Schema’s van Marinus (René) voor Hr. kanters (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-04-2026, 11:31 (6 uur en 5 minuten geleden) @ J. Kanters
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-04-2026, 11:41

Als het motortje intern binnen Philips geleverd is, staat er geen merk op. Er waren 3 fabrieken binnen Philips die in de regel dit soort kleine motortjes maakten. Johan de Witt in Dordrecht, te herkennen aan de productieletter W en MBLE in Brussel, te herkennen aan de letters MB. De platenspelerfabriek in Flers diende als massaproductielocatie voor Johan de Witt en gebruikte de letters LF.

Verder kun je aan het codenummer op het motortje zien waar de specificatie en/of ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Dat hoeft niet altijd in de plaats van productie te zijn. Johan de Witt begon met 4322 010 of tot half jaren '60 met JW. MBLE begon meestal met 9904.

Ik denk dat voor stappenmotoren en motortjes met aangebouwde reductie, de kans groter is op MBLE, maar het is maar de vraag of er ueberhaupt stappenmotoren werden gebruikt in dergelijke camera's omdat dat geen toegevoegde waarde had maar wel duurder was. Die kans schat ik dus niet heel groot in, maar het is Philips dus alles is mogelijk. Wel heb je bij MBLE producten denk ik een iets grotere kans dat je ze in oude databoeken tegenkomt. Op enig moment zaten stappenmotoren samen met aansturing in het standaardprogramma.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks