Flatcable (Toestel of techniek)

door Jan.Beuwer, 24-10-2009, 15:18 (5297 dagen geleden)

Beste forumleden,


Hoe strip je dunne flatcable af die je in audio en video apparaten tegenkomt.
Zijn daar striptangen of mesjes voor.

Graag hoor ik hoe anderen dit oplossen.


Jan Beuwer

Flatcable

door soundman2 @, Wouw, 24-10-2009, 18:04 (5297 dagen geleden) @ Jan.Beuwer

Beste forumleden,


Hoe strip je dunne flatcable af die je in audio en video apparaten tegenkomt.
Zijn daar striptangen of mesjes voor.

Graag hoor ik hoe anderen dit oplossen.


Jan Beuwer

Voor thuis, zal adertje voor adertje het eenvoudigste zijn, na ze eerst met een zijkniptangetje losgeknipt te hebben.
De industrie maakt heel vaak gebruik van piercing connectoren, waarbij de aansluitpinnen middels piercing (insnijding) allemaal gelijktijdig worden aangesloten. Het werkt in het klein hetzelfde als de kabelaftakkertjes in de autobedrading.

Henk Roovers

Flatcable

door Paul Brouwer @, Haarlem, 24-10-2009, 20:30 (5297 dagen geleden) @ Jan.Beuwer

Hallo Jan,

Waarom zou jij dit soort kabel willen strippen? Nomaliter worden hier connectoren op "geknepen"
waarbij de contacten door de ader-isolatie worden gedrukt.

Groet,
Paul

--
[image]

Flatcable

door soundman2 @, Wouw, 24-10-2009, 23:15 (5296 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 24-10-2009, 23:16

Hallo Jan,

Waarom zou jij dit soort kabel willen strippen? Nomaliter worden hier connectoren op "geknepen"
waarbij de contacten door de ader-isolatie worden gedrukt.

Groet,
Paul

Niet altijd hoor, wel zeer vaak.
Er is flatcable met vertinde aders, die over de volle breedte machinaal gestript wordt , ingestoken in de print en vervolgens meegesoldeerd wordt over het tinbad. Er zijn veel varianten en naast de piercingconnectors hebben we er talloze verwerkt.

Henk Roovers

Flatcable

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-10-2009, 00:38 (5296 dagen geleden) @ Jan.Beuwer

Hoe strip je dunne flatcable af die je in audio en video apparaten tegenkomt.

Bij dunne flatcable denk ik aan z.g. "flex pcb", ofwel een aantal printspoortjes op een flexibel bandje.
"Gewone" flatcable bestaat uit een aantal litzekoperaders die met de kunststof isolatie naast elkaar aaneen zijn "geplakt".
Beide zijn voor amateurs alleen met behulp van een scherp mesje en veel geduld te strippen. De gewone=echte flatcable kan na scheiding van de verschillende aders met een striptang van isolatie worden ontdaan. De flex-pcb alleen met krabben met een een scherp mes, bijv. een afbreekmesje.

Flatcable

door Jan.Beuwer, 25-10-2009, 08:48 (5296 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Beste forumleden,

Allen bedankt voor de reactie,ik zal er mijn voordeel mee doen.


Groeten uit Deventer,

Jan Beuwer

powered by my little forum