schema Sonnenschein ULTIMATIC acculader (Gezocht)

door maarten1 @, 14-05-2026, 14:31 (10 uur en 28 minuten geleden)

hallo..

kan iemand mij misschien helpen aan een schema van deze lader?

er zitten een paar verkoolde onderdelen op die onleesbaar zijn geworden.

m.v.g. en bij voorbaat dank Maarten.[image][image]

schema Sonnenschein ULTIMATIC acculader

door soundman2 @, Wouw, 14-05-2026, 17:15 (7 uur en 44 minuten geleden) @ maarten1

Echt verkoolde onderdelen zie ik niet, wel een grote elco, die uitgedroogd is. Als daar vloeistof uit is gekomen en op de print, zou die aangetast kunnen zijn. De elco moet wel vervangen worden en de print op oxidatie gecontroleerd en eventueel schoon gemaakt.
Het schema zal vermoedelijk wel back-engineering worden. Heel ingewikkeld zijn die schakelingen meestal niet.

door maarten1 @, 14-05-2026, 17:59 (7 uur en 0 minuten geleden) @ soundman2

hoi..

elco is al bijna vervangen.....
alleen waar de plus op de print komt van de gelijkrichter,zit een weerstand (wit zonder waardeopdruk), die is door.....
maar parallel zit nog iets , lijkt op een weerstand, maar zeker geen diode ofzo, die is zwart geworden....kan nog net zien dat er toch kleurringen opzaten.

dus iets ,parallel op de (zware)weerstand (waarde onbekend)in de hoofdstroom.....

door soundman2 @, Wouw, 14-05-2026, 18:16 (6 uur en 44 minuten geleden) @ maarten1

Mogelijk is die weerstand een shunt voor de stroommeter, dan zou die een paar tiende Ohm zijn.
Is de weerstand onderbroken, vaak is het een stevige draadgewonden exemplaar. Parallel zou er nog een elco over kunnen staan om trillen van de meternaald te voorkomen. Blijft gissen.
Op de foto zie ik niet over welke werstand het gaat.

door maarten1 @, 14-05-2026, 18:46 (6 uur en 13 minuten geleden) @ soundman2

hoi..

op de foto te zien
witte draadweerstand met daarnaast parallel geschakeld iets...
wat betreft de meter, bijna goed gegokt,dat is de groene weerstand daar haaks onder.

[image]

door soundman2 @, Wouw, 14-05-2026, 19:04 (5 uur en 56 minuten geleden) @ maarten1

hoi..

op de foto te zien
witte draadweerstand met daarnaast parallel geschakeld iets...
wat betreft de meter, bijna goed gegokt,dat is de groene weerstand daar haaks onder.

[image]

Dat parallel geschakeld iets , lijkt toch een weerstandje te zijn, G
Het is gemonteerd metkeramische afstandsbussen, dis kennelijk wordt dat "weertstandje "heet" of kan het heet worden als de grote weerstand defect raakt.
Ik denk toch dat je moet proberen het schema te backenigeneeren, anders blijf je aannames maken.....

door maarten1 @, 14-05-2026, 19:17 (5 uur en 42 minuten geleden) @ soundman2

hoi...
toch bedankt voor het mee denken,
zal verder zoeken...

het is een weerstand net na de gelijkrichter, waarschijnlijk om inschakelstroom te dempen om de gelijkrichter te beschermen,....denk ik
die 2e weerstand?...maar als ik goed kijk, dan klopt de steek niet op de print voor die grote weerstand, en als ik nog beter kijk, dan is er later gesoldeerd aan die weerstand,..
kan dus zijn dat die witte niet org. is, misschien zaten er 2 weerstanden parallel?....
voor het vermogen...

ik zal verder zoeken, komt wel eens goed ..

m.v.g. maarten