CD speler slaat bij geringste schokje over (Toestel of techniek)

door Arjan Havelaar @, 30-06-2012, 18:58 (4324 dagen geleden)

Beste forumleden,

Ik heb hier een Sony CD-speler type CDP-311 ter reparatie, welke bij het minste of geringste tikje tegen de kast overslaat.
IS dit nog op 1 of andere manier te verhelpen? Er zitten namelijk helemaal geen instel potmeters in.
Een splinternieuwe laser heb ik al geprobeerd (had ik nog liggen) maar dat is geen oplossing.
Wat ik wel zie, is dat de CD tijdens het draaien iets heen en weer slingert. Zou dat het probleem nog kunnen zijn?

Verder ter informatie: De CD-speler staat normaal gesproken aan boord van een schip.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en mogelijke oplossingen.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

CD speler slaat bij geringste schokje over

door soundman2 @, Wouw, 30-06-2012, 19:37 (4324 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door soundman2, 30-06-2012, 19:39

Die splinternieuwe laser kan ook een probleem zijn. Iets dergelijks heb ik meegemaakt met een Philips en daarin een VAM 112 loopwerk. Het ding bleef overslaan. Ik heb daarna een laser uit een goed werkend vergelijkbaar model gehaald en overgeplaatst en het probleem was volledig verdwenen. Die laser moest uiteraard weer terug. Het was dus bewezen dat het aan de laser lag. Ik heb een nieuwe besteld, maar het probleem niet kunnen oplossen. Kennelijk deugen de nieuwe lasers niet.
Overigens koop je tegenwoordig voor de prijs van een nieuwe laser een complete DVD speler, die draait DVD, maar ook CD en MP3.
Speakertech

CD speler slaat bij geringste schokje over

door snameroc @, Etten Leur, 30-06-2012, 23:24 (4324 dagen geleden) @ soundman2

kan ook de hoogte van de cd tov de lens zijn.
de "tafel"waar de cd op ligt kan iets naar beneden gezakt zijn.

CD speler slaat bij geringste schokje over

door soundman2 @, Wouw, 01-07-2012, 06:18 (4324 dagen geleden) @ snameroc

kan ook de hoogte van de cd tov de lens zijn.
de "tafel"waar de cd op ligt kan iets naar beneden gezakt zijn.

Tja, maar als je een compleet nieuw loopwerk erin zet......

Soundman2

CD speler slaat bij geringste schokje over

door snameroc @, Etten Leur, 01-07-2012, 07:14 (4324 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk afhankelijk van het type van philips kan het ook nog het kogeltje zijn wat tussen de puk en het drukmechanisme zijn een druppeltje vet doet wonderen maae in principe heeft dan het kogeltje een platte kant.Of dat voor een sony ook geld weet ik niet.

CD speler slaat bij geringste schokje over

door soundman2 @, Wouw, 01-07-2012, 15:30 (4323 dagen geleden) @ snameroc

Hallo Henk afhankelijk van het type van philips kan het ook nog het kogeltje zijn wat tussen de puk en het drukmechanisme zijn een druppeltje vet doet wonderen maae in principe heeft dan het kogeltje een platte kant.Of dat voor een sony ook geld weet ik niet.

Ik zeg toch dat een zeker reparatie geval perfect werkte met een lasermechaniek uit een vergelijkbaar type en met nieuwe loopwerken nauwelijks aan de praat was te krijgen. In de aandrukplaat zit bij die series geen kogeltje meer, maar wordt magnetisch vastgehouden. Oudere types hadden wel een aandukplaat met kogeltje en als in de kunststof een deukje was gekomen, was de ellende compleet.

Soundman2

CD speler slaat bij geringste schokje over

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-07-2012, 17:02 (4323 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hoi Arjan,

Ik weet niet hoe het bij sony is maar pioneer
had destijds een serie spelers waarbij de
spindle motor voor dit soort ellende zorgde.
Uitgelopen lagers..

Je kon ook merken dat die spelers bij het laatste nummer
op de CD veel gevoeliger waren dan bij het eerste nummer.

Groeten, Roland

CD speler slaat bij geringste schokje over

door soundman2 @, Wouw, 02-07-2012, 07:15 (4323 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hoi Arjan,

Ik weet niet hoe het bij sony is maar pioneer
had destijds een serie spelers waarbij de
spindle motor voor dit soort ellende zorgde.
Uitgelopen lagers..

Je kon ook merken dat die spelers bij het laatste nummer
op de CD veel gevoeliger waren dan bij het eerste nummer.

Groeten, Roland

Bij Pioneer was het vaak de collector van de spindelmotor die niet meer oke was. Dat kun je controleren door met een ohmmeter te meten, terwijl je de as met de hand ronddraait. De waarde mag niet veel variëren. Moest destijds, weet het niet precies meer, 8 of 11 ohm zijn.

Soundman2

CD speler slaat bij geringste schokje over

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-07-2012, 23:27 (4323 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Een CD mag nooit liggen heen en weer gaan, das vagen om problemen.

Het kogeltje is een typisch swinging armprobleem, ik denk niet dat Sony dat ooit heeft toegepast.

Teveel speling op de lager van de spindlemotor is waarschijnlijk de oorzaak.
Je kan dit testen door de CD speler op zijn zijkant te zetten. Het gewicht van de CD compenseert dan de slijtage van de buslager, en als de speler dan meer schokongevoelig is, is de spindlemotor aan vervanging toe.

Een speling van 50µcron (0,05mm) is al voldoende om de CD speler van slag te brengen. (Swinging arms ofte CDM4 hadden een geniale truuk aan boord op dit te vermijden)
Je kan het heel tijdelijk oplossen door een druppel SAE90 (heel dikke olie) in het lager te deponeren.

groeten

Kris

CD speler slaat bij geringste schokje over

door soundman2 @, Wouw, 02-07-2012, 06:39 (4323 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 02-07-2012, 07:10

De laatste jaren ben ik van Sony alleen spelers tegen gekomen, trouwens ook van andere merken, met het loopwerk KSS213CCM. Het kost vrijwel niets en je hebt gelijk alles nieuw, laser spindelmotor, slide motor etc. Ook het uitwisselen is een fluitje van een cent. Helaas ging dat ook weer bij een Sansui stereosetje niet optimaal. Ik denk gewoon dat die dingen chinese kopieën zijn.
Je ziet geen versschil met het origineel en op de behuizing van het laserblok staat gewoon Sony.
Ik kan het niet aantonen, maar denk toch dat er iets dergelijks aan de hand is. Een electronische fout heb ik ooit eenmaal meegemaakt.
Je zou eens een originele uitvoering kunnen bestellen bij Sony Nederland, maar dan zal de prijs waarschijnlijk een reden zijn om niet meer te repareren. Je loopt zelfs kans dat het onderdeel helemaal niet meer leverbaar is. Via de groothandel, weet je echt niet wat je koopt.
Volgens mij is de hele onderdelenhandel verziekt. Niet alleen het vervangen van laser wordt steeds meer een gok, maar ook de bekende STK eindversterker ic's worden op grote schaal vervalst. Vaak gaan die vervalsingen al stuk, als je het volume wat verder opvoert. Sloop je zo'n hybride open, dan zie je wat er mis is, de eindtransistoren zijn maar een fractie van wat ze moeten zijn, vergeleken met het origineel.
Nogmaals, je kunt je afvragen of het repareren van een cd-speler nog wel lonend is, als je voor een krats een nieuwe kunt kopen.

Soundman2

Opgelost!

door Arjan Havelaar @, 02-07-2012, 22:01 (4322 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hallo allemaal,

Wat de discussie over de kwaliteit van de laser aangaat, die nieuwe laser die ik heb geprobeerd, had ik al 6 jaar liggen.
Is nog een originele Sony. Staat oop op het doosje. Sony, made in Indonesia.
Verder heb ik het probleem zelf niet kunnen oplossen, maar de klant kunnen helpen, door op Marktplaats exact dezelfde CD-speler te kopen.
Deze had dat probleem dat hij snel overslaat niet.

Met vriendelijke groet,

Arjan

CD speler slaat bij geringste schokje over

door Nico den Haak, 03-07-2012, 08:27 (4322 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Mosterd na de maaltijd wellicht, maar vermoedelijk een drooggelopen lager van de spindle motor. Dit ben ik vaak tegengekomen.
En wat Henk verderop terecht opmerkt:

Veel "nieuwe" componenten deugen echt niet meer...
PokkeChinezen...

Groet,

Nico.

powered by my little forum