Rare aansluiting bij Novak radio (Toestel of techniek)

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 28-12-2008, 16:44 (5590 dagen geleden)

Een tijdje geleden heb ik deze radio hersteld:

[image]

Er was door een vorige hersteller een verkeerde transistor ingezet (pnp<>npn).
Omdat er op de achterkant van de radio een jack-stekkerbusje (3,5 mm) zit was ik benieuwd waar dit voor diende en zodoende heb ik het versterker-gedeelte opgetekend (geen schema voorhanden).
Mijn vraag is dus nu: waar zou die aansluiting voor dienen ?

[image]

Groeten ... Hugo Sneyers

Rare aansluiting bij Novak radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 28-12-2008, 17:04 (5590 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

Ik heb hier een Novak Electra staan met diezelfde jack-aansluiting op de achterzijde.
[image]

[image]

Ook het zustermodel, de Ordina, had deze aansluiting op de achterzijde.

Ik weet niet beter dan dat deze aansluiting voor een oortelefoon bedoeld is.

Groet,
Paul

--
[image]

Rare aansluiting bij Novak radio

door jim, 28-12-2008, 17:40 (5590 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Lijkt mij ook, hij zit in de driver vd eindtrap, in de collectorleiding, dus bij inpluggen van een oortelefoontje loopt een deel vd stroom door het telefoontje.

Rare aansluiting bij Novak radio

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 28-12-2008, 18:23 (5590 dagen geleden) @ jim

Lijkt mij ook, hij zit in de driver vd eindtrap, in de collectorleiding, dus bij inpluggen van een oortelefoontje loopt een deel vd stroom door het telefoontje.

Dat lijkt me niet zo omdat de aansluiting voor een oortelefoontje meestal vanaf de luidsprekeraansluiting gebeurt, soms via een weerstandje. Ook is het zo, dat wanneer je een oortelefoontje inplugt, normaal het geluid van de luidspreker uitgeschakeld wordt, dat is hier dus niet het geval en bovendien is het niet logisch dat de gelijkstroom van de drivertrap door het oortelefoontje loopt.

Groeten ... Hugo Sneyers

Rare aansluiting bij Novak radio

door Laurens @, Zaandam, 28-12-2008, 18:34 (5590 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Misschien is het ontworpen voor kristaloortelefoontjes. Dan heb je geen last van DC.

Rare aansluiting bij Novak radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 28-12-2008, 18:41 (5590 dagen geleden) @ Laurens

Juist

Kristal oortelefoon plug

Rare aansluiting bij Novak radio

door ruud, 28-12-2008, 19:29 (5590 dagen geleden) @ Laurens

Dez e schakeling zie je ook bij veel Philips transistors.
IK weet niet of een schakelaartje de eindtrap uitzet.

Rare aansluiting bij Novak radio

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 29-12-2008, 12:08 (5589 dagen geleden) @ Laurens

Misschien is het ontworpen voor kristaloortelefoontjes. Dan heb je geen last van DC.

Ja, een kristaloortelefoontje zou wel kunnen maar ik blijf toch met het gevoel zitten dat die plug niet daarvoor dient want wat heb je immers aan een oortelefoontje als de luidspreker nog steeds vrolijk blijft meezingen?

Groeten ... Hugo Sneyers

Rare aansluiting bij Novak radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 29-12-2008, 12:52 (5589 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door Paul Brouwer, 29-12-2008, 13:19

Hallo Hugo,

Op zich heb jij wel een punt. Het is ook niet logisch om een oortelefoon in te prikken terwijl de speaker vrolijk door blijft zingen.

Aan de onderzijde zitten ook nog 2 aansluitingen. Eén daarvan is voor een auto-antenne. Waar die tweede voor is, weet ik ook niet.

Groet,
Paul

--
[image]

Rare aansluiting bij Novak radio

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 29-12-2008, 12:56 (5589 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Hugo,

Op zicht heb jij wel een punt. Het is ook niet logisch om een oortelefoon in te prikken terwijl de speaker vrolijk door blijft zingen.

Aan de onderzijde zitten ook nog 2 aansluitingen. Eén daarvan is voor een auto-antenne. Waar die tweede voor is, weet ik ook niet.

Groet,
Paul

Dag Paul .... die 2de is om een externe speaker aan te sluiten, als je hier een jack induwt wordt de inwendige luidspreker wel uitgeschakeld.

Groeten ... Hugo Sneyers

Rare aansluiting bij Novak radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 29-12-2008, 13:26 (5589 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

In dat geval is een oortelefoon dus niet de toepassing hiervan.

Hoe gek klinkt het als ga roepen dat die jack wel eens voor service-toepassingen zou kunnen dienen?

Ik heb trouwens kouw foto's op RM.org van jouw Novak toestellen gezien.
Nooit geweten dat zij zoveel modellen gemaakt hebben. ;-)

Groet,
Paul

--
[image]

Rare aansluiting bij Novak radio

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 29-12-2008, 14:44 (5589 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Forumbeheer, 29-12-2008, 15:33

Hallo Hugo,

In dat geval is een oortelefoon dus niet de toepassing hiervan.

Hoe gek klinkt het als ga roepen dat die jack wel eens voor service-toepassingen zou kunnen dienen?

Ik heb trouwens jouw foto's op RM.org van jouw Novak toestellen gezien.
Nooit geweten dat zij zoveel modellen gemaakt hebben. ;-)

Groet,
Paul

Dag Paul .... service-toepassing is uitgesloten, er is immers speciaal een gat in de achterwand gemaakt waardoor je de stekker kan steken. Als het voor service zou zijn dan was dat niet nodig want je moet de achterwand toch wegnemen om ergens aan te kunnen meten of regelen.
Hopelijk komt de ware bedoeling ooit eens aan het licht!

Groeten ... Hugo Sneyers

Rare aansluiting bij Novak radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-12-2008, 15:23 (5589 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door Maurice, 29-12-2008, 15:32

Is misschien maar een idee.

STop er nu eens een oortelefoon in.

kontaktje moet verbreken.
deze mis ik bij jouw in het schema.
je hebt wel het contactje getekend maar mis ik de min aansluiting.
Iets moet er onderbroken worden.

kan niets anders bedenken dan eenvoudig -oortelefoon.

Wel zo'n kristal.
Heb je vast wel.

Rare aansluiting bij Novak radio

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 29-12-2008, 17:08 (5589 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice ..... ik wou een foto maken om je te laten zien dat er GEEN onderbreek-contact in zat maar omdat het zo slecht te zien was op de plaats waar het stond heb ik het van de print los gevezen en wat bleek? er zit dus TOCH een onderbreek-contact in !!

[image] [image]

Ik zal me dus dringend een sterkere bril moeten aanschaffen. In normale toestand is dus de weerstand van 5K6 kortgesloten. Als er een stekkertje ingeduwd wordt gaat de radio een stuk zachter spelen. Als ik er een kristaloortelefoontje op aan sluit komt er echt niet veel geluid uit dat oortelefoontje, je hoort de luidspreker van de radio nog steeds harder dan het geluid in het oortelefoontje .... ik dacht eerst nog dat het oortelefoontje soms slecht was maar ik heb er 3 geprobeerd en alle 3 met zeer weinig volume.

Groeten ... Hugo Sneyers

Rare aansluiting bij Novak radio

door leo, 29-12-2008, 23:12 (5588 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Zomaar een gek idee :
kan het een aansluiting (aux) zijn voor een of andere bron ?
Het kontaktje onderbreekt dan de tuner.
Ik gebruik dit soort ingangen om een cd-walkman op een draagbare radio aan te sluiten (bv cd op Telefunken Bajazzo Sport).
Klinkt goed!

Rare aansluiting bij Novak radio

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-12-2008, 23:27 (5588 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hmm Vaag dus inderdaad.

Dan zal het wel voor een extra versterker zijn, of opname mogelijkheid.
Dit omdat de uitgang blijft doorspelen.
Bij oortelefoon moet en zal dat toch heel stil moeten worden die LS.

Geen audio INgang want de tuner blijft dus wel mee spelen.
Dat zou een rommeltje geven aan geluid.

Blijf het raar vinden.
9 van de 10 portabels hebben een oortelefoon aansluiting.
Waarom dan deze niet.

Denk dus opname mogelijkheid.
Mijn N2207 cassette portabel uit 1978 heeft ook 3,5mm jack voor opname.
ZIt zo'n snoertje bij 2x jack dus zou je zo kunnen opnemen.

Rare aansluiting bij Novak radio

door leo, 29-12-2008, 23:54 (5588 dagen geleden) @ Maurice

Volgens mij heb je't juist Maurice!
Zo'n oortelefoontje heeft misschien een te lage impedantie en verzwakt, op die plaats ingeplugd, het signaal naar de versterker.
Een recorder of versterker heeft al gauw 100K als ingangsimpedantie en beïnvloed weinig of niet het uiteindelijke volume dat uit de luidspreker van de portable moet komen.
Waarom niet eens gewoon proberen? Kwaad kan het (denk ik toch) niet...

Rare aansluiting bij Novak radio

door Paul Brouwer @, Haarlem, 30-12-2008, 00:07 (5588 dagen geleden) @ leo

Het heeft door mijn hoofd gespeeld. Een AUX-ingang. Maar dat in een eindtrap ?? dacht ik....
Het kan het kennelijk toch zijn.... :-P

Ik kon het zelf niet proberen, omdat ik geen batterijen in mijn Novak heb zitten. :-(

Groet,
Paul

--
[image]

Rare aansluiting bij Novak radio

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 30-12-2008, 12:56 (5588 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dag Paul en anderen .... een AUX-ingang zal het niet zijn want op deze plek in het schema een signaal injecteren is niet zoals het hoort, je kan zelfs het volume nog niet regelen dan.
Een uitgang om opnames te maken met bv een cassetterecorder zou eventueel kunnen maar de plaats is toch slecht gekozen dan en waarom moet tijdens het opnemen de geluidsterkte van de radio omlaag gebracht worden? Je kan veel beter net voor de volumeregelaar een aansluiting maken, dan heeft de stand van de volumeregelaar geen invloed op het op te nemen signaal en je kan dan ook desgewenst diezelfde aansluiting gebruiken als AUX-ingang waarmee dan de volumeknop ook nog kan gebruikt worden.
Het blijft een onverklaarbare 'rare' aansluiting vind ik!

Groeten ... Hugo Sneyers

powered by my little forum