CV ketel Remeha Avanta (Algemeen)

door Peter82 @, Chaam, 18-01-2026, 20:09 (16 uur en 23 minuten geleden)

Goedeavond,

Vandaag mijn cv ketel maar weer eens open gemaakt.
Wegens herhaaldelijk uitvallen en meer keer herstarten voordat hij blijft werken.

Nu is het een Molex stekker van de lucht toevoer ventilator.
Deze hangt onderaan de motor.
Bij gebrek aan weekmakers is deze zijn veerkracht verloren en staat het haakje aan het kabeldeel open.
Deze hing dan nog een beetje aan het pcb connector deel en maakte soms dan geen contact of weer wel op een gegeven moment.

Eigenlijk lijkt alles aan deze Remeha Avanta gemaakt voor 10 jaar leven.
- De kunststoffen zijn op.
- Condensatoren zijn al eens vervangen en heb ik vandaag nog eens gedaan.
- Bedrading wordt plakkerig

Al die onbenullige dingen zijn versleten terwijl de metalen delen waar het om gaat nog prima zijn.

Is deze trend ook te bespeuren bij andere merken?

Groeten,

Peter

CV ketel Remeha Avanta

door soundman2 @, Wouw, 18-01-2026, 20:33 (15 uur en 58 minuten geleden) @ Peter82

Mijn Nefit Turbo Combi is 32 jaar oud.
Er ging wel eens wat stuk. Een elco in de voeding van de controller, maar die werkt nu al jaren weer goed.
Vorig jaarzat een flowsensortje vast, waardoor de ketel dacht dat de pomp niet werkte.
Van uiteenvallende bedrading en gammele stekers heb ik nog niets aangetroffen.
De laatste keer dat de ketel in storing viel, was te wijten aan een lek expansievat, waardoor de waterdruk onvoldoende was. Het was in al die jaren het tweede vat dat lek raakte. Het is dus geen tekortkoming van de ketel. Ik zou zo weer voor Nefit gaan, maar weet natuurlijk niet of er in die 32 jaar veel aan de kwaliteit veranderd is.

CV ketel Remeha Avanta

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 18-01-2026, 21:25 (15 uur en 6 minuten geleden) @ Peter82
Gewijzigd door Ben, 18-01-2026, 21:37

Bij ons zal de nieuwe Nefit ketel dinsdag worden geïnstalleerd.
Mijn verhaal staat in het "koffiehoekje".
Vele offertes afgelopen en alles afgewezen die 24 maanden onderhoudskosten vragen.
Ook als je geen onderhoudscontract wil dan betaal je toch ruim 300 euro meer.
Een nieuwe ketel heeft al 2 jaar garantie dus dat is geldklopperij.
Heb de installatie en onderhoud documentatie, dus kunnen we zelf die sticker wel plakken.

Heb eigenlijk alleen een defecte VDR op die besturing print gehad.
De monteur liet het mij zien en wilde al een nieuwe print bestellen, kost 200 euro.
Ik zeg, knip dat blauwe ding eens los plus nieuwe zekering en daar ging die weer.
De man keek een beetje verbaast, dat was hem niet geleerd.
Voordat iemand hier weer op reageert, die VDR is toen in een verloopstekker gemonteerd.
Groet, Ben

CV ketel Remeha Avanta

door soundman2 @, Wouw, 18-01-2026, 22:40 (13 uur en 51 minuten geleden) @ Ben

Mooi verhaal!
Als ik niet zelf had gerepareerd, was de ketel al tweemaal vervangen geweest.
Een elcootje stuk, is natuurlijk heel wat anders als "de besturingseenheid is defect en moet worden vervangen..."
Ook een stromingssensor repareren of vervangen kan ook in plaats van de ketel vervangen. Weet de klant veel!
Bij de aankoop destijds heb ik er wel alle documentatie, dus ook installatie onderhoud en andere gegevens er bij bedongen.

CV ketel Remeha Avanta

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18-01-2026, 23:01 (13 uur en 31 minuten geleden) @ Ben

Raar,
Nwe ketels hebben 48mnd onderhoud
Jaarlijks hoeft niet meer.

Onderhouds "contract" is ook stukje zekerheid als er wat is met gehele installatie komen
ze snel langs.

Betaal 75.- per 2 jaar ca 1,60 per maand dus.
Betekend als ze komen voor de service betaal ik die 75,- + onderdelen, pakking of zo.
Dat is dan incl de tijd en voorrij.
Gewoon erkend groot installatie bedrijf.

Dus dat zo genaamde "contract" dat is bij mij de service en de tijd.
[image]

CV ketel Remeha Avanta

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 19-01-2026, 12:19 (13 minuten geleden) @ Maurice

"Onderhouds "contract" is ook stukje zekerheid als er wat is met gehele installatie komen
ze snel langs"

Ja Maurice, maar die "zekerheid" hangt wel af van het installatiebedrijf.
De een helpt direct en komt zelfs in de avond nog langs, de ander is gewoon niet thuis.
Mijn ervaring was zeker de laatste jaren een teleurstelling.
De nieuwe ketel is besteld via een internetbedrijf die in de regio laat installeren.
Als die installateur betrouwbaar overkomt zal ik een contract nog overwegen.
Groet, Ben