geen mg en lg wel fm en kg (Algemeen)

door martien g @, 26-01-2026, 16:26 (4 dagen geleden)

Ik ben een Grundig Mandello 4 aan het opknappen. In eerste instantie werkte alleen de FM, het was vuil en de bedieningstoetsen werkten niet goed, de platenspeler draaide te langzaam, stereo werkte niet en de AM banden gaven alleen ruis. Inmiddels heb ik de toetsen gangbaar gekregen, FM en stereo werkt, de platenspeler draait nu op juist toerental en brengt een mooi geluid voort. Korte golf is nu ook aanwezig, zij het met een storing, kan aan de netvervuiling liggen maar LG en MG doen niets, ook geen storing alleen ruis.
W[image]aar kan hier nu de oorzaak liggen, wie kan mij verder helpen?
Ik stuur een schema mee wat in een envelop er bij zat en ze noemen dat schema Grundchassis CS 160.

geen mg en lg wel fm en kg

door Bert Jan ⌂ @, Apeldoorn, 26-01-2026, 18:06 (4 dagen geleden) @ martien g

Er zijn nog maar weinig zenders te ontvangen op de lange- en middengolf. Op 648 en 693 khz zitten Caroline, resp. BBC. Maar niet echt sterk, s avonds wat sterker. LPAM stations alleen als je er dichtbij zit. De mengoscillator zit 460 khz hoger. Met een andere radio dichtbij kun je testen of die werkt. Zo niet, dan oscilleert die niet. Andersom kun je ook de mengoscillator van die 2e radio proberen te ontvangen met de Gründig.

door Goldline @, Oranjedorp, 26-01-2026, 18:06 (4 dagen geleden) @ martien g

Meest voorkomend zijn drukschakelaars die geen contact maken, zodat de ferrietantenne of de oscillator op deze banden niet ingeschakeld wordt.
Indien je kortegolf ontvangst hebt zal de electronica wel werken.
Lastig zijn deze zg. stofdichte schakelaars te reinigen.
Indien je met een portable radio wel een middengolf station ontvangt zou je meubel dat ook moeten doen met de ferrietantenne in de zelfde richting.
Succes!

--
Cees PA1DBA

door HM @, Hilversum, 27-01-2026, 10:17 (3 dagen geleden) @ martien g

Buiten naast de genoemde schakelaars zit de radio zo in elkaar dat de korte golf (KW) een apart antenne circuit heeft.
Zelfs de aansluiting naar de antenne is gescheiden.

MG EN LG gaan via het onderste circuit door weerstand R110.
Het kwam nogal eens voor dat er bliksem inslag in de buurt was en dat daardoor een antenne ingang sneuvelde.

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-01-2026, 10:50 (3 dagen geleden) @ martien g

Je kan alvast controleren of de locale oscillator nog loopt op MG. Dat gaat heel eenvoudig, met een andere MG radio die je +- 460 KHz hoger afstemt dan de ingestelde frequentie op het defect exemplaar.

door ruudam @, Utrecht, 27-01-2026, 17:26 (3 dagen geleden) @ martien g

Het is toch meestal de schakelaars, Grundig is daarvoor berucht.
De simpelste oplossing is toch flink piano spelen met de bandschakelaars.
Soms als je ze langzaam in drukt hoor je een verschil, dan is het de schakelaar, met piano spelen wordt den ze gereinigd, maar kan hardnekkig zij,

Gebruik nooit contact spray maar tuner spray om de schakelaars te reinigen.

Overigens is het belangrijk te controleren of alle draadje s aan de ferriet antenne nog wel goed zitten.

geen mg en lg wel fm en kg, opgelost!

door martien g @, 29-01-2026, 12:04 (1 dag en 4 uur geleden) @ martien g

Met de tip van Goldline en reacties daarop heb ik alle schakelaars uitgesoldeerd, contacten schoongemaakt en weer vast gesoldeerd. Het was een tijdrovend en secuur klusje.
het resultaat mag er zijn: Er is nu goede ontvangst op LG, MG en de storing op KG is verdwenen.
Radio Caroline op de MG is zeer goed te horen.
Dank aan jullie allen