Geïntegreerde versterker, zelf iets bouwen? (Gezocht)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 21-01-2026, 13:46 (2 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 21-01-2026, 13:48

In mijn hobbyruimte heb ik een computer met goede geluidskaart staan en wil (muziek van YouTube) wat beter geluid als uit die kleine plastic speakertjes op de pc aan gesloten.

Je kunt van die kleine plastic speakertjes (meestal!) een fantastische versterker maken; vanmorgen heb ik weer wat zitten knutselen en je leert er altijd wat van! Dat het geluid uit die kleine plastic speakertjes slecht klinkt, komt natuurlijk doordat het kleine plastic speakertjes zijn, maar heel vaak zit er een heel aardig versterkertje in.

Gisteren vond ik in de kringloop zo'n speakersetje en voor 1,50euro leek me dat wel aardig voor een knutselproefje. Het was een setje Maxxter ACT-SPK-107A:

[image]

Voor die anderhalve euro heb je de complete boel, kastje, snoeren, luidsprekerstjes erin, voeding. Je kunt het zo op stopcontact en computer aansluiten en spelen maar, alleen is het geluid natuurlijk niet zo goed als van mijn Aristona boxen. De Maxxtor is erg licht en er zit dan ook niet veel in:

[image]

Een voedingstrafootje van 3cm breed en een miniprintje waarop een voedinkje en twee versterkerchipjes type 8002A (zonder koelplaat). Dit is een klasse AB versterker die tot 2W kan volgens de datasheet, lijkt me wel dat hij dan zonder koeling vrij heet gaat lopen. Achterop de print zit een elcootje waar 5,8V op staat. Diameter van de luidspreker is krap 5cm, wel heeft de kast een basreflex-pijp.

In de kast een paar gaatjes gemaakt, luidsprekerklemmen erin geschroefd, en de LS-draadjes van de print daaraan gesoldeerd. Van het ingebouwde luidsprekertje (5cm) de draden naar buiten, zodat je ook op het versterkertje weer de originele luidspreker kan aansluiten. En voila de nieuwe mini-versterker:

[image]

Totale kosten ca. 1,50 voor de speakerset en twee kwartjes voor de LS-klemmen.
Wat ik er vooral van heb geleerd is dat de ene mini-versterker de andere niet is! Tot nu toe kreeg ik op deze manier altijd erg leuk werkende kleine versterkers waar ik jarenlang veel mee muziek heb gespeeld. Ik raad nog steeds iedereen aan zoiets ook een keer te proberen, maar neem dan niet deze speakertjes van Maxxter!

Je kunt het versterkertje niet uitzetten, er zit geen schakelaar op dus stekker in het stopcontact is meteen aan. Zonder signaal gebruikt hij meteen 3,5W waarmee het kleine trafootje behoorlijk warm wordt. Op laag volume klinkt de versterker redelijk op de Aristona boxen (niet zo mooi als een PAM8403 natuurlijk), maar zodra je wat harder wilt gaat hij vreselijk vervormen. De vermogensopname uit het stopcontact komt ook niet boven de 3,6W, de versterker zal dus maar een miniem vermogen (1/10 W of zo) naar elke speaker sturen.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks