Defecte condensatortester (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 16-10-2009, 18:07 (5309 dagen geleden)

Hallo,
Door een fout mijnerzijds is mijn condensatortester deels overleden.
Bij de vorige eigenaar is waarschijnlijk het zelfde al eens gebeurd, nl. een geladen c testen stom, stom ik weet het.
Ik heb een diode, transistor en voor de zekerheid ook twee opamps vervangen, waarna de zaak opgelost leek.
Het toestel geeft vanaf 100 nano tot enkele micro's een uitlezing, voor lagere waardes knippert er alleen een ledje en geen uitlezing (blijft 000).
Op het net ben ik zowaar een gebruiksaanwijzing met enige afregeling en een summier schema tegen gekomen.
Probleem is dat de print geen componentenopdruk heeft om te vergelijken met het schema.
Mij vraag is dan ook: is er iemand die een duidelijk schema heeft of een aanwijzing in welke richting ik nog moet zoeken, alle transistors en diodes lijken goede meetwaarden te hebben evenals enkele ic's.
Oh ja, het belangrijkste bijna vergeten, het gaat om het type CM3300 van TESTLAB.

Ik hoop op enkele positieve reacties, Groeten Dirk.

Defecte condensatortester

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16-10-2009, 22:50 (5309 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk,

Volgende keer de link er bij geven;-)
http://www.alfaelectronics.com/manuals/CM-3300.pdf

Maar dat is toch al een heel bruikbaar schema.

Ga na wat er gebeurd is.
Je hebt een geladen C er aan gehangen.
Dan is de ingang defect - die krijgt de klap.
IC314 en IC315 beginnen met vervangen.
een 3140 is dat.

Indien je dergelijk soort schema hebt begin je bij de bekende grote onderdelen.
Pak ook een meter en zet die op door piepen.

Begin aan de ingang met pen 1 en ga meten naar bv die weerstanden van 1 K.
Die zitten vast in de buurt van de ingang.
Of in de buurt van die 3140's.

Dat is bruin zwart rood, dus onderdelen met een andere kleur sla je over.

Zo vind je ook die beide Tr's
http://www.alldatasheet.com/

Tik hier eens de 1815 in.
Kom je keurig uit op de NPN transistor en gewoon een standaard torretje.
Via meting of TR meting indien je die hebt of even via diode meting
weet je of die stuk zijn.
controleer even met een BC547 de pen bezetting.

De Ic's staan keuring de typen vermeld en de pennummering.
Vandaar af kom je ook een eind.
Zoek de data sheets op van betreffende IC's en je weet de functies wat dat moet doen.

Hier moet toch keurig uit te komen zijn.
Denk niet dat je beter gaat vinden.

Defecte condensatortester

door doktordirk @, Noordbeemster, 17-10-2009, 15:21 (5308 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Bedankt voor je reactie, dat ik een beter schema (duidelijker niet handgeschreven) zal vinden verwacht ik ook niet echt, maar je weet maar nooit!!
Q5 en D3 zijn vervangen BC548b 1N4148 en 2 maal 3140 voor de zekerheid.
Deze waren al eens vervangen te zien aan de (ontbrekende)printsporen.
Ic301 en 302 zijn volgens mij goed (laag in is hoog uit en omgekeerd) en verder was ik nog niet gekomen toen ik hulp inriep:-D
Ik denk dat ik beter eerst beter de componenten kan optekenen aan de hand van schema en print om het spoorzoeken makkelijker te maken.
Ik vermoed dat de storing tussen de ingang en de uitlezing moet zitten ofwel het autorange gedeelte,vanaf ca 100nF tot in het lage uF bereik werkt het(tolerantie??)goed.
Verder hoeft de nulstand niet ingesteld te worden, wat volgens gebruiksaanwijzing wel zou moeten.
Zonder aangesloten C blijft de stand op nul ongeacht de stand van de potmeter.
Maar ik geef het zomaar niet op en weggooien is er (nog) niet bij (ik heb best wel een grote zolder:-D ).

Groeten Dirk.

Defecte condensatortester

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-10-2009, 22:05 (5308 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk,

Ik had dat met een counter.
Die heb ik uit eindelijk na 8 jaar werkend gekregen.
Doordat ik uiteindelijk een manual vond.
Kostte wel de wereld - niet de manual maar het versturen daarvan.

Gaat om de gein er toch weer gang in te krijgen.

Defecte condensatortester (capaciteitmeter)

door doktordirk @, Noordbeemster, 18-10-2009, 17:37 (5307 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Het probleem is al opgelost.
Een hoog voltage in is laag uit en omgekeerd gaat niet altijd op heb ik gemerkt.
Bij een sectie van een 4069 ic bleek de ingang hoog te zijn ook als er geen aansturing was.
Een vervanger (uit een oude 386 computer) bleek de oplossing en ook nog een onderbroken printspoor onder een ic.
Voor de zekerheid en omdat lossolderen bij deze print een soort rampenwerk is heb ik voor dit ic maar een voetje gebruikt voor eventuele missers in de toekomst;-)
Na afregelen met meerdere gelijke c's bij gebrek aan gecalibreerde exemplaren reageert alles weer normaal.

Groeten Dirk.[image]
Er zat hier een c van 270 pF tussen de testpunten.
Dit is een capaciteitsmeter en geen tester voor doorslagmeting vandaar dat ze ook een hekel hebben aan een geladen condensator!!

Defecte condensatortester (capaciteitmeter)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19-10-2009, 22:03 (5306 dagen geleden) @ doktordirk

Gefeliciteerd met dit mooi stukje reparatie werk.

Nog eens gaan bedenken hoe je die fout kunt voorkomen.
bv een weerstand over de Cx-connectors met een drukschakelaar.
Alleen bij indrukken is de weerstand onderbroken en kan er capaciteit worden gemeten.

Zoiets.

Defecte condensatortester (capaciteitmeter)

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-11-2009, 22:13 (5289 dagen geleden) @ Maurice

even ter info, dit type capaciteitsmeter houdt geen rekening met de verlieshoek van de gemeten capaciteit, wat hem totaal onbruikbaar maakt voor reparatiedoeleinden. (bijna overleden electrolyten en zilver mica's worden nog steeds als goed gemeten)
Wel goed voor het meten van nieuwe, niet gecodeerde types.

powered by my little forum