EM4/EM34 Net echt!?. (Toestel of techniek)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 23-11-2012, 14:59 (4144 dagen geleden)

Heb al eens eerder een topic geopend over een zelf gemaakt afstemoog en ben daarop doorgegaan omdat het toen niet echt leek op een echt EM4/EM34 afstemoog. Met hulp van geduld en bijziendheid begint het er nu wat op te lijken en wil dit hier even laten zien. Voor de volgende generatie ga ik nog zoeken naar een mat doorschijnende kunststof schoteltje (zoals het origineel van metaal) om de intensiteit van de SMD-leds nog beter te verspreiden en ook een kunststof vervanger voor het glas. Ideeën daarvoor zijn welkom. Groet, Ben
[image][image]

EM4/EM34 Net echt!?.

door pieter155, 24-11-2012, 14:06 (4143 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben,


Wat een mooi resultaat!
Hier de link naar het andere topic: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?mode=thread&id=8318

Zie ik het goed dat je een oude EM34 hebt opengeslepen om vervolgens te voorzien van nieuwe inhoud. Leuk voor de fanatieke elco reviseerders :)

Ik zou er graag eens eentje willen proberen, maar een filmpje zou ook erg leuk zijn!
Hoeveel tijd denk je overigens kwijt te wezen voor de gehele opbouw?


Ga in ieder geval zo door!

Groeten Pieter

EM4/EM34 Net echt!?.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 24-11-2012, 20:05 (4142 dagen geleden) @ pieter155

Dank Pieter voor je reactie, hierbij een foto van het glaswerk en filmpjes kan ik niet maken. Je ziet dat het glaswerk lastig is en daarom zou ik dat willen vervangen voor kunststof en ook het schoteltje wat nu omgebogen matte folie is. Ik zoek hiervoor eigenlijk iemand die dat kan vormgeven een 3D printer ligt nog buiten mijn budget. Het geheel zou dan echt perfect kunnen zijn. Buiten het maken van het printje ben ik toch wel zo’n +/- 9 uur bezig geweest voor dit model, de opbouw moet in een bepaalde volgorde gebeuren zodat je overal nog bij kan komen. De volgende zal wel iets sneller gaan. Groet, Ben
[image]

glasslijpen

door franshack @, Hengelo ov, 25-11-2012, 23:01 (4141 dagen geleden) @ Ben

Bij het demonteren van deze buizen zou ik toch eens overwegen het glas
door te slijpen dan krijg je een gladde rand en heb je er niet zoveel nodig.
mbv een koker uit alu of ms folie kun je ze later weer op elkaar schuiven.

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

glasslijpen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-11-2012, 12:14 (4141 dagen geleden) @ franshack

Frans, dank voor de tip maar ik heb alleen een dremelsetje. De buis op het plaatje is gedaan met een draadje spiritus en lucht in de buis, dit was mijn 2e buis de eerste ging direct in stukken. De volgende wilde ik gaan proberen door eerst met de glassnijder rond te gaan maar zal eens gaan oefenen met een dremelfrees. De buis is op de voet gezet door karton binnen het glas te plakken met 2 componenten en daarna vastgelijmd in de voet, een ring over de voet en glas is lastig zoeken voor de maat. Mogelijk is er krimpkous voor die maat. Groet, Ben

glasslijpen

door pieter155, 26-11-2012, 15:47 (4141 dagen geleden) @ Ben

Ik bedacht me het later ook. Wat ik vroeger wel eens gezien heb is dat een glazen pijp rondom werd verhit met een draad, dit gaf ook een zeer mooie 'breuk'.
Dit was bij een glasblazer/bewerker.

Nu kan ik zo 123 niet meer informatie vinden, maar misschien dat iemand anders dit heeft!?

Overigens, wanneer je een nieuwe versie maakt, is het mogelijk om wat foto's van het bouwproces te maken? Dit zou een nabouwer goed helpen, en ik ben erg benieuwd naar de opbouw van het schoteltje.


Groeten Pieter

glasslijpen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 26-11-2012, 17:08 (4141 dagen geleden) @ pieter155

Pieter, als er andere methode’s zijn om het glas recht af te snijden dan eerder aangegeven dan hoor ik dat graag. Voor de nabouwers hier een samengestelde foto, de smd ledjes zijn eerst met een dotje 2 componentenlijm op een speld vastgezet. Daarna 1 kant solderen met een fijne punt (zodat je nog kan corrigeren) en dan pas de andere kant. Succes ermee en laat dan ook de resultaten eens zien. Groet, Ben
[image]

glasslijpen

door verbeek @, Zutphen, 12-12-2012, 14:34 (4125 dagen geleden) @ pieter155
Gewijzigd door verbeek, 12-12-2012, 14:35

De buisvoet van de ballon scheiden kan als volgt:

1. een dun draadje wol, en dat 2 á 3x ongeveer 5mm van de onderkant van de voet vastknopen;
2. het draadje wol met spirutus doordrenken (en niet het glas!);
3. buis horizontaal houden en draadje aansteken;
4. vlak voordat de vlam uitdoofd de buis in een bakje met koud water onderdompelen.

Als het goed is de ballon gescheiden van de voet. Oefening baart kunst, m.a.w. treur niet als het de eerste keer niet lukt.

Succes!

Gr. Paul

glasslijpen

door franshack @, Hengelo ov, 26-11-2012, 22:31 (4140 dagen geleden) @ franshack
Gewijzigd door franshack, 26-11-2012, 22:34

gebruik bij de dremel een diamantschijfje.
sluit de 'patiënt EMxx' op in een passend potgat ( beukenhouten klos ) en fixeer de buis en de dremel, draai tijdens het slijpen de buis

Alternatief fixeer als boven en gebruik een 'glasschrijver/kraspen' ( www.Boomlab.nl) in het blok een gaatje boren op de juiste snijmaat, daarin de glasschrijver/kraspen en draai de buis rond als boven

succes

PS. het draadje van Pieter is ook een mogelijkheid maar het is mij nooit gelukt.
Deze tip heeft volgens mij ooit in RB gestaan (jaren 40-50)

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

glasslijpen

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-12-2012, 16:02 (4126 dagen geleden) @ franshack

Frans, het lukt heel goed met de dremel en een glasfrees los uit de hand en rustig rondgaan, bedankt voor de tip. Hierbij nog een serie plaatjes van het eindresultaat met een EM34 van nul naar een volle afstemming, ja het kan nog mooier maar tot zover ben ik wel even tevreden. Groet, Ben
[image]

glasslijpen

door franshack @, Hengelo ov, 11-12-2012, 22:24 (4125 dagen geleden) @ Ben

Oké succes verder, het is een interessant project.

Het kan overigens geen kwaad een beetje voorzichtig te zijn met het stof dat vrij komt als je radiolampen open maakt, het gebruik van een neus/mond masker en zomogelijk een deugdelijke fijnstof-afzuiging gebruiken.

Mogelijk kun je het schermpje (laten) draaien vanuit een staaf nylon/akulon of gieten van acrylaat en met behulp van een paar dunne verende draadjes zou je de centrering kunnen fabrieken

--
The boldness of ignorance:
'I have split atoms, but no energy was released'.
Tesla

powered by my little forum