Compaq laptopje LTE/286 (Computertechniek)

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 02-08-2009, 11:17 (5384 dagen geleden)

Is er iemand die een idee heeft hoe ik dit apparaat loskrijg ? :fir
Zo te zien is de backup batterij leeg, ik heb inmiddels de opstartdisk
van internet gedownload alleen geeft deze errors in de diskdrive.

[image]

[image]

[image]

groet JD

Compaq laptopje LTE/286

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02-08-2009, 12:02 (5384 dagen geleden) @ Jan Dirk

Hallo Jan Dirk,

Normaliter zitten er aan de onderzijde boutjes waarmee of de onderzijde danwel het toetsenbord
losgemaakt kan worden. Bij laptops is het niet ongebruikelijk dat je het toetsenbordje moet
verwijderen om bij het moederbord te kunnen komen.

Voor wat het die opstartdiskette betreft, kan het zijn dat de flop die jij gebruikt hebt al niet
lekker meer was. In de meeste gevallen is het echter het diskettestation wat in de loop der tijd
zoveel stof naar binnen heeft gehapt dat de lees-/schrijfkoppen (te) sterk vervuild zijn.

Groet,
Paul

--
[image]

Compaq laptopje LTE/286

door ruud, 02-08-2009, 15:06 (5383 dagen geleden) @ Jan Dirk

Ik had ook een oud Compacq laptopje dat meer wilde opstarten wegens lege back-up accu.
Probleem is dat de bios aangepast moet worden, bij gewone computers lukt me dat wel, tijd een beetje aanpassen, en hij start wel op.
Maar op de een of andere manier kan dat niet bij die oude Compacqs, er wordt nergens aangeven welke toets je moet indrukken om naar de bios te gaan. (Bijv DEL of F10)
Door tijdens het opstarten achter elkaar aalle F knoppen in te drukken alsmede ESC en DEL starte hij opeens zomaar op. Je krijgt wel een keyboard error, maar dat maakt verder niet uit.
Soms een paar keer proberen. Opstarten altijd vanuit -reset-, dus stekker eruit en weer opnieuw beginnen.
Controleer wel of de geheugenkaarten goed contact maken en of de HD werkt.

Als de gewone accu nog een beetje capaciteit heeft kan je die tijdelijk gebruiken voor back-up.

Compaq laptopje LTE/286

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02-08-2009, 15:19 (5383 dagen geleden) @ ruud

Compac gebruikte hier een programmaatje voor om BIOS-settings aan te passen.

Ook al zou de BIOS-tijd/datum niet goed staan, dannog zou hij met een DOS-flop wel op moeten starten.

Groet,
Paul

--
[image]

Compaq laptopje LTE/286

door ruud, 02-08-2009, 21:27 (5383 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Heb ik ook geprobeerd, maar kwam niet verder dan de DOS opdrachtregel. Kreeg Windows 98 wat er op gestart.
Met de hierboven omschreven methode lukte dat wel, telkens weer (ook als de hoofdaccu en BU accu leeg zijn is tie normaal niet meer te starten.

Overigens kan je dan wel natuurlijk gewoon een nieuw besturingsprogramma installeren.

Compaq laptopje LTE/286

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 03-08-2009, 02:42 (5383 dagen geleden) @ Jan Dirk

Er waren nogal wat LTE-types en ik weet niet of ze allemaal op dezelfde manier opengaan. Verder hebben die oude LTE's zover ik weet allemaal een aparte batterij voor CMOS en voor RTC. De laatste is kennelijk leeg en daarvoor moet de hele doos uit elkaar.

Met het scherm nog ingeklapt, moeten er aan de achterkant drie klikverbindingen losgemaakt worden (links, midden, rechts) met een kleine, platte schroevendraaier. Dan het scherm openklappen. Nu kan het frame aan de achterkant ietsjes worden opgelicht en naar voren verwijderd.

Nu kunnen met de nodige voorzichtigheid toetsenbord, harddisk en floppy verwijderd worden. De CMOS-batterij zit ongeveer in het midden. Het zou wel eens de moeite waard kunnen zijn die ook te vervangen, maar voor de RTC-batterij moet je verder.

Het scherm moet nu verwijderd worden (niet geopend). Eerst de kabel losmaken en dan aan de achterzijde van de notebook vier torx-schroeven losdraaien (twee links en twee rechts.) Eerst nog nog de print met de poorten verwijderen en dan kan de hoofdprint er uit. De RTC-batterij zit onderop die hoofdprint.

Het verhaal klinkt eenvoudig, de praktijk - vooral het plastic - is weerbarstig.

Succes.

petrus bitbyter

Compaq laptopje LTE/286

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 03-08-2009, 10:57 (5383 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Ik heb inmiddels de achterkant wel een eindje los gekregen na verwijderen van 4 schroefjes, maar hij klemt inderdaad aan de voor en zijkant.
Ik zal dat vanavond nog eens proberen met ingeklapt scherm.

Bedankt heren voor de info :-)

groet JD

Compaq laptopje LTE/286

door Jan Dirk @, Stadskanaal, 03-08-2009, 19:50 (5382 dagen geleden) @ petrus bitbyter
Gewijzigd door Jan Dirk, 03-08-2009, 20:11

hallo,

Het ging inderdaad wat moeilijk, maar de vraag is nu of dit de enigste batterij
is of moet ik nog verder spitten in het apparaat?
De knoopcel(3 Volt)is inderdaad leeg(0,5 Volt)en deze zit op het processor-boardje volgens mij, en moet ook nog eens worden losgesoldeerd.(Herstel, kan er uitgeschoven worden)

[image]

[image]

[image]

groet JD

Compaq laptopje LTE/286

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 04-08-2009, 12:55 (5382 dagen geleden) @ Jan Dirk

Dat zou de enige batterij moeten zijn voor zowel RTC als CMOS. Dat van die twee batterijen en de plaats ervan berust op een vergissing mijnerzijds. Zoals ik eerder schreef, waren er nogal wat versies LTE met veel overeenkomsten en verschillen.

powered by my little forum