Telex ponsband 18mm (Gezocht)

door Bert @, Zeist, 23-12-2012, 17:53 (4144 dagen geleden)
Gewijzigd door Bert, 23-12-2012, 17:54

Hallo allemaal. Ik ben op zoek naar een zolderruimte waar in een donker hoekje nog ponsbanden liggen.
Ik gebruik deze banden om de bijna versleten ponsbanden waar tekeningen op staan te vernieuwen, dit met behulp van een telexmachine T1000 een geluidsarme machine ui de jaren '80.

met vriendelijke groeten,
Bert Zeist

[image]

Telex ponsband 18mm

door soundman2 @, Wouw, 23-12-2012, 19:29 (4144 dagen geleden) @ Bert

Hallo allemaal. Ik ben op zoek naar een zolderruimte waar in een donker hoekje nog ponsbanden liggen.
Ik gebruik deze banden om de bijna versleten ponsbanden waar tekeningen op staan te vernieuwen, dit met behulp van een telexmachine T1000 een geluidsarme machine ui de jaren '80.

met vriendelijke groeten,
Bert Zeist

[image]

Ik heb een doos vol, maar moet even zien of ze 18mm zijn.
Maar kun je die nullen en enen niet op een modernere manier opslaan?
Soundman2

Telex ponsband 18mm

door Bert @, Zeist, 23-12-2012, 21:14 (4144 dagen geleden) @ soundman2

Soundman 2, hoe is het mogelijk zie mijn mail
Bert zeist

Telex ponsband 18mm

door soundman2 @, Wouw, 24-12-2012, 11:03 (4143 dagen geleden) @ soundman2

Hallo allemaal. Ik ben op zoek naar een zolderruimte waar in een donker hoekje nog ponsbanden liggen.
Ik gebruik deze banden om de bijna versleten ponsbanden waar tekeningen op staan te vernieuwen, dit met behulp van een telexmachine T1000 een geluidsarme machine ui de jaren '80.

met vriendelijke groeten,
Bert Zeist

[image]


Ik heb een doos vol, maar moet even zien of ze 18mm zijn.
Maar kun je die nullen en enen niet op een modernere manier opslaan?
Soundman2

Heb vanmorgen even gekeken. Een doos vol, 16 stuks. Helaas is de breedte 25 mm (1 inch). Als je er toch wat mee kan, wil ik wel een deel over doen.

Soundman2

Telex ponsband 18mm

door Bert @, Zeist, 24-12-2012, 15:58 (4143 dagen geleden) @ soundman2

Helaas Henk dan gaat het over, de ponsbandlezer en ponsband maker vraagt
18/18,5 mm.
Jammer volgende maal beter.
m.v.g.
Bert Zeist

Telex ponsband 18mm zelf op maat snijden?

door soundman2 @, Wouw, 26-12-2012, 15:31 (4141 dagen geleden) @ Bert
Gewijzigd door soundman2, 26-12-2012, 15:32

Helaas Henk dan gaat het over, de ponsbandlezer en ponsband maker vraagt
18/18,5 mm.
Jammer volgende maal beter.
m.v.g.
Bert Zeist

Ik kan me indenken dat je ponsband op maat zou kunnen snijden. Je hebt dan wat grote revetten, een plankje , een scheermesje en twee afstandsbussen nodig, of allemaal revetten met een dikte van 1mm.
Steek door het plankje een boutje, leg daarover revetten met een totale dikte van 18mm, vervolgens het scheermesje en dan weer een laagje van 7mm revetten. Als sluitstuk weer een plankje of een grotere revet. Het is nu de kunst om de rol papier op een andere spoel te wikkelen, terwijl hij over de constructie met het scheermesje loopt. Voor en na het snijmechanisme is er wellicht nog een geleider nodig, die je op dezefde manier kunt maken.
Met wat fantasie en gewone huis tuin en keukengereedschappen is er wel wat te bedenken volgens mij. Je moet alleen een goed idee hebben.

Soundman2

Telex ponsband 18mm zelf op maat snijden?

door Bert @, Zeist, 28-12-2012, 11:25 (4139 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman 2, ik ben (al zeg ik het zelf) heel vindingrijk om iets op te lossen of te maken je kent die mensen wel ''wat hun ogen zien......." maar dit gaat mij iets te ver. Maar vriendelijk dank voor het idee.

met vriendelijke groeten,

Bert Zeist

Telex ponsband 18mm

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-12-2012, 13:23 (4143 dagen geleden) @ Bert

Bert

Jij hebt wel pech zeg,
2 man die nog banden hebben en beide 1 Inch -2,5cm
Mijn banden zijn 8 kanaals
jammer daar er zelfs kunststoffen tussen zitten en die gaan zeker niet snel stuk.

Geeft wel aan, ze zijn er die nog banden hebben, maar waar....

[image]

Telex ponsband 18mm

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 24-12-2012, 13:51 (4143 dagen geleden) @ Bert
Gewijzigd door Bapaktua, 24-12-2012, 13:53

Hallo Bert,
je zou Piet Quakkelstein in Vlaardingen kunnen bellen.
Vroeger had hij hele partijen papier tape liggen.
Ik heb daar wel rollen papier voor mijn Morseschrijver en Telexen gekocht.
Er waren twee "breedtes" , 1 voor de 5 gat's Baudot-code (Creed, TT15, Lorentz blad en tape schrijvers)en de brede voor de Teletype A- en K-SR 33. Die gebruikte de 8 gats code (ASCII) . In het onderwijs destijds programma in BASIC-code schrijven, uitponsen op papier band en dan inleveren bij Systeem beheer.
Ik heb veel tekeningen in Baudot-code gehad. Lucky Luck, schaars geklede dames etc. Ik gebruikte mijn telexschrijvers voor het lezen van persberichten en het ontvangen van de Synoptische Codes voor het berekenen van Weer-Satelliet banen.
Racal-ontvanger, de beroemde en veel nagebouwde PLL Telexconverter van PA0ROJ en dan een Creed 75 bladschrijver.
Oje, weer afgeweken van het onderwerp. Sorry
Ruud PA0ROJ

Telex ponsband 18mm

door Bert @, Zeist, 24-12-2012, 16:09 (4143 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bert, 24-12-2012, 16:11

Hallo oude man, een telefoontje kan altijd naar Vlaardingen je weet maar nooit.
Voor wat betreft de detectie van signalen, ik werk met het programma Mix.W en een convertor van DJ6HP uit de jaren '75 werkt nog prima.
Ik heb inmiddels nog een adres gevonden in Budel het radioamateurmuseum van
Jan Corver.
We gaan lekker door met zoeken.

met vriendelijke groeten,
Bert van der Vinden Zeist

Telex ponsband 18mm

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 24-12-2012, 18:52 (4143 dagen geleden) @ Bert
Gewijzigd door Bapaktua, 24-12-2012, 19:29

Hallo Bert,
de DJ6HP had ik ook gebouwd, evenals de ST6WD converter.
De SJ6HP vond ik te lastig bouwen en de ST6WD met de 88 mH spoelen vond ik ook niets :-( .
Ik ben toen gaan zoeken naar een andere , makkelijk na te bouwen oplossing en vond toen een publicatie over een "nieuwe" techniek, de PLL techniek.
Wat vroeger met heel veel electronica gebouwd moest worden zat nu in een klein Iceetje.
Zo'n IC van Signetic (later opgekocht door Philips) aangeschaft en een printje ontworpen en gebouwd.
Terwijl op een maandelijkse RTTY-bijeenkomst in Gouda iedereen riep dat alleen de twee andere converters zaligmakend waren stond ik rustig met m'n telix en een kortegolf radio en m'n PLL converter de persberichten van DPA op papier te printen.
Daarna een serie publicaties in CQPA (de VERON redactie, hoewel ik wel lid was van de VERON) vond het niets, het kon niet werken , zaten geen afgestemde kringen in. Een redacteur van CQPA nam toen contact met mij op en heeft mijn verhaal met schema's en uitleg gepubliceerd.
Ik was niet eens VRZA lid!!
DE VRZA ging toen mijn printontwerp fabriceren en verkopen.
Zover mij bekend zijn er honderden van die PLL ROJ telex converters gebouwd
Iets meer info op http://www.jendela.nl/PA0ROJ.html
Maar nu ga ik helemaal buiten mijn boekje.
Redactie Sorry. Jeugdig enthouisasme.:-D
goeie oude tijd (bijna 40 jaar geleden).
ruud PA0ROJ

Telex ponsband 18mm

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-12-2012, 21:16 (4143 dagen geleden) @ Bapaktua

Moet ik ook nog eens gaan doen, mijn T1200 Siemens aan de gang slingeren.
Ooit wel eens bezig geweest met een converter,
heb wel het Telexmodem 1 ook.
[image]

[image]

Telex ponsband 18mm

door Bert @, Zeist, 25-12-2012, 10:03 (4142 dagen geleden) @ Maurice

Als laatste voor Maurice
Gr. Bert Zeist
[image]
Nog steeds in bedrijf!

Telex ponsband 18mm

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 25-12-2012, 14:02 (4142 dagen geleden) @ Bert

Fijn dat er nog liefhebbers van de telex zijn !
In 1977 maakte ik mijn eerste RTTY-QSO met een Creed-telex, de converter was eentje gebouwd uit het ARRL handboek en als zend/ontvanger gebruikte ik de SET-19.
De telex en converter zijn hier nog in gebruik geweest tot halverwege de jaren '90 om de gegevens van Oscar 10 (of was het 13?) te kunnen decoderen.
Gelukkig heb ik alles nog goed bewaard.
Helaas heb ik geen ponsband meer voorhanden.

Groeten .... Hugo Sneyers ON6HN

Telex ponsband 18mm

door Mans Veldman @, Leidschendam, 28-12-2012, 20:40 (4139 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Mans Veldman, 28-12-2012, 20:45

Kijk Ruud, dat is nu jeugdsentiment... (maar ja, dat worden langzaamaan alle leuke dingen nu we ouder worden). Ik heb in de jaren '80 ook RTTY gedaan. Eerst met de DJ6HP convertor (741 opamps als actieve filters) later met (je raad het al) de P.L.L. convertor (NE565 IC).

Op een gegeven moment de wortelstamper de deur uit gedaan en nog een tijdje met de computer, daarna is het verwaterd.

RTTY was "hot" in die tijd. VRZA had zelfs een RTTY Handboek uitgegeven. Jouw ontwerp is daar ook in opgenomen.

De bijeenkomsten waren in restaurant "de Putkop" bij de overweg.

73, Mans PA2HGJ (toen PE1MBZ)


@Bert, Ik ga op zoek naar ponsbanden voor je, ik moet ze hier nog ergens hebben liggen... Maar waar??? Ik kom erop terug.

Telex ponsband 18mm ROJ-RTTY-converter

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-12-2012, 21:38 (4139 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hallo Mans,
leuke reactie.
Mijn eerste Telex, een Lorens 15 (of TT15??) haalde ik met openbaar vervoer uit 's Gravendeel, bij Boon.
Met de bus, trein en bus en de telex terug naar Haarlem.
Dat ding woog meer dan 30 KG.
Toen ik thuis kwam merkte ik dat ik zo'n 25 cm was gekrompen door het gewicht van die telex.
Is nooit meet goed gekomen :-D
Inderdaad waren die eerste RTTY bijeenkomsten in de Putkop, maar later is er verhuisd naar Gouda, Fluwelensingel.
Ik ben nog op zoek naar een beschrijving van mijn artikelen in CQPA.
Ik mis deel 4 van mijn artikel in CQPA. Ben dus op zoek naar een kopie van deel 4. No 39 1975 van CQPA.
Ook mijn beschrijving van de UART RTTY speedconverter in CQPA no 28 1976 mis ik.
Wanneer iemand mij kan helpen aan een kopie, alvast bedankt.
ruud PA0ROJ

Telex ponsband 18mm ROJ-RTTY-converter

door Mans Veldman @, Leidschendam, 28-12-2012, 21:53 (4139 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Mans Veldman, 28-12-2012, 21:58

Hallo Ruud,

Mijn telex was een T100B (blauwe) bij Radio Twenthe vandaan. Ding draaide 75Bd en geen tandwielen voor 50Bd te vinden. Ik heb toen de UART schakeling uit Radio Bulletin gebruikt om 45.45Bd of 50Bd om te zetten naar 75Bd. Werkte als een speer (andersom ging moeilijker want dan had je een buffer nodig). UAR/T was een AY-3-1015, ik weet het typenummer nog uit het hoofd.

Ik heb nog wel veel oude CQ-PA's liggen, zal wel even zoeken.

Telex ponsband 18mm ROJ-RTTY-converter

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-12-2012, 22:21 (4139 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hallo Mans, datzelfde IC gebruikte ik ook.
Weet je zeker dat jouw ontwerp uit RB kwam en niet uit CQPA??
Want daar had ik mijn speedconverter in gepubliceerd. Zie mijn vorig bericht.
Als bewijs mijn originele printlayout.
Ok, wanneer je mij kan helpen , graag. Ruud[image]

Telex ponsband 18mm ROJ-RTTY-converter

door Mans Veldman @, Leidschendam, 29-12-2012, 14:28 (4138 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Mans Veldman, 29-12-2012, 14:42

Ja Radio Bulletin juni 1980 door Hans Otten. RB had in die tijd een supplement rubriek Computer Bulletin waar ook de Cosmicos zefbouw computer stond. Ik heb de betreffende RB niet meer maar deze auteur heeft een webpage waarop al zijn publicaties staan. Ook de Universele UAR/T schakeling.

Ik had met 2 x NE555 timer een aparte ontvangst- en zendclock gemaakt. De ontvangstclock omschakelbaar voor 45,45, 50 of 75Bd. Op zoek naar de oude CQ-PA's kwam ik het kastje tegen en heb een paar foto's gemaakt (de convertor heb ik jaren geleden al een keer verkocht). Voor zenden had ik de kristalgestuurde AFSK generator uit CQ-PA gebouwd, ook die heb ik teruggevonden. De gevraagde CQ-PA heb ik jammergenoeg niet gevonden. Jaargang 1975 heb ik niet en bij 1976 mist nummer 26 t/m 39. Ik kan je dus niet helpen.

Ook voor Bert geen ponsbanden gevonden. Op de plek waar ik ze verwachtte lagen ze niet meer, blijkbaar toch al een keer eerder opgeruimd, sorry.

Voorkant met omschakelaar voor inputspeed. Output is fixed 75Bd.
[image]

Binnenkant, UAR/T met twee NE555 timer en TTL buffertjes. Kabeltje met DIN-plug ging naar de convertor (in- output en voedingspanning)
[image]

Voorkant met omschakelaar normal/reverse.
[image]

Achterkant met aansluitingen voor lijnstroom en AF uit.
[image]

Binnekant met 6100kHz kristal en wat TTL.
[image]

Telex ponsband 18mm ROJ-RTTY-converter

door Joop Kuijntjes @, Gorinchem, 29-12-2012, 14:47 (4138 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Ruud,


Deel 4 in nummer 39 1975 van CQPA, die heb ik voor je en zal deze scannen en via mail sturen.

In CQPA no 28 1976 kom ik geen beschrijving van de UART RTTY speedconverter tegen.
er staat wel een artikel in van Peter PE0PJV over gebruik van een UART.

Joop

Telex ponsband 18mm ROJ-RTTY-converter

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-12-2012, 16:34 (4138 dagen geleden) @ Joop Kuijntjes

Hallo Joop, mijn vergissing.
Volgens mij had ik in 1 van de CQPA's ook een z.g. speedconverter gepubliceerd.
Ik heb alleen nog een slechte kopie van een CQPA-voorblad waarop staat dat er een UART artikel instaat. Ging er van uit dat dit mijn artikel was.
Ruim voor de datum van de RB publicatie.
Ik heb nog in klad de tekst van deze speedconverter met de bijbehorende printlayouts. Ik gebruikte een NE556 van Signetic.
Ik werkte in die tijd op de HTS-Haarlem en had een eigen werkplaats en een onuitputtelijke voorraad onderdelen.
Ik heb toen twee boeken gekocht van Signetic, 1 databook en 1 met applicaties.
daar haalde ik allerlei leuke schakelingen uit, de meeste met gebruik maken van het PLL effect.
Wordt vervolgd, ruud PA0ROJ

powered by my little forum