtjes zitten aan een dunne draad. Ze werden vroeger ook wel verkocht met een nepkurk eraan waarin de knoopcellen gingen en dan de sliert lichtjes in een fles hangen. Ik kocht dat soort lichtslingers wel bij novelty winkels als Flying Tigers.

Hans

--
scoper apestaart quicknet punt nl

door ffeilers @, Breda, 18-01-2026, 12:23 (1 dag en 3 uur geleden) @ hanswal

Frans,

Ik had niet op de breedte van de strip gelet. Dan maar een alternatief. In december worden kerstboompjes aangeboden met lichtjes. Deze lichtjes zitten aan een dunne draad. Ze werden vroeger ook wel verkocht met een nepkurk eraan waarin de knoopcellen gingen en dan de sliert lichtjes in een fles hangen. Ik kocht dat soort lichtslingers wel bij novelty winkels als Flying Tigers.

Hans

Hand, zoiets hebben wij ook nog liggen, ik heb geen idee hoeveel ledjes er in zitten. Wat verder speelt in het bouwpakket (pinball). Zitten twee van deze strips, links en rechts, ik denk dat het qua verlichting op die manier geen goed beeld zal geven, maar ..... we bewaren de optie voorals het orgineel bestellen of repareren geen oplossing zal geven.
groet
Frans

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-01-2026, 15:14 (1 dag en 0 uur geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-01-2026, 15:18

Gaat dit om een bouwpakket van het fabrikaat Robotime / ROKR?

Inderdaad eerst via de importeur of fabrikant proberen, dat is altijd het makkelijkst bij dit soort spullen. Ik ga ook wel even aan een dealer vragen of er een onderdelenbeleid voor is.

door ffeilers @, Breda, 18-01-2026, 18:19 (21 uur en 39 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Gaat dit om een bouwpakket van het fabrikaat Robotime / ROKR?

Inderdaad eerst via de importeur of fabrikant proberen, dat is altijd het makkelijkst bij dit soort spullen. Ik ga ook wel even aan een dealer vragen of er een onderdelenbeleid voor is.

Ja Maarten dat is inderdaad het geval.
Mijn echtgenote was deze aan het bouwen en toen twijfelde zij of dat wel goed ging, afijn het ledje is kapot en van de 36 branden er nu maar een paar.

Bedankt voor je reactie
mvg Frans

[image]
foto "geleend" van internet

door ffeilers @, Breda, 18-01-2026, 12:09 (1 dag en 3 uur geleden) @ hanswal

Frans,

Hans

We zijn even wezen kijken in de winkel maar die strips komen er echt niet vooor in aanmerking. Zoals ik in de topic al had geschreven de strip is slechts 2,5mm breed. Zelfs het ontbrekende ledje solderen waardoor het wellicht toch nog zou kunnen werken is denk ik niet te doen. Mocht ik geen vervanging kunnen vinden dan ga ik dat uiteindelijk wel proberen maar .....
Is het ontbrekende ledje ook de reden dan na deze led de overige leds niet meer oplichten, maw 1 defecte led is eigenlijk hetzelfde dan doen de leds daarachter het ook niet meeer?

mvg
Frans

door Peter82 @, Chaam, 18-01-2026, 10:23 (1 dag en 5 uur geleden) @ ffeilers

Hoi Frans,

Zo te zien mis je ook een LED.
Het lijkt een eenvoudige print met misschien maar 2 spoortjes wat prima te repareren is.
Koper bloot krabben en een poortje van een weerstand er over solderen.

Als je het gaat vervangen kun je misschien beter een flexibele stip zoeken als je het moet buigen bij monteren.

Success,

Peter

door ffeilers @, Breda, 18-01-2026, 12:13 (1 dag en 3 uur geleden) @ Peter82

Hoi Frans,

Zo te zien mis je ook een LED.
Het lijkt een eenvoudige print met misschien maar 2 spoortjes wat prima te repareren is.
Koper bloot krabben en een poortje van een weerstand er over solderen.

Als je het gaat vervangen kun je misschien beter een flexibele stip zoeken als je het moet buigen bij monteren.

Success,

Peter

Hoi Peter
Het ledje is 1.5mm x 0.9mm..... ik zeg niet dat het onmogelijk is maar????
We kijken/vragen eerst (bij fabrikant),mocht dat niet lukken dan is een reparatiepoging ook nog te proberen.
mvg en bedankt voor je reactie
Frans

led strip defect (overzichtsfoto)

door ffeilers @, Breda, 18-01-2026, 12:19 (1 dag en 3 uur geleden) @ ffeilers

Hierbij een overzichtsfoto waarop misschien beter te zien wat de afmetingen zijn van de led strip. Breedte 2.5mm Led is 0,9mm x 1.5mm
mvg
Frans

[image]

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-01-2026, 12:22 (1 dag en 3 uur geleden) @ ffeilers

Kun je ze op maat knippen?

Zou ik laatste stukje precies 1 sectie af knippen.

Dan deel van de defecte sectie los knippen en daar het afgeknipte sectie er
tussen solderen.

Je mist dan hoog uit aan 1 stuk het laatste stukje strip als verlichting.

door ffeilers @, Breda, 18-01-2026, 12:24 (1 dag en 3 uur geleden) @ Maurice

Kun je ze op maat knippen?

Zou ik laatste stukje precies 1 sectie af knippen.

Dan deel van de defecte sectie los knippen en daar het afgeknipte sectie er
tussen solderen.

Je mist dan hoog uit aan 1 stuk het laatste stukje strip als verlichting.

Maurice bedankt voor je reactie.
Ook deze optie had ik bedacht, liever gaan we voor het orgineel, maar als dat allemaal niet lukt dan is ook dit te overwegen.
groet
Frans