HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10 (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 25-10-2009, 19:15 (5289 dagen geleden)

Hallo,

Bij de reparatie van deze radio zag ik dat 2 HF spoeltjes gesneuveld waren.Waarschijnlijk was het DEAC celletje de boosdoener.Dit is ondertussen vervangen door 2 SI dioden in serie.
Het schema van deze Touring T10 staat hier in de schematheek. Het gaat om de spoeltjes DR 101 en DR 300 maar er staat geen waarde vermeld.
DR101 is verbonden met de B van transistor OC170 en DR300 via R102 met de E van deze transistor. Het zijn axiale smoorspoeltjes.
Is er iemand die weet welke waarde ik hiervoor kan gebruiken?

Mvgr,
Armand

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Willem.H.N. @, Enschede, 25-10-2009, 21:06 (5289 dagen geleden) @ Armand

Zo te zien zijn het simpele spoeltjes,hoe zien ze eruit en heeft het ook kleurstreepjes/kleurstipjes zoals een weerstand.
grt. willem.

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Armand @, België, 25-10-2009, 21:22 (5289 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Dag Willem,

Ze zitten ook in de Touring T20 en Touring T30 maar ook hier geen vermelding van waarde.Gewoon ingegoten HF smoorspoeltjes.

Groeten,
Armand
Hier een afbeelding:
[image]

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Willem.H.N. @, Enschede, 25-10-2009, 22:38 (5289 dagen geleden) @ Armand

Als het toch defect is zou ik het doorzagen o.i.d. om te kijken hoe het er uitziet van binnen.
grt. willem.

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Armand @, België, 26-10-2009, 06:35 (5289 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Gewijzigd door Armand, 26-10-2009, 06:51

Dag Willem,

Het zijn 2 identieke smoorspoeltjes : ééntje is zeker defect.

Ik heb dat doorgezaagd en het bestaat uit een ferrietkern omwonden met een spoeltje (heel dunne draad en veel wikkelingen).
Het andere is volgens mij nog bruikbaar,daar meet ik een weerstand van om en bij de 19 Ohm.
Het defecte spoeltje heb ik nu vervangen door een HF smoorspoeltje (bruin-zwart-rood) van 1000µH dat ik nog had liggen en de radio speelt.De waarde is blijkbaar niet al te kritisch ???
Misschien toch maar beter de inductie van het nog goede spoeltje eens laten meten want zelf heb ik geen LC meter.

Met vriendelijke groeten,

Armand

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Willem.H.N. @, Enschede, 26-10-2009, 07:49 (5289 dagen geleden) @ Armand

HF smoorspoeltje (bruin-zwart-rood)

Hier meet ik 12 ohm op bruin-zwart-rood dus zit je aardig in de buurt.
geel-paars-rood meet ik weer 66 ohm. veel te hoog.
Misschien bruin-rood-rood.
grt. willem.

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Armand @, België, 26-10-2009, 08:33 (5289 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Willem,

Conrad heeft er van 1500µH (bruin-groen-rood).Volgens de datasheet R=21,6 Ohm Tolerantie=10% Resonantiefrequentie=1,25 Mhz.Dit benadert het meest mijn gemeten waarde van 19 Ohm.
Zal eens eerst informeren bij de electronicawinkel in de buurt of hij ze ook heeft of wil bestellen.

Vriendelijke groeten en nogmaals dank,

Armand;-) ;-) ;-)

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door HM @, Hilversum, 26-10-2009, 21:25 (5288 dagen geleden) @ Willem.H.N.

HF smoorspoeltje (bruin-zwart-rood)

Hier meet ik 12 ohm op bruin-zwart-rood dus zit je aardig in de buurt.
geel-paars-rood meet ik weer 66 ohm. veel te hoog.
Misschien bruin-rood-rood.
grt. willem.

Helaas kun je zo spoeltjes niet beoordelen.
(Smoor)spoelen worden gemaakt voor diverse stroomsterkten. Eentje voor 100 mA of voor 1A heeft verschillende draaddikten en toch dezelfde inductie.
De gelijkstroomweerstand is wel heel anders.

Een spoel kun je meten met meerdere instrumenten. En inductie meter maar dat spreekt voor zichzelf, een toongenerator en een condensator en dan het resonantiepunt zoeken. Frequentie en c zijn bekend dan is de spoel uit te rekenen.

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Willem.H.N. @, Enschede, 26-10-2009, 21:37 (5288 dagen geleden) @ HM

(Smoor)spoelen worden gemaakt voor diverse stroomsterkten. Eentje voor 100 mA >of voor 1A heeft verschillende draaddikten en toch dezelfde inductie

Je hebt gelijk maar het gaat hier om een klein stroompje en zoals gezegt was het heel dun draad.
Schijnbaar in deze schakeling niet erg kritisch.
grt. willem.

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 26-10-2009, 16:41 (5288 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

Misschien toch maar beter de inductie van het nog goede spoeltje eens laten meten want zelf heb ik geen LC meter.

Met vriendelijke groeten,

Armand

Kijk eens op de site van ARTA?

Met LIMP kun je met je geluidskaart in de computer condensatoren en spoelen mee doormeten. Met shunt weerstanden van ca 50 Ohm zijn al nauwkeurige resultaten mee te behalen. De basis is dat 2 componenten met elkaar vergeleken worden. Je moet wel zelf de kabels samenstellen, maar dat is niet zo lastig.

Lees wel de bijbehorende docs goed door. Wellicht kun je met kleinere shunt weerstanden in combinatie met een kleine versterker kleinere en grotere waardes ook goed doormeten.

groetjes,
-=Kees=-

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Armand @, België, 26-10-2009, 17:24 (5288 dagen geleden) @ Kees van Dijke

Bedankt Kees voor deze link naar de site van ARTA.
Ik ga dat morgen eens aandachtig doornemen.Lijkt mij best wel zeer interessant!

Vriendelijke groeten,

Armand;-) ;-) ;-)

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-11-2009, 22:13 (5276 dagen geleden) @ Armand

bij smoorspoelen is de absolute waarde van de spoel niet zo belangrijk wel dat ze groot genoeg is voor de toegepaste frekwentie, daarom noemt het smoorspoel. voor MW is een 10mH voldoende ; Bij spoelen wordt ook de max stroom opgegeven. In rf bij een transistorradio is een 10mA ruim voldoende.

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Armand @, België, 08-11-2009, 08:22 (5276 dagen geleden) @ kris

Bedankt Kris voor je bericht.
Ik heb me ondertussen een LCR meter aangeschaft en die gaf bij het nog goede spoeltje een waarde van 1900 µF / 19 Ohm.Ik heb er een spoeltje met een standaardwaarde van 1800 µF ingezet en de radio speelt.

Mvgr,
Armand;-) ;-) ;-)

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 08-11-2009, 18:45 (5275 dagen geleden) @ Armand

Bedankt Kris voor je bericht.
Ik heb me ondertussen een LCR meter aangeschaft en die gaf bij het nog goede spoeltje een waarde van 1900 µF / 19 Ohm.Ik heb er een spoeltje met een standaardwaarde van 1800 µF ingezet en de radio speelt.

Mvgr,
Armand;-) ;-) ;-)

Hallo Armand .... je zal µH bedoelen ipv µF zeker? :-P :-P

Groeten ... Hugo Sneyers

HF spoeltjes Schaub Lorenz Touring T10

door Armand @, België, 08-11-2009, 19:49 (5275 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,

Juist, µH bedoelde ik / tikfoutje en niet goed nagelezen.Bedankt voor de terechte opmerking.

Mvgr,

Armand;-) ;-) ;-)

powered by my little forum