Sony TA 1010 (Toestel of techniek)

door lee, 05-06-2012, 12:05 (4361 dagen geleden)
Gewijzigd door lee, 05-06-2012, 12:16

Hallo,

Ik heb al een poosje een Akai AM2400 in gebruik maar nooit
echt tevreden geweest
Nu kreeg ik een Sony TA1010 aangeboden en heb hem gekocht
nadat ik hem had aangesloten viel mij meteen het heldere geluid op, naar mijn mening stukken beter dan de voormalige Akai
De Sony had lange tijd stil gestaan en mijn vraag is of ik hem gewoon
weer dagelijks kan gaan gebruiken of dat ik er eerst iets aan moet gaan doen ?

Het powerlampje is stuk maar het vervangen ervan zal geen moeite zijn, ook zit
er een kleine kraak in de volume potmeter maar dat is wel te verhelpen met wat contact spray denk ik
Wie heeft er ervaring met deze versterker en/of een mening over de geluids kwaliteit
Een schema zou ook welkom zijn :-D

[image]

Sony TA 1010

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-06-2012, 14:28 (4360 dagen geleden) @ lee

Lee,

Ik heb wel vaker gezegd, combinatie luidsprekers/versterker zijn zeer afhankelijk aan elkaar.

Met oude en met hagel nieuwe luidsprekers kun je wel in een winkel uitzoeken een perfect klinkende set en thuis op de eigen versterker klinkt het voor geen meter.
Nogmaals maakt uit de set samen.

Zoveel die daar de mist mee ingaan en verwijten maken aan luidsprekers of de versterker terwijl beide gewoon goed /uitstekend zijn echter geen match vormen.

Zelf een AM2400 en die zijn ronduit uitstekend!

Wel natuurlijk kan zijn dat met de jaren nodige aan condensators er aan toe zijn en daarom ook geluid wat vertekend.

Goed, die van mij is reeds 15 jaar defect nu en ligt reeds ook al zo lang de nieuwe onderdelen los in de versterker,
Zal er weer eens energie in steken om deze prachtige geweldenaar weer tot leven te brengen.

Sony TA 1010

door franc @, Loosbroek, 05-06-2012, 14:32 (4360 dagen geleden) @ lee

Hoi,

Je vraagt of je iets moet doen alvorens de versterker in te schakelen en te gebruiken.
je zegt dat hij beter klinkt dan de Akai, dus de versterker heeft al gespeeld.

Als er verder niets naars is gebeurd zal het verder wel goed aflopen.

Maar beter was het om ook hier even een lamp in serie te zetten, dan kunnen de laagspannings elko's ook wat formeren.

Maar warschijnlijk zal een transistorversterker niet zo heel lang stil hebben gestaan tov een buizenradio die door lekke koppel C's vaak slechter speelden en aan de kant werden gezet, ook is de versterker natuurlijk wat jonger.

Een transistorversterker werd nog vaak als 2e installatie gebruikt of zoonlief kreeg hem mee of denk zelf maar wat.

En wat torren versterkers betreft, er zitten zeker juweeltjes tussen en blijkbaar heb je er eentje te pakken.

Hij is wel niet meer dan ca 2 keer 15 watt maar dat mag de pret niet drukken.
Wel bijpassende speaker bijzoeken die mischien minimaal 8 ohm moetn zijn.
Dat zie je zelf wel aan de achterkant.

Succes ermee!

gr Frank

Sony TA 1010

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-06-2012, 15:32 (4360 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-06-2012, 15:33

Ik heb zo'n versterker een tijd lang in onderhoud gehad. Ik heb in de loop van de jaren wat uitgedroogde koppel-elco'tjes in de signaalweg vervangen en dat was het dan wel weer. Je hebt kans dat er vroeg of laat een transistor sneuvelt aan het zwarte-pootjes syndroom, maar alle halfgeleiders zijn behoorlijk standaard dus je kan eigenlijk eindeloos door blijven spelen met zo'n ding.

Hij hing in mijn herinnering aan vrij moeilijke speakers, maar hij kon ondanks zijn lage vermogen erg hard en zuiver spelen.

Sony TA 1010

door Wil ⌂ @, 05-06-2012, 17:23 (4360 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hier is het schema: ta-1010

Groeten,
Wil.

Sony TA 1010 - Potmeters en contactspray : NOOIT DOEN!

door Dominic, 05-06-2012, 17:26 (4360 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Dominic, 05-06-2012, 17:28

Als je de volumepotmeter omzeep wil helpen moet je er zeker contactspray inspuiten. NOOIT DOEN. Contactspray vreet van binnenuit alles weg. Eerst helpt het en daarna (paar weken) is het einde oefening.

Potmeters maak je schoon met :

Kontakt 60 - reinigen vuil en oxide, laten drogen
Kontakt WL - aanslag en residu verwijderen, drogen
Kontakt 61 - beschermen

Of als je het nog kunt krijgen CC390 en Tunerspray 600.

Voor alles geldt ; niet TE VEEL.

Knutsel en storingsmonteur oplossingen als WD40, kruipolie, contactspray zijn funest voor je spullen. Al blijven er mensen die het persé willen proberen.

Meer info over deze discussie : http://www.circuitsonline.net/forum/view/46933/1/potmeters+kontakt+wl

Sony TA 1010 - Potmeters en contactspray : NOOIT DOEN!

door Jampie, 05-06-2012, 19:24 (4360 dagen geleden) @ Dominic

Dit is er ook 1 in de categorie knutsel(doe ik meestal).
Vervliegt zeer snel en werkt perfect(vind ik):
Remmenreiniger:-)

Sony TA 1010

door lee, 05-06-2012, 17:46 (4360 dagen geleden) @ lee

Iedereen bedankt voor de tips
Wil bedankt voor het schema

:) :) :)

Lee

powered by my little forum