Geloso versterkertje (Toestel of techniek)

door lee, 08-08-2009, 17:52 (5395 dagen geleden)

Vandaag op de kop getikt deze Geloso.
Ik weet dat het Italiaans is maar verder ook niets, heeft iemand wat aanvullende info zoals jaartal, wat was de omkasting eventueel schema enz.
Vast bedankt voor de moeite:)

[image]

Geloso versterkertje

door soundman2 @, Wouw, 08-08-2009, 19:48 (5395 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 08-08-2009, 19:57

Vandaag op de kop getikt deze Geloso.
Ik weet dat het Italiaans is maar verder ook niets, heeft iemand wat aanvullende info zoals jaartal, wat was de omkasting eventueel schema enz.
Vast bedankt voor de moeite:)

[image]

Dag Lee,
De versterker is bedoeld voor inbouw in een paneel. Op het internet is er wel wat over te vinden. Op deze link staat een schemaboek van geloso en daar staat hij in. Er zijn veel meer sites, waar de BOLLETINO TECHNICO GELOSO op staan.
Gewoon even het typenummer in toetsen.
Hier staan volgens mij alle boekjes.
In dit boekje staat hij op pag 50.

Henk Roovers

Geloso versterkertje

door lee, 09-08-2009, 05:21 (5395 dagen geleden) @ soundman2

Dank je wel Henk, hier heb ik wat aan.
Wat ik met de versterker ga doen weet ik nog niet, vandaag eerst maar eens proberen of er leven in zit,maar ik vond het gewoon een apart model en kon hem voor die paar eurootjes niet laten liggen :-)
Vreemd maar stiekum aan komt er steeds meer jaren 60 transistor spul bij mij in huis:-D

Geloso versterkertje-werkt ook nog

door lee, 09-08-2009, 12:44 (5394 dagen geleden) @ lee

Net even geprobeerd en hij werkt prima.
Het geluid is wel wat hoog/schel zelfs met de basknop en treble op max.
Maar wel een leuk hebbedingetje:||:

Geloso versterkertje-werkt ook nog

door soundman2 @, Wouw, 10-08-2009, 09:02 (5394 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 10-08-2009, 09:09

Net even geprobeerd en hij werkt prima.
Het geluid is wel wat hoog/schel zelfs met de basknop en treble op max.
Maar wel een leuk hebbedingetje:||:

Dat kan meer oorzaken hebben.
De weergavekarakteristiek loopt van 20 tot 20.000 Hz., maar het versterkertje is 8 watt per kanaal en dat is voor de huidige begrippen niet zo veel.
Vrijwel zeker zijn de ontkoppelelectrolieten van de transistoren in bijvoorbeeld de voortrappen uitgedroogd, daardoor neemt de versterking van de lage tonen sterk af.
Ik heb meerdere oude Geloso transistorapparaten gerepareerd, waar dat het geval was. Door ze even te overbruggen met een nieuwe condensator ben je er waarschijnlijk snel achter of dat het geval is, zonder dat je wat lossoldeert. Vergeet ook niet de uitgangselco's en die in de voeding te controleren. Sluiting maken de oude elco's meestal niet.
Henk Roovers

Geloso versterkertje-werkt ook nog

door lee, 10-08-2009, 18:40 (5393 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Henk,
Ik zal er eens mee aan de slag gaan, als ik hem netjes spelend krijg met een acceptabel geluid bouw ik hem in een leuke behuizing en gebruik ik hem boven mijn werktafel als `testversterker`
Ik moet bekennen dat ik hem getest heb op 2 van die plastic philipsboxjes die op zo`n draagbaar platenspelertje hebben gezeten, dat zal het betere geluid natuurlijk ook niet ten goede komen, straks eerst maar eens zachtjes op wat betere exemplaren aansluiten ,luisteren hoe de kwaliteit dan is.

powered by my little forum