90RL184 doet het weer (Toestel of techniek)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-10-2009, 13:46 (5338 dagen geleden)
Gewijzigd door Paul Brouwer, 04-10-2009, 14:00

Hallo allen,

Vanmiddag heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken en heb de in hoofde genoemde Philips portable eens open geschroefd.

Dit omdat hij het niet meer deed en uitsluitend op het omschakelen van AM naar FM (en visa versa) een krakend geluid gaf.
Ik hoopte dat het bij een los draadje of zoiets zou blijven omdat het beredeneren van (mogelijke) fouten in transistorschakelingen
niet mijn sterkste kant is.
Een grondige inspectie van alle aanwezige draden op de printplaat en van de antennespoel leverde niets op.
Hoewel ik in de veronderstelling leefde dat de 9V blokbatterij nieuw was, toch de spanning van deze batterij eens opgemeten.
Deze leverde maar 5,5V en dus véél te weinig spanning. Dus de 9V blokbatterij uit de multimeter er maar eens ingezet en toen kwam
er al direct een stuk meer leven uit het toestel. :-D Alleen het potmetertje heeft z'n beste tijd gehad. Deze zit op de print gesoldeerd
en zal er niet zo makkelijk af te halen zijn. We gaan in elk geval op zoek naar een vervanger hiervoor.

Gelukkig was er niet aan de afregeling van de Toko-spoelen gerommeld en speelt het radiootje op beide banden. :m:

Groet,
Paul


Edit:
Heeft iemand enig idee wat de waarde van zo'n potmetertje is? Bij alle componenten staat een waarde in het schema vermeld behalve
bij R40, zijnde de potmeter.

--
[image]

90RL184 doet het weer

door Armand @, België, 04-10-2009, 15:29 (5338 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Armand, 04-10-2009, 15:34

Dag Paul,

Voor volume gebruikt men doorgaans een logaritmische potmeter.
Je kan de waarde meten met een Ohmmeter (2 uiterste aansluitingen)tenzij de koolstofbaan in een zeer slechte toestand verkeert.Dan een potmeter nemen waarvan de waarde het dichtst bij je gemeten waarde ligt.

Mvgr,
Armand

90RL184 doet het weer

door Armand @, België, 04-10-2009, 16:27 (5338 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul, op Radiomuseum.org maakt men ook melding van het paralleltoestelletje Horny(Hornyphon)Benjamin SA6315.Er zijn 2 schema's beschikbaar terwijl voor Philips 90RL184 maar 1.Misschien staat daar de waarde van R40 wel vermeld.

Mvgr,

Armand

90RL184 doet het weer

door Paul Brouwer @, Haarlem, 04-10-2009, 21:59 (5338 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

Is helaas precies hetzelfde schema. In elke geval dank voor de tip. :)

De koolbaan zelf is niet onderbroken en is dus na te meten. Het sleepcontact is niet zo
denderend meer. Het kraakt en het geluid valt bij op- en terugdraaien van volume weg.
Het zou mij niets verbazen als dat potmetertje erg vuil is. Ik ga eerst eens meten en
daarna eens proberen om een en ander met een klein pufje contactspray te corrigeren.
Mocht contactspray niet helpen, kan ik er altijd nog een vervangend potmetertje in zetten.

Groeten,
Paul

--
[image]

90RL184 doet het weer

door maarten van dijk @, 06-10-2009, 16:54 (5336 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,
Het potmetertje met desoldeerlitze voorzicht van de print afhalen;dan voorzichtig de lipjes aan de zijkant loshalen.Je kunt dan de potmeteras en het huis van elkaar halen. Als de koolbaan heel is, met een glaspenseel de koolbaan opruwen; ook de loper heel voorzichtig met de glaspenseel behandelen. Daarna de hele zaak weer voorzichtig monteren en op de print solderen.
Dit klusje is mij verscheidene malen gelukt.

suk6, Maarten van Dijk.

90RL184 doet het weer

door Paul Brouwer @, Haarlem, 06-10-2009, 23:05 (5336 dagen geleden) @ maarten van dijk

Hallo Maarten,

Dank voor de aanwijzingen. Na z'n waarde gemeten te hebben, ga ik het zeker eens proberen.

Groet,
Paul

--
[image]

90RL184 doet het weer

door Willem.H.N. @, Enschede, 07-10-2009, 06:29 (5336 dagen geleden) @ maarten van dijk

met een glaspenseel de koolbaan opruwen;

Poe , jij durft.
Moet dan wel heeeel voorzichtig want je schuurt zo de dunne koolbaan weg.
Zou het persoonlijk liever goed ontvetten.
Het sleepkontaktje kun je wel mooi schoon krijgen met een glaspenseeltje.
grt. willem.

powered by my little forum