Audio Sonic..maar welke?? (Toestel of techniek)

door lee, 05-08-2009, 17:38 (5398 dagen geleden)

(bijna) voor niks gekregen, niet dat ik dit spul verzamel maar ik kan er gewoon geen nee tegen zeggen en hij past mooi bij de andere modelletjes die ik ooit eens tegen het lijf ben gelopen:-D :-D
De houten kast heb ik met groene zeep afgewassen, in de meubelolie gezet en hij is weer als nieuw.
Hoe de technische toestand is weet ik niet ik heb hem nog niet op opgestart.
Omdat ik mijn buizentoestellen altijd met de variac opstart kan ik mij voorstellen dat deze methode ook voor dit soort aparaten aan te bevelen is of zit ik er nu naast?
Verder kan ik niets over deze versterker vinden op internet , type staat er niet op dus dat is moeilijk zoeken.
Weet iemand iets meer hierover?

[image]
[image]

Audio Sonic..maar welke??

door Armand @, België, 05-08-2009, 18:20 (5398 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Armand, 05-08-2009, 18:24

Dag Lee,

Volgens mij is de versterker een DA-1000 uit 1976.Er bestond toen ook een bijpassende tuner.Je kon ze kopen in houten uitvoering of in het wit.

Mvgr,
Armand

Audio Sonic..maar welke??

door doktordirk @, Noordbeemster, 05-08-2009, 18:42 (5397 dagen geleden) @ lee

Armand heeft het bij het goede eind.
Ik was nieuwsgierig, en even gegoogeld met deze gegevens en kwam bij een HiFimuseum terecht waar de witte uitvoering met tuner staat afgebeeld.
Overigens dacht ik dat het opstarten van deze toch vrij moderne toestellen geen aparte procedure vergt.
Alhoewel ik vroeger in Bussum iemand (fa.ITA international technical agencies)tegen kwam die liep te moppern op alles waar transistoren in zat.
Dar zit allemaal grind in ,geef mij maar buizentoestellen.
Succes er mee.

Groeten Dirk.

Audio Sonic..maar welke??

door Laurens @, Zaandam, 05-08-2009, 19:27 (5397 dagen geleden) @ lee

Speciaal opstarten is niet nodig, maar gebruik voor het testen speakers die kapot mogen, want in geval van een defect zet een transistorversterker wel eens DC op de uitgang en dat vinden speakers absoluut niet fijn.
Na een dagje warmdraaien zijn alle elco's wel weer wakker en dan moet je de gelijkspanning op de uitgang meten - die mag er niet zijn (uitgezonderd versterkers die de bias regelen door de speaker, ik weet niet precies hoe dat werkt.)

Audio Sonic..maar welke??

door Paul Brouwer @, Haarlem, 05-08-2009, 21:57 (5397 dagen geleden) @ Laurens

Hallo Laurens,

Voor wat het het opstarten betreft, ben ik het niet helemaal met jou eens.
Net als voor buizentoestellen geldt ook bij transistortoestellen dat voedings-elco's
na lang "stil staan" zomaar direct op volle spanning zetten niet leuk zullen vinden.

Zo heb ik in de opslag een Grundig Studio 2000 HiFi 4D uit 1974 staan. (zie foto)
[image]

Deze zou ik na 25 jaar stil staan niet graag direct de volle laag willen/durven geven.

Groet,
Paul

--
[image]

Audio Sonic..maar welke??

door Laurens @, Zaandam, 05-08-2009, 22:31 (5397 dagen geleden) @ Paul Brouwer

In transistorapparatuur zijn volgens mij de lekstromen van voedingselco's verwaarloosbaar tegenover de opgenomen stroom. Áls ze slecht zijn en teveel lekken zal het toestel niet goed werken en zullen de elco's ook niet veel beter worden als je ze eerst laat bijkomen.
Schade door lekke elco's ben ik in transistorapparatuur nog nooit tegengekomen.


Als ze nog goed genoeg zijn, dan werkt 't gewoon en trekt het binnen een week continue wel bij. Mijn oude Pioneer LX-440 heeft jaren stilgestaan (bij de vorige eigenaar) en ik heb 'm gewoon zoals altijd direct in het stopcontact gestoken. De eerste uren was het geluid aanmerkelijk slechter dan na een week overdag continu spelen. Ook waren er af en toe tikjes in het geluid te horen, die zijn ook verdwenen.
Het ding heeft nog 'n jaar prima gewerkt, totdat hij er spontaan mee ophield toen ik 'm vol opendraaide. In de tijd ervoor nam het aantal knetters ook toe en was het merkbaar dat ie aan het eind van z'n latijn was. Ik heb 'm nog, en ik ga 'm nog repareren (ooit...)

Ander voorbeeld: Philips TV uit 1983 (het type met de uitfikkende netschakelaar die hier al is aangepast), in 1992 voorzien van nieuwe beeldbuis, en daarna zeer weinig gebruikt - ca. 14 jaar stilgestaan in een droog huis. Ik heb 'm overgekocht voor een zacht prijsje.
Alhier gewoon in het stopcontact gestoken, en het ding deed het nog. De eerste 10 uur ongeveer had het ding last van kleuren die wegvielen of flikkeringen in het beeld, maar na een tijdje is dat vanzelf bijgetrokken.

Het heeft geen zin om alle elco's langzaam te laten wakker worden, dat duurt alleen maar langer en de elco's die er wel baat bij hebben zijn gewoon te slecht voor optimale prestaties, of ze houden er later eens mee op...
Verder kun je mooi horen/zien hoe het toestel zich gedraagt en hoe het langzaam beter wordt bij de normale spanning.

Bij buizenapparatuur is het een heel ander verhaal omdat de lekstromen daar groter zijn door de hogere spanningen, en de lekstromen zijn er relatief ook groter. Maar ook hier ben ik ongenadig (Behalve als het natte elco's betreft!)
Ook hier heb ik nog nooit schade gezien door een bij het inschakelen defect geraakte elco (wel door een die al kortgesloten was, en die dus door 'n 'lamptest' te herkennen zou zijn geweest. Een lamptest raad ik aan bij alle apparatuur die je niet vertrouwt)

Audio Sonic..maar welke??

door Paul Brouwer @, Haarlem, 05-08-2009, 23:13 (5397 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door Paul Brouwer, 05-08-2009, 23:17

Hallo Laurens,

Waar ik op doel, zijn de elco's direct achter de gelijkrichter. Alles wat daarna komt, geloof ik ook wel.
De Va-waarde in de voeding zal bij transistortoestellen niet veel afwijken van buizentoestellen.

Een lamp-test heeft in deze niet zoveel zin omdat er altijd een trafo tussen zit.

Juist eventuele slechte voedings-elco's kunnen de gelijkrichter om zeep helpen, die op zijn beurt de
voedingstrafo weer om zeep kan helpen.

Daarom denk ik toch dat het niet onverstandig is om ook transistortoestellen die héél lang stil hebben
gestaan, met enig beleid op te starten.

Die oude Grundig wil ik ooit weer in huis halen, samen met de Philips 326-boxen. Samen een fantastische
set. Maar t.z.t. wel rustig aan opstarten. Het zou zonde zijn als dit toestel (mijn allereerste HiFi) door
"haast" naar de knoppen gaat. :-P Deze is met heel zuur verdiende centjes (± ƒ 1.750,--) betaald. :fir

Groet,
Paul

--
[image]

Audio Sonic..maar welke??

door lee, 06-08-2009, 06:34 (5397 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Bedankt voor alle goede raad maar ik ga toch op zeker en hang hem vanmiddag eerst een poosje aan de variac, baat het niet dan schaad het niet.
Intussen heb ik nog steeds geen specificatie`s kunnen vinden dus een schema zal ook wel moeilijk worden.

Audio Sonic..maar welke??

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-08-2009, 10:59 (5397 dagen geleden) @ lee

Hoi Lee,

Hier is inderdaad zéér weinig info over te vinden.
Zelfs RM.org biedt hierin geen soelaas. :-P

Groeten,
Paul

--
[image]

Audio Sonic..maar welke??

door Armand @, België, 06-08-2009, 12:09 (5397 dagen geleden) @ lee

Voor specificaties,handleiding of schema kan je eens informeren bij www.hifimuseum.nl
Misschien kunnen ze je verder helpen.Ze hebben daar nog een nieuwe set (versterker DA-1000 + tuner DA-1000T).

Mvgr,
Armand

Audio Sonic..maar welke??

door Laurens @, Zaandam, 06-08-2009, 10:25 (5397 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Bedoel je geen 426 boxen?
Bij de used products for sale in Purmerend staat geloof ik een setje voor 17,50.

Audio Sonic..maar welke??

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-08-2009, 10:57 (5397 dagen geleden) @ Laurens

Hallo Laurens,

Ja, die bedoel ik. De 22RH426. Hier heb ik een set van staan.
Met die Grundig vormen deze boxen een fantastische set.

Dank voor de correctie en groet,
Paul

--
[image]

powered by my little forum