Beeld boven en onder wat samengeknepen. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 06-02-2026, 12:29 (11 uur en 17 minuten geleden)

Hallo forumleden,

Ik heb hier een SONY monitor die heel even in het begin een samen geknepen beeld heeft maar met een minuut of 15 OK is.

Zou dit een condensator in de voeding zijn, lijkt wel een 50 Hz brom uit het lichtnet.

[image]
Bij aanzitten wat samengeknepen zijkant boven en onder.

[image]
Na c.a. 15 minuten OK

Dank alvast voor suggestie.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Beeld boven en onder wat samengeknepen.

door soundman2 @, Wouw, 06-02-2026, 12:34 (11 uur en 12 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Kloppen de voedingsspanningen?
De abuigversterkers hebben kennelijk problemen met de amplitude(regeling)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 06-02-2026, 13:14 (10 uur en 32 minuten geleden) @ soundman2

Zou ik moeten meten zonder schema en demonteren want zit nogal compact in elkaar. Was even een vraag maar ik laat het maar zo, is alleen even bij het aanzetten en verder OK.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Beeld boven en onder wat samengeknepen

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 06-02-2026, 14:26 (9 uur en 20 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door PE9ZZ, 06-02-2026, 14:28

Loopt het of staat het stil? Als het stilstaat en alleen boven en onder zit heeft het te maken met de verticale afbuiging die kennelijk de lijneindtrap zwaar belast. In ieder geval een elco die niet happy is. Is er doc? Verticaal is ook niet lineair. Misschien heeft dat ermee te maken.

Tjerk

Beeld boven en onder wat samengeknepen

door Hans van Kampen @, Voorhout, 06-02-2026, 14:30 (9 uur en 17 minuten geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door Hans van Kampen, 06-02-2026, 14:35

Nee, het loopt niet, blijft alleen boven en onderin en binnen een kwartier helemaal weg. Ik heb geen doc. trouwens. Lineariteit is inderdaad ook niet helemaal OK (ei vorming cirkel)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-02-2026, 17:30 (6 uur en 17 minuten geleden) @ Hans van Kampen

Elco'tje in de oost/west-correctie lijkt me. Ik ga er even van uit dat deze aanwezig is in dit (welk?) model, zelfs al gaat het om een kleine buis.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 06-02-2026, 22:44 (1 uur en 2 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Elco'tje in de oost/west-correctie lijkt me. Ik ga er even van uit dat deze aanwezig is in dit (welk?) model, zelfs al gaat het om een kleine buis.

Het gaat om een SONY BVM 1454D met een beelddiagonaal van 33 cm. Maarten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-02-2026, 23:04 (42 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-02-2026, 23:07

Helaas staat er niet bij om wat voor vervorming het gaat, maar dit bulletin klinkt alsof het wel eens over jouw probleem zou kunnen gaan: https://consolemods.org/wiki/images/1/15/301998261.pdf

Mijn tip is om het eenvoudig te houden en geen modificaties aan te brengen maar gewoon de genoemde condensatoren te vervangen door Panasonic FR (lage spanning) respectievelijk EE (hoge spanning) met dezelfde capaciteit en dezelfde of hogere spanning.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 06-02-2026, 23:28 (18 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Dank voor de tip zover Maarten.

Ik heb de kap er al af gehad en zie 3 grote pc boards. Links verticaal wat een groot deel van de voeding is denk ik met een paar grote elco’s.

Liggend onder het mainbord met de meeste componenten en bijkant ontelbare hele kleine radiaal elcootjes, ook de hoogspnningstrafo zit er op en daar gebeurt wel het meeste.

Verticaal rechts helemaal ingeblikt nog een board. Wordt een hele klus de demontage en ik weet niet of ik er aan gaat beginnen gezien de fout na 15 minuten weg is, ja, de lineariteit is ook een klein dingetje, zal misschien kijken als ik meer tijd heb.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Wat mij verbaast…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 06-02-2026, 23:38 (9 minuten geleden) @ Maarten Bakker

is het vervangen van een spoel, die verloopt toch niet?

[image]

--
Hans van Kampen

Wat mij verbaast…

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-02-2026, 23:44 (2 minuten geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-02-2026, 23:46

De waardes van de condensatoren en enkele weerstanden, moeten ook aangepast worden. Waarschijnlijk om de schakeling betrouwbaarder te maken of ook zelf koeler te laten werken.

Vandaar dat ik aangeef dat het waarschijnlijk het makkelijkst is om alleen de aangegeven elco's te vervangen door identieke waardes. Zo zal hij ook weer een tijd prima spelen als dit het probleem was, en hij wordt bij jou niet zo intensief gebruikt als in een daadwerkelijke studiotoepassing.