Zekering-weerstanden ? (Toestel of techniek)

door Genra ⌂ @, Hoogeveen, 29-01-2013, 19:14 (4077 dagen geleden)

Beste transistorvrienden,
Wie helpt me uit de droom.
Wat is het geval: In de Service Manual van de HarmanKardon PM665Vxi zijn twee weerstanden (resistors) opgenomen met een aanduiding die ik niet ken in deze context nl. de aanduiding FUSE - volgen mij smeltzekering? - terwijl de aanduiding is Risistor 22 (ohm.) Van een oud collega heb ik begrepen dat dit (inderdaad) “zekering-weerstanden”zijn. Ik had er nog nooit van gehoord, daarom twee vragen:
1. Welke ter zake deskundige kan mij hierover iets meer vertellen?
2. Wie weet waar ik ze kan verkrijgen?

M.v.g. Jan.

Omschrijving uit de manual:
RESISTORS
Ser.No. Ref.No. Part No. Description
717 R657 5102.22044715 RES, FUSE 22
717 R658 5102.22044715 RES, FUSE 22

Zekering-weerstanden ?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 29-01-2013, 20:05 (4077 dagen geleden) @ Genra

Een Nederlandse website met een duidelijke uitleg vond ik niet.
Wel deze in Het Engels http://www.interfacebus.com/Electronic-Engineering-Dictionary-Resistor-terms-F.html

Fusible Resistor. Acts as a normal resistor under normal conditions but opens under a fault condition. The resistors act as a wire-wound resistor and a fuse, and are used in applications where precise control of fusing point and time lags are necessary. Similar types include a Failsafe Fusible Resistor which combines a fuse and resistor in the same package.

Flameproof Fusible Resistor. A resistor that is both Flame-proof and Fusible.

Bij Farnell zijn ze in elk geval te koop. Zoek onder "fusible resistor".
Misschien verkoopt Conrad ze ook wel, maar dan zullen ze eerst hun website moeten repareren.

Zekering-weerstanden ?

door Genra ⌂ @, Hoogeveen, 29-01-2013, 20:17 (4077 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,
Hartelijk dank voor je info, ik ga zoeken.
Gr. Jan.

Zekering-weerstanden ?

door frits @, Meppen Dtsl., 29-01-2013, 22:35 (4077 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Beste Ed,
Ik had een ideetje over deze weerstanden die ook in de voeding van oude kleuren
tv's (chassis k8) werden toegepast en waarvan er 1 (R890)een waarde had van
22 ohm. Later realiseerde ik me dat het niet voor niks een fuse heet en dat de
je waarschijnlijk goed moet opletten hoeveel amp.er door het ontworpen circuit loopt en daarop het vermogen van de weerstand zal moeten aanpassen.
Succes verder, Groet Frits

Zekering-weerstanden ?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-01-2013, 01:35 (4076 dagen geleden) @ frits

Ik had een ideetje over deze weerstanden die ook in de voeding van oude kleuren
tv's (chassis k8) werden toegepast en waarvan er 1 (R890)een waarde had van
22 ohm. Later realiseerde ik me dat het niet voor niks een fuse heet en dat de
je waarschijnlijk goed moet opletten hoeveel amp.er door het ontworpen circuit loopt en daarop het vermogen van de weerstand zal moeten aanpassen.
Succes verder, Groet Frits

Het spijt me verschrikkelijk, maar ik heb geen idee wat je hier mee wilt zeggen.
Mankeert er iets aan de uitleg die ik kopieerde of heb je ergens anders fouten ontdekt? Ik zal een boon zijn als ik begrijp wat je bedoelt.

Zekering-weerstanden ?

door Genra ⌂ @, Hoogeveen, 30-01-2013, 08:02 (4076 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Beste Frits en Ed,

Zoals ik reeds eerder aangaf had ik er nog nooit van gehoord, weer wat geleerd! Het probleem is dat de ingebouwde Phono voorversterker in mijn HarmanKardon PM665Vxi het niet meer deed. De betreffende (fuse)weerstanden hebben hun werk gedaan: 0 Ohm, verkleurd/doorgebrand?
Echter toen ik in mijn onschuld 2 weerstanden van elk 22 Ohm had geplaatst kwam er rook te voorschijn - te hoge stroom - dus zit inderdaad ergens een flinke sluiting of iets dergelijks. Ik ga zoeken a.d.h.v. de betreffende Service Manual en hoop de fout te vinden.

Bijzonder hartelijk dank voor jullie uitleg.

Groeten,
Jan :-)

Zekering-weerstanden ?

door franc @, Loosbroek, 30-01-2013, 10:01 (4076 dagen geleden) @ Genra
Gewijzigd door franc, 30-01-2013, 10:02

Hoi Genra,

Als het alleen de phonotrap trap is ligt het dan niet aan de ontkoppel C's achter de weerstanden?
Een phonotrap kan niet veel stroom trekken of er moet een sluiting ergens zitten zoals dus de ontkoppel C of een soldeerpunt die het chassis raakt oid.

Groet Frank

Zekering-weerstanden ?

door frits @, Meppen Dtsl., 30-01-2013, 14:18 (4076 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Beste Ed,
Ik zal proberen het uit te leggen. De weerstanden in de voeding van een K8
hadden de mogelijkheid nadat hij was losgesprongen om na de reparatie van het
mankement weer aan elkaar gesoldeerd te worden en de weerstand dus niet meteen
vervangen hoefde te worden. Later realiseerde ik me dat je er met een beveiligings weerstand van 22 ohm er nog niet bent. Ik heb nog even in de site van Farnell gekeken en gezien dat je er een moet selecteren die naast de 22 ohm
ook exact aan de specifificaties van de betreffende schakeling moet vodoen
wat betreft het aantal watts (dus de te verwachten stroom in het circuit) en
de temp coef anders functioneert hij niet als wachter van het circuit.
Waarschijnlijk ben jij een expert en is dit allemaal gesneden koek voor jou maar wij beginners kunnen niet genoeg leren van elkaar en ik probeerde alleen
Genra een beetje bij te praten over het hoe en wat van dergelijke weerstanden.
Hopenlijk begrijp je het na deze uitleg wat beter,
Met vriendelijke groet, frits

Zekering-weerstanden ?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-01-2013, 15:24 (4076 dagen geleden) @ frits

Aha, nu begrijp ik het.
Ik vind het inderdaad vanzelfsprekend dat je een defect onderdeel vervangt door een nieuw met dezelfde specificaties. De ontwerper van het apparaat heeft berekend dat een weerstand een bepaalde ohmse waarde moet hebben en een bepaald vermogen. En in het geval van een weerstand die als zekering fungeert mag daar niet van worden afgeweken.
In veel andere gevallen is een weerstand met een hoger vermogen geen bezwaar, maar hier dus niet.

Zekering-weerstanden ?

door soundman2 @, Wouw, 30-01-2013, 17:50 (4076 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door soundman2, 30-01-2013, 18:03

Volgens mij worden er twee veiligheden door elkaar gehaald.
Enerzijds worden de "springweerstanden" genoemd en anderzijde de fuse resistors.
De springweerstanden zoals ze in de volksmond heetten, zijn draadgewonden weerstanden in een keramisch huis, Een van de aansluitingen is voorzien van een springveertje, dat vastgesoldeerd zit aan een van de aansluitpunten van de weerstand, Bij normale belasting warmt de weerstand weliswaar op, maar het smeltpunt van de soldeerverbinding wordt niet bereikt. Wordt de belasting te groot, dan zal de weerstand zo warm worden, dat de soldeerverbinding losspringt en de spanning afgeschakeld wordt. Bij een echte sluiting, gaat het smeltproces niet vlug genoeg en brandt de weerstand (onbedoeld) uit. Je ziet ze niet vaak meer. Gangbare waardes in TV's lagen tussen 4,7 en 22 ohm. Het vemogen ligt tussen 2 en 10 watt.

Dan zijn er nog de NFR non flammable resistors, die als fuse gebruikt kunnen worden.
Het zijn meestal normaal uitziende kleine weerstanden van een paar tiende watt. De waarde is afhankelijk van de nominale stroom en kan liggen tussen meestal 0,22 ohm en een tiental ohms. Bij overbelasting zal het weerstandje zonder vuurverschijnselen verbranden en onderbreken. Bovendien ontstaat er geen vlamboogje, wat wel het geval is bij normale weerstanden met een normale laklaag. Vaak is de laklaag grijs en dunner als van een normale weerstand.

Het is een goedkoop beveiligings middel en wordt dan ook veelvuldig gebruikt in apparaten waar veel aparte gedeeltes op dezelfde voeding zijn aangesloten.
Er zijn ook SMD fuse resistors.


[image]

Boven een fuse resistor 10 ohm.
Onder een gewone resistor 1/8 watt 10 ohm.

Zekering-weerstanden ?

door frits @, Meppen Dtsl., 31-01-2013, 07:35 (4075 dagen geleden) @ soundman2

Top stukje Soundman! :-P Bedankt Frits

Zekering-weerstanden ?

door Genra ⌂ @, Hoogeveen, 07-02-2013, 15:20 (4068 dagen geleden) @ soundman2

Beste transistorvrienden,

Ik heb veel geleerd n.a.v. de discussie betreffende Fusible Non Flammable Resistors, daarom wil ik graag iedereen - die meehielpen - bedanken voor hun inbreng!

Groeten,
Jan Haagsma
(Genra)

powered by my little forum