Printer (Computertechniek)
Ik kwam op m'n zolder een printer tegen, en besloot deze eens tot leven te wekken.
Na grondig schoonmaken en wat smeren zat er nog wat leven in.
Zelfs een lintcassette was nog verkrijgbaar, en dat voor een toestel uit ca. 1985/86.
Lint werd alleen niet doorgespoeld tijdens het heen en weergaan van de printkop.
Oorzaak was het vastgekleefde omschakelmechanisme, na losmaken en smeren gaat dit nu goed.
Probleem is nu dat ik tot heden geen gegevens van dit apparaat heb kunnen vinden op een afbeelding en testbeschrijving uit een c64 computerblad na dan.
![[image]](images/uploaded/2026031008481669afdad0b43dc.jpg)
![[image]](images/uploaded/2026031008484069afdae876efc.jpg)
Na een willekeurige installatie op WinXP komt er leven in, maar zelfs een eenvoudige testprint kost vele meters papier!
Na een paar regels komt er een formfeed, en nog een enz.enz.
Af en toe een stukje tekst, en dan weer een heel stuk niets.
Nu zitten er achterop twee achtvoudige dipswitches waarvan ik uiteraard de functie niet weet.
De voornaamste print zitten nog al wat NEC onderdelen op, maar zoeken in wat oude handleidingen heeft ook nog niet tot een oplossing geleid.
![[image]](images/uploaded/2026031009020169afde0947e37.jpg)
Hopelijk weet hier iemand naar welk model ik moet zoeken voor de juiste instellingen.
Dirk.
Printer
Wel mooi dat je er in ieder geval leven in hebt gekregen
mvg
Frans
Printer
Probeer eens de driver voor de IBM proprinter te installeren.
Goede kans dat de printer hier mee overweg kan.
Printer
Dat is wel te proberen uiteraard.
Blijft nog wel het probleem van 1 of meerdere dipswitchen die niet goed staan.
Diverse modellen van Epson hebben weer minder (1x8 en 1x4) met ook weer andere functies.
De aanwezige eprom gaf helaas ook geen aanwijzing om welk model het gaat.
Heb hem nu op een BBC Master128 aangesloten, maar daar gebeurt tot nu toe niet erg veel.
De computer ziet alleen of de printer on of ofline is, maar geeft gelukkig ook geen nodeloze formfeed.
We blijven zoeken (en proberen!)
Printer
Wij hadden ooit op het werk problemen om een HP Laserjet goed aangesloten te krijgen.
Ik kan me herinneren dat het advies toen ook was de Proprinter driver te gebruiken. Werkte daarna probleemloos
Printer
Ik had ooit eens een nieuwe HP1010 laser gekocht vooral om printplaat ontwerpjes af te drukken.
Op het beeldscherm zag het er goed uit, maar op papier niet.
Alle lijnen eindigden haaks, bij haakse hoeken geen probleem, maar bij 45 graden twee uitstekende punten.
Van alles geprobeerd met instellingen, en als laatste redmiddel een driver van de veel oudere laserjet2 geinstalleerd (met de nodige waarschuwingen uiteraard!) waarna de afdrukken wel goed waren met afgeronde hoeken.
Het kan dus lonen om een oudere driver te gebruiken.
Nu is dit een naalden printer, en geen laser.
Ik kom in het inwendige de naam NEC tegen, en ook het nummer NP2200.
Heb vroeger een NEC p2200 printer gehad, dit was een 24 naalds printer.
Misschien dat een driver hier voor ook met 9 naalden overweg kan.
Dat moet ik nog proberen.
Overigens wel lastig zonder een voorraadje kettingpapier
Dirk.
Printer
Het lijkt nu te werken.
Er stond in een computerblad dat het apparaat Epson compatibel was, dus uiteindelijk een universeel driver van Epson geprobeerd.
Dat gaf wat verbetering, maar er moesten wel wat schakelaartjes in de goede stand gezet worden.
Dit was een kwestie van printer uit, schakelaartje om, en printer weer aan, en de testpagina afdrukken.
Dipsw. 6 bleek de schakelaar van wel of geen storing als het papier op was.
Werk met losse vellen bij gebrek aan beter, en dan is het verdomd irritant als er iedere keer enkele malen een ff-commando gegeven wordt.
Zonder papier, en de printkop iets naar achteren werkt het dan ook.
Maar uiteindelijk de voorlopig beste stand gevonden, als ik toch nog ergens iets vind kan het alsnog anders worden.
![[image]](images/uploaded/2026031416491369b59189a3316.jpg)
De kwaliteit is nog lang geen inktjet of laser, maar vroeger moesten we het er mee doen.
Kan ook nog zijn dat het lint wat verdroogd is, zat wel in plastic, maar ik geloof niet dat het enkele weken geleden gemaakt is.
Ik had hier in de lintentijd een spuitflesje voor met zwarte inkt, maar of dat hier nog aanwezig is??
Nu eens kijken of de printer ook werkt met de BBC computer, ben benieuwd.
Dirk.
Printer
Mooi, je hebt in ieder geval de zaak aan de praat.
Nu nog een lint...
groet, Jan
Printer
Ach, het is een nieuw lint (123inkt, en nog vele andere leveranciers)
Maar ook al zit het in folie verpakt zal er toch wel veroudering optreden.
Misschien dat een beetje tekeninkt toevoegen nog wat verbetering geeft.
Het blijft natuurlijk een compromie.
Alle naaldjes komen er even ver uit, maar de rol waar tegenaan wordt geprint is rond.
Dus de onderste en bovenste naaldjes geven iets minder impact zo dat de karakters niet gelijkmatig worden afgedrukt.
De printkop is iets te verschuiven, maar dat is maar minimaal.
Misschien bedoeld voor 2 of 3 voudig doorslagpapier (rekeningen ed.)
Heb net geprobeerd met de BBC computer, en een stukje helptekst van een programma was vrij goed leesbaar.
Overigens moest er toch weer een dipschakelaar worden omgezet.
Anders werd alle tekst op 1 lijn geschreven (geen lf)
Dirk.
Printer
Leuke prestatie hoor Dirk, ik kijk graag mee, heb ook een aantal van dat oude spul staan.
mvg
Frans
Printer
Dirk,
Prima resultaat.
Leuk toch weer dat geratel.
Betreft lint, valt nog mee.
Wat je evt kunt proberen is een geheel ander lint kopen en daar het lint uit frommelen en
in deze zetten.
Zal veel zwarte vingers geven, maar houd in achterhoofd dat het een idee is.
Je kunt nog overwegen zo'n FAX-rol papier te vinden.
Of andere soorten rollen papier.
Dat is redelijk nog wel vindbaar.
Heb hier ook nog nodige aan printers staan.
Omdat ik dat leuk vindt de rand apparatuur bij oude PC.
Niets leuker dan op oude IBM XT een print te maken.
Printer
Je hebt gelijk, het blijft een beetje nostalgie.
Ik heb nog zo'n lint (verkeerd besteld uit Ierland)
Dacht na afloop dit gaat niet goed komen, dus hier in Nederland besteld.
Komt er na een week nog zo'n lint van 123inkt uit Ierland zonder extra verzendkosten, terwijl ik op de afrekening zag dat het naar Ierland verzonden zou worden.
Misschien toch een slimme computer die adressen en postcodes vergelijkt?
Maar goed, misschien is wat tekeninkt met een injectiespuit toevoegen ook een optie.
Het kettingpapier is nog gewoon verkrijgbaar, maar voor een experiment vond ik 1000 velletjes wat te veel van het goede, of je moet van de rest de randjes af scheuren en de rest als losse vellen in een andere printer stoppen.
Wat printkwaliteit betreft is misschien wat dikker papier gebruiken ook en optie.
Dan zit je iets dichterbij de printkop.
De grijze vlakken bij de grote letters WindowsXP zouden dan wat egaler moeten zijn.
Ik had als eerste printer een NEC P2200 24 naalds waar ik weerfoto's (satelliet ontvangst) mee heb uitgeprint.
Maar daar waren grijze gedeeltes ook niet helemaal egaal als ik me goed herinner.
Daarna werd het inktjet, dure inkt en vooral niet in de zon leggen!
Vervolgens laser, en dat is nog steeds zo, bevalt prima.
Dirk.
Printer
In de C64 tijd gebruikte ik soms zwarte stempelinkt om het printerlint te re-inken. Werkte prima.
Als je losse vellen invoert kan je voor noodsituaties twee vellen papier met carbonpapier ertussen gebruiken, de doordruk wordt dan mooi zwart.
Oude herinneringen herleven. 
PS: gechekt: carbonpapier en stempelinkt zijn nog steeds te koop!
Printer
Maar goed, misschien is wat tekeninkt met een injectiespuit toevoegen ook een optie.
Ik weet niet hoe snel koppen vastlopen, maar naaldprinterinkt is bij mijn weten zo geformuleerd dat de naalden gesmeerd blijven.
Printer
Dirk, ik ben een tijdje terug ook zo aan de gang gegaan met een oki microline 520 elite.
Inderdaad leuk om dat oude geratel weer te horen, ik was nog verrast door de aanwezigheid van het oude lint wat er nog in zat.
mvg
Frans
![[image]](images/uploaded/2026031520292269b716a265702.jpg)
![[image]](images/uploaded/2026031520293769b716b156bbc.jpg)
Printer
Mijn 1e printer was die van de Datapoint1800
Enorme Wheel printer met 1 malige inktlint, A3 ketting printer, staat op een eigen potenstelsel.
Heb hem nog maar start niet meer op, is nog altijd een project status,
Is wel destijds (1992) werkend uitgezet maar sinds wat is het 2010 niet meer operationeel.
Heb er wel de linten en wheel-cassettes nog voor.
Daarna werd het de Peakock D1018 naaldprinter 2e hands bij mijn 1e computer.
Ook nog altijd in bezit met reserve linten.
![[image]](images/uploaded/2026031522285369b732a5d9857.jpg)
De Peakock D1018 en wordt een harddisk geïnstalleerd, 1989 is al weer even geleden,
![[image]](images/uploaded/2026031522383369b734e95521d.jpg)