Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720 (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 06-08-2009, 18:28 (5397 dagen geleden)

Dag,
Ik ben op zoek naar de specificaties van de gelijkrichterdiode ITT SEL E20C30.
Deze werd o.a. veel gebruikt door Blaupunkt in draagbare transistorradio's zoals Blaupunkt Derby 94720.
Ik kan bitter weinig vinden op internet over deze diode.
Welke vervanger kan ik hiervoor gebruiken?Schema staat op het forum.

Is er iemand die hier meer over weet?

Mvgr,

Armand

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Willem.H.N. @, Enschede, 06-08-2009, 18:52 (5397 dagen geleden) @ Armand

Armand , als ik zo het type zie dan zou het 20 volt 30 ma. kunnen zijn en
dan zal een brugje van 4 diode's 1n4148 moeten voldoen.
grt. willem.

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Armand @, België, 07-08-2009, 04:19 (5397 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Bedankt voor je reactie Willem.

Mvgr,
Armand

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door soundman2 @, Wouw, 08-08-2009, 14:44 (5395 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door soundman2, 08-08-2009, 14:53

Armand , als ik zo het type zie dan zou het 20 volt 30 ma. kunnen zijn en
dan zal een brugje van 4 diode's 1n4148 moeten voldoen.
grt. willem.

Volgens mij is een diode genoeg. Als de originele een brugcel was geweest, had die vermoedelijk B20C30 geheten. E zou dan voor een enkele diode staan. Ik heb ook geen gegevens, maar hoeveel aansluitingen heeft het origineel?
Edit:
Ik heb het schema vande rdaiobekeken en het is een enkelvoudige diode. Er wordt een spanning mee gevormd die dient als bias voor de diverse transistoren.
Bij die transistoren staan emitterspanningen van ca 1 volt. Tel daarbij de B E spanning en dan kom je aan ca 1,2 volt. Het zullen dus waarschijnlijk twee si diodes in serie worden. De spanning ligt dan rond de 1,2 tot 1,4 volt.

Henk Roovers

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Armand @, België, 08-08-2009, 15:15 (5395 dagen geleden) @ soundman2

Dag Henk,

Dank voor je bericht.Wat je schrijft klopt helemaal.Ik had ook al gedacht om 2 dioden (bv.IN 400...) in serie te plaatsen vermits er maar 2 aansluitingen zijn.
Het was met die E dat ik even niet kon volgen en niets op het internet kon vinden maar nu ben ik zeker.

Mvgr,
Armand

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Ed van der Weele † @, Zeist, 08-08-2009, 23:28 (5395 dagen geleden) @ Armand

Nu ik dit lees schiet me te binnen dat ik met een Saba portable een -ongeveer- vergelijkbaar probleempje had.
Ergens in de eindtrap, ik meen bij een transistor die vlak voor de twee eindtransistoren zat, bevond zich een (voor mij) onbekende component. Uit het schema kon ik ook niet opmaken wat het zou moeten zijn. Het had de vorm van een dun axiaal elcootje.

Na veel zoeken, want internet bestond nog niet, bleek dat het een soort deac-cel was die voor een voorspanning van de versterkertrap zorgde. En toen het celletje na een jaar of 10 was uitgeblust werkte de versterker niet meer naar behoren.
Aan de hand van de in het schema opgegeven spanningen heb ik het celletje (dat nergens meer te koop was) vervangen door een serieschakeling van een aantal diodes.
De spanningen klopten weer met de opgave in het schema en zo heeft de radio nog 20 jaar prima gewerkt.

Jammer dat ik hem een keer heb weggegeven :-(

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Armand @, België, 09-08-2009, 07:02 (5395 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dag Ed,

Bij de eerste Novak De Luxe en ook bij sommige oude modellen van Schaub-Lorenz werd dat Deac-celletje ook toegepast.
Waarschijnlijk had men ondervonden dat hiermee problemen ontstonden en heeft men bij de latere Novak Mistral dit celletje vervangen door een zogenaamde "Zwerggleichrichter" (gevonden in een oude catalogus uit 1974 van de Duitse firma RIM Electronic).Dit "dwerggelijkrichtertje" was niets anders dan 2 dioden in serie en ingegoten. (een smal langwerpig blokje met 2 aansluitingen)
Ik dacht hier ook direct aan bij het herstellen van een Blaupunkt Derby maar was even in de war door die benaming met E..... en ook door de vorm.Hier was het een plat vierkantig blokje met 2 aansluitingen en ik vond er geen specificaties van op internet.
In ieder geval bedankt voor je bericht en zo zijn we weer wat wijzer geworden in de wereld van de eerste draagbare transistorradio's.:th :th :th

Mvgr,
Armand

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door doktordirk @, Noordbeemster, 10-08-2009, 18:38 (5393 dagen geleden) @ Armand

Beter laat dan nooit zou ik zeggen, maar ik denk dat dit type een seleniumcel bevat wat de benaming ITT SEL ook al aangeeft.
Ook ik ben na opzoeken in diverse boeken in internet niets wijzer geworden(kan ze nog wel bestellen denk ik voor minimaal 250 Dollar per order voor een onbekend aantal ).
In Ktv,s van Blaupunkt zaten ze ook in het convergentiegedeelte.
In een sloopchassis van een Blaupunkt Diva, met een vergelijkbare opbouw als bij jouw radio, zat er ook een in werkende staat.
Na aansluiting bleek er ongeveer 0.6 volt spanningsverschil over te staan wat bij een gewone silitium diode ook normaal is.
Met een test op een ELV transistor/diodetester op en oude pc zat de curve ongeveer tussen een silitium en een germanium diode in.
Ik hoop dat dit alles iets duidelijker maakt alhoewel ik het ook niet met zekerheid kan vaststellen.
Hierbij nog en scan die ik van een paar celletjes geprobeerd heb te maken.
Het middelste is een opengemaakt exemplaar(was al stuk) waar met enige moeite
3 of vier plaatjes selenium? te zien zijn.
De andere met tweemaal + en - is een doppeldiode volgens een schema.

Met vriendelijke groeten Dirk.[image][image]

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10-08-2009, 19:42 (5393 dagen geleden) @ doktordirk

Beter laat dan nooit zou ik zeggen, maar ik denk dat dit type een seleniumcel bevat wat de benaming ITT SEL ook al aangeeft.

Mooi bedacht :-) maar de letters SEL staan voor Standard Elektrik Lorenz.
Het is dus geen afkorting van 'selenium'.

Meer over Standard Elektrik Lorenz vind je bij Wikipedia.de

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door doktordirk @, Noordbeemster, 10-08-2009, 20:48 (5393 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dat met die letters SEL was eerlijk gezegd ook maar een wilde gok, maar ik denk toch dat het hier om een seleniumcel gaat.
De inwendige weerstand in doorlaatrichting is wat hoger dan bij silicium en de andere kant op niet meetbaar op mijn (universeel)meter.
De sperspanning moet ongeveer 30 volt bedragen volgens de gegevens en zoveel geeft een tester meestal niet!!
Ik wacht verdere reacties af en ga nu naar bed (de vacantie is weer voorbij en om kwart voor zes gaat de wekker weer;-) ).

Grt Dirk
[image]

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Armand @, België, 10-08-2009, 21:25 (5393 dagen geleden) @ doktordirk

Hallo Dirk,

Hartelijk dank voor je bericht.
Ik heb ondertussen wat meer informatie gevonden in een oude Duitse catalogus.
E20C30,E80C800,E500C800 enz. noemt men "Einweg Silizium-Gleichrichter".
Het is dus wel degelijk silicium en die E komt dus van "Einweg".
Het is dus een enkelvoudige diode (specificaties weet ik niet)met 2 aansluitingen en ingegoten met hars in een kunstofbehuizing zoals duidelijk te zien op jouw foto's.

Mvgr,
Armand

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Armand @, België, 10-08-2009, 21:11 (5393 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Dag Ed,

Wat jij schrijft in je bericht is helemaal juist!
Ik heb ondertussen in een oude Duitse catalogus van elektronica componenten wat meer informatie gevonden.Men noemt dit een "Einweg silicium-gleichrichter" of in het Nederlands een enkelvoudige silicium gelijkrichter.Al deze gelijkrichters hebben 2 aansluitingen.Men noemt er verschillende types zoals E80C800,E250C800 enz.
Dus het is wel degelijk silicium en die E staat voor "Einweg".

Mvgr,
Armand

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10-08-2009, 22:18 (5393 dagen geleden) @ Armand

Ik heb ondertussen in een oude Duitse catalogus van elektronica componenten wat meer informatie gevonden.Men noemt dit een "Einweg silicium-gleichrichter" of in het Nederlands een enkelvoudige silicium gelijkrichter.Al deze gelijkrichters hebben 2 aansluitingen.Men noemt er verschillende types zoals E80C800,E250C800 enz.
Dus het is wel degelijk silicium en die E staat voor "Einweg".

[image]

De aanduiding E250C50 op deze diode is gelijk aan jouw voorbeelden, maar volgens mij is de diode op de foto toch een seleniumcel.
Ik betwijfel of je aan de vorm van het typenummer (ExxxCxxx) kunt zien of het een silicium- dan wel een selenium-cel is.

Gelijkrichterdiode E20C30/Blaupunkt Derby 94720

door Armand @, België, 11-08-2009, 06:19 (5393 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Armand, 11-08-2009, 06:30

Hallo Ed. Ja,ook weer waar.
Nu dacht ik dat seleniumgelijkrichters(ook de enkelvoudige) altijd nogal aan de grote kant zijn (althans degene die ik al gezien heb).
Die ITT E20C30 uit de Blaupunkt Derby is tenslotte maar een dun kunststofblokje van een goede 1 cm2,wat echter niet uitsluit dat het toch selenium kan zijn zoals te zien is op de foto's van Dirk(in de tekst ook met ? erbij).
Toch eigenaardig dat men deze "blokjes" in die oude Duitse catalogus Einweg Silizium-Geleichrichter noemt.

Mvgr,
Armand

powered by my little forum