Beolab Penta mk3 display zo dood als een pier (Algemeen)

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 10-07-2026, 21:27 (12 uur en 39 minuten geleden)

Van een vriendje maar liefst vier printjes van deze displays op mijn werkbank met de klacht geen beeld. Het gekke is dat er een testpin op de 80C52 micro zit die een riedel naar het display stuurt dus de micro is werkend. Op de één of andere manier weigert hij echter iets op het schermpje te zetten. Dit zijn drie Siemens DLG3416 modules met elk vier 5x7 displays. Er moet iets als "RADIO 3 29" komen want dat is het commando wat ik met een PICkie heb gemaakt en wat ook uit de Beodinges komt die bij mijn vriendje aan de andere kant van het land staat.

Ik moet iets over het hoofd zien want ik kan online he-le-maal niks vinden over weigerachtige modules. Misschien dat-ie eerst POWERUP commando moet krijgen? Maar waarom doet-ie dan niks als ik een riedel aanbied? Ik heb namelijk een DPA sensor erop gezet die de opgenomen stroom van de micro naar mijn scoop stuurt. Je kan mooi zien dat-ie elke 0.5 s wat doet in de testmode:
[image]

Maar in idle is dat elke precies 2000 ms (let op de tijdbasis):
[image]

Als ik een riedel aanbied moet-ie activiteit vertonen maar dat gebeurt niet. Ook MUTE en AUDIO/!VIDEO doen niks. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een micro gedeeltelijk stukkend is.

In ieder geval is dit het schema. Stelt niet veel voor. Het LED display is twee HEF4094 schuifregisters en de genoemde Siemens modules. De micro heeft maar vier inputs: DATA, MUTE, AUDIO/!VIDEO en TEST. Ook is er een mogelijkheid om andere displays te kiezen met een klodder soldeer:
[image]

Ik kan nu niks meer verzinnen. Wat is hier aan de hand?

Tjerk

Beolab Penta mk3 display zo dood als een pier

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 10-07-2026, 21:31 (12 uur en 36 minuten geleden) @ PE9ZZ

Oh ja, voeding is rotsvast 5.00 V, kristal 12.000 MHz. Elcootjes zijn reeds vervangen, dat is wel een bekende fout op dit printje. Reset is OK.

Tjerk

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-07-2026, 22:04 (12 uur en 3 minuten geleden) @ PE9ZZ

Doet RESET IC het?
Lijkt me eerst verdachte,

Dan loopt X-tal van 12MHz?
Dan uitgang "BLANK" vergelijken met dat va TR1 of dat actief is.
Dan kijken of CLOCK naar display loopt.

Op Display printje kijken waar de 5V blijft en of deze wel op display zelf uit komt.
Misschien daar een of ander serie veiligheids weerstandje wat opgegeven heeft?

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 10-07-2026, 22:20 (11 uur en 47 minuten geleden) @ Maurice

Doet RESET IC het?
Lijkt me eerst verdachte,

Dan loopt X-tal van 12MHz?
Dan uitgang "BLANK" vergelijken met dat va TR1 of dat actief is.
Dan kijken of CLOCK naar display loopt.

Er is alleen clock en data naar het schuifregister in TEST modus. In idle mode (wacht op Beolink data) is er geen enkele activiteit behalve die pulsjes elke 2000 ms. BLANK is nooit actief. Ik denk dat die AUDIO/!VIDEO moet volgen maar dat gebeurt niet. XTAL is 12.000 MHz. RESET is prima in orde:
[image]

Het feit dat in TEST mode data naar het display wordt geschreven en in idle mode niet vind ik zo bizar. Er hoeft natuurlijk maar één riedel naar de DLG3416's worden gestuurd. Je ziet ook echt meer data naar de HEFjes gaan in TEST mode. Als die stopt is er maar de helft van de data. Kennelijk is blanken van die DLG's met een apart commando. Zal vast in de doc ervan staan...

Tjerk

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-07-2026, 22:31 (11 uur en 36 minuten geleden) @ PE9ZZ
Gewijzigd door Maarten Bakker, 10-07-2026, 22:36

Ik begrijp uit je beschrijving dat het probleem waarschijnlijk niet in de aansturing van de Siemens display's zit, maar in het microcontrollerdeel... Maar voor de zekerheid: De display's zijn van Siemens overgegaan naar Osram en daar is een datasheet van met informatie over de aansturing: https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/719623/OSRAM/DLG3416.html

Omdat er in het B&O schema een sterretje achter staat, kan het zijn dat ze een custom character ROM gebruiken, maar ik denk dat dat de pret niet mag drukken.

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 10-07-2026, 22:48 (11 uur en 19 minuten geleden) @ Maarten Bakker

Nee, ze gebruiken gewoon de interne ROM. Maar dan moet die wel worden aangestuurd. En dat gebeurt nou juist niet...

Tjerk

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 11-07-2026, 08:24 (1 uur en 43 minuten geleden) @ PE9ZZ

Huh. Blijkt dat in idle mode wel degelijk elke 2 s data naar het display wordt gestuurd:
[image]

Vandaar dat ik dat terugzag in de DPA. Nu moet ik maar eens gaan kijken wat er uit die schuifregisters komt. Je ziet mooi eerst zes klokpulsen voor de adressering en dan acht voor de 7-bit data en de CLR lijn van de DLG modules. Iemand (Mads Ludvig Timm Fagerlund) had dat displayprintje (PCB25) al gereverse-engineered. Alleen die Duino heb ik natuurlijk niet:
[image]

Tjerk