Ohio Sound stereo (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 27-07-2026, 20:10 (1 uur en 16 minuten geleden) @ Alph

Ik vond dit terug op internet en dat klopt ook met wat mij verteld is door een van de (inmiddels helaas overleden) oud medewerkers;

Ohio sound was een product van jac van ham automaten uit tilburg,en heeft van begin jaren 70 tot eind jaren 90 geluidsapparatuur geproduceerd.
Het was een van de eerste merken die met professionele geluidsinstallaties voor de horeca kwam na het verdwijnen van de jukeboxen uit de cafe's.
De ulx (250, 280, 290, 294) serie mengversterkers(een 19 inch 8 kanaals mixer met ingebouwde versterker van 2x80 of 2x 120 watt) waren zeer populair van dit merk.
Ohoi sound maakte altijd zelf een behuizing met binnenwerken van teac casettedecks,cd spelers,en zelfs lenco platenspelers werden gerestyled en voorzien van eigen logo.
Alleen bandrecorders hebben ze nooit zelf gemaakt,die waren bijna altijd van akai of sony.voor de rest was alles van dit merk leverbaar, Mengpanelen, eindversterkers, equalizers, speakers, limiters, tuners en zelfs disco verlichting.
Dit alles was compleet leverbaar in een voor zijn tijd mooi meubel met verlichting,genaamd ohio sound unique.
Rond 1998 zijn ze met ohio sound gestopt omdat het niet meer kon concurreren met de huidige installaties.
Nadeel was dat het ontzettend duur was,geluidskwaliteit redelijk tot goed en dat men nogal qua techniek achterliep (bijv in de jaren 80 werden er nog 5 polige dinpluggen gebruikt)daardoor kreeg dit de bijnaam OEI OEI SOUND.
voordeel was dat het redelijk betrouwbaar was en gemakkelijk zelf te repareren.
De speakers(disco 300) die hierboven genoemd werden dateren uit het midden van de jaren 80,en zijn dus al een beetje antiek.
Ik kom het nog regelmatig tegen in de wat oudere cafe's.

Misschien heb je er iets aan....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks