afregelen PE1542 voeding (Toestel of techniek)

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 29-07-2009, 16:05 (5405 dagen geleden)

Hallo,

Is er iemand die de service manual van de Philips PE1542 voeding heeft liggen?

Ik heb hier zo'n apparaat staan, maar er klopt niks van de stroombegrenzing.

Voor de PE1535 heb ik wel de gehele afregelinstructies, dus ik zou het eventueel aan de hand daarvan ook wel kunnen uitvlooien hoe het zit (en diverse keren verkeerd aan potmetertjes draaien) d.m.v. trial and error, maar zou mooier zijn als het in één keer goed gaat.

Groeten,

Matthias

afregelen PE1542 voeding

door doktordirk @, Noordbeemster, 29-07-2009, 18:30 (5405 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Op de site 2dehands.nl/manuals-philips-voedingen-pexxx en dan nog wat tekst staan diverse manuals waaronder de gezochte voeding voor 5 euro per boekwerk.
De advertentie is weliswaar van maart, maar je weet maar nooit (ze zullen niet als warme broodjes verkopen denk ik)

Succes ,Dirk

afregelen PE1542 voeding

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 29-07-2009, 20:11 (5404 dagen geleden) @ doktordirk

Hallo Dirk,

Dank je voor de tip. Had al wel op Marktplaats gekeken, maar ik kijk eigenlijk nooit op die andere tweedehands sites.

Ondertussen nog wat beter via Google gezocht en hier http://www.mods.dk/ de gebruikershandleiding met schema kunnen vinden. Helaas niet de afregelprocedure, echter het schema lijkt zo verschrikkelijk veel op dat van de PE1535, dat het daarmee wel moet lukken.

Groeten,

Matthias

afregelen PE1542 voeding

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 30-07-2009, 10:22 (5404 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo Matthias,

Heb je Schematheek Wageningen http://www.schematheek.eu/ al geprobeerd deze
heeft ontzettend veel documentatie van Philips meet apparatuur.

groet JD

afregelen PE1542 voeding

door soundman2 @, Wouw, 30-07-2009, 15:25 (5404 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo,

Is er iemand die de service manual van de Philips PE1542 voeding heeft liggen?

Ik heb hier zo'n apparaat staan, maar er klopt niks van de stroombegrenzing.

Voor de PE1535 heb ik wel de gehele afregelinstructies, dus ik zou het eventueel aan de hand daarvan ook wel kunnen uitvlooien hoe het zit (en diverse keren verkeerd aan potmetertjes draaien) d.m.v. trial and error, maar zou mooier zijn als het in één keer goed gaat.

Groeten,

Matthias

Wat mankeert er aan de stroombegrenzing?
Sommige voedingen van PHILIPS hebben een zgn foldback karakteristiek. In dat geval is de stroom bij overbelasting of kortsluiting veel kleiner dan bij de latere voedingen het geval is. De voedingen kunnen dus alleen maar dienen als spanningsbron en in zeer beperkte mate als stroombron, omdat bij overbelasting de stroom sterk teruggeregeld wordt.
Zelf heb ik een PE1514 drievoudige voeding en daarbij was dat het geval. Bij de latere ontwerpen heeft Philips zijn leven gebeterd.
Als ik naar een afbeelding van de 1543 kijk, zou deze van een generatie kunnen zijn, die geen foldback karakteristiek meer heeft.

Henk Roovers

afregelen PE1542 voeding

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 30-07-2009, 22:29 (5403 dagen geleden) @ soundman2

Wat mankeert er aan de stroombegrenzing?
Sommige voedingen van PHILIPS hebben een zgn foldback karakteristiek. In dat geval is de stroom bij overbelasting of kortsluiting veel kleiner dan bij de latere voedingen het geval is. De voedingen kunnen dus alleen maar dienen als spanningsbron en in zeer beperkte mate als stroombron, omdat bij overbelasting de stroom sterk teruggeregeld wordt.
Zelf heb ik een PE1514 drievoudige voeding en daarbij was dat het geval. Bij de latere ontwerpen heeft Philips zijn leven gebeterd.
Als ik naar een afbeelding van de 1543 kijk, zou deze van een generatie kunnen zijn, die geen foldback karakteristiek meer heeft.

Hallo Henk,

Dat is waar van die foldback bij de PE1514 (ik heb zo'n ding hier ook nog), staat daar ook duidelijk in de manual in een grafiek aangegeven hoe dat werkt.

Bij de PE1542 is de stroom/spanning karakterestiek een mooie rechthoek. Dus bij alle spanningen is de maximale stroom in te stellen, en omgekeerd.

Wat er bij mijn apparaat aan de hand is, is dat de stroombegrenzings potmetertjes maar over een klein gedeelte regelen. Ik moet de stroombegrenzing tot de helft opendraaien voordat er überhaupt stroom gaat lopen, en na een heel kort stukje verder draaien zit ik al op maximaal te leveren stroom.

Groeten,

Matthias

is voor elkaar

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2009, 15:32 (5403 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Hallo,

Na bestudering van het schema en vergelijken met dat van de PE1535 en de afregelprocedure voor die voeding, heb ik zojuist de stroomregeling van de PE1542 met succes opnieuw afgeregeld. Instel potmeters stonden flink verkeerd. Kan bijna niet anders dan dat de vorige eigenaar er eens flink aan heeft zitten draaien.

Dank aan allen voor het meedenken.

Groeten,

Matthias

Afregelinstructies

door querido, 29-07-2013, 15:20 (3944 dagen geleden) @ Matthias Meijer

Ik heb hier enkele van die voedingen staan, Ik heb ze voor niks gekregen en ze moeten naar Tanzania (HBO nivo) voor practica.
Heeft iemand die afregelinstructsies voor mij? Dan kan ik ze pico bello afleveren!
Alvast bedankt,
Tinus

powered by my little forum