Gezocht : Softwarematige RIAA correctie (Gezocht)

door BenM ⌂ @, Bunschoten, 14-05-2026, 23:12 (58 minuten geleden) @ BenM

Inmiddels heb ik wat ervaring opgedaan met deze voor mij nieuwe manier van vinyl digitaliseren en ik ben er dik tevreden mee

Ik gebruik een Stanton 681EEE element (in 1979 aangeschaft, naald onlangs vervangen). Dat moet afgesloten worden met een impedantie van 47 kohm en een capaciteit van 275 pF voor optimale geluidweergave volgens de gegevens van Stanton. De audiokabel heeft een capaciteit van 110pF dus op de ingang van de voorversterker heb ik nog 165 pf (2x330 pF in serie) aangebracht.

Als voorversterker gebruik ik een printje, dat ik nog had liggen, zijnde de Input Amplifier van de Revox A77 (Print1.077.700). De versterking van die voorversterker heb op 20X gezet en het is een recht-toe-recht-aan versterker (geen frequentiefiltering). De voeding komt (nu nog) uit een 9 Volt batterijtje en dan trekt de voorversterker net iets minder dan 1 mA. Op netvoeding heb ik ook getest en dat ook prima, geen brom bijgeluiden.

Het signaal uit die voorversterker gaat de lijningang van de Tascam DR-100 in. De Tascam digitaliseert 't en schrijft het weg naar een SD schijfje. Op de computer doet Curve Eq van Voxengo de RIAA filtering. Ook aanpassingen aan de frequentiekarakteristiek ten gevolge van de niet helemaal lineaire weergave van het element doe ik in Curve Eq.

Het grote voordeel merk ik nu is dat ik het "onttikken" op de computer kan doen voor de RIAA correctie en dat werkt véél beter dan na de RIAA correctie, minder bijgeluiden en, omdat de hoge tonen nog niet verzwakt zijn door het RIAA filter, veel betere herkenning en verwijdering van de tikken door de software.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks