Condensator Sic-Safco (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 22-11-2009, 16:11 (5269 dagen geleden)

Hallo,

Bij het opruimen en schikken van oude componenten kwam ik enkele van deze condensators tegen.Fabrikaat Sic-Safco Minisic, de waarde is onduidelijk te lezen.De uiteinden zijn rood en groen.Ik veronderstel dat dit elco's zijn of ben ik verkeerd? Ze zijn klein qua afmetingen.De oudere gewone axiale elco's van aluminium die je ook rechtop kon zetten in een plastieken voetje werden meer gebruikt.Werden deze voor specifieke doelen gebruikt?

Mvgr,
Armand

[image]

Condensator Sic-Safco

door Pieter Vos @, 22-11-2009, 17:27 (5269 dagen geleden) @ Armand

Hallo,

Bij het opruimen en schikken van oude componenten kwam ik enkele van deze condensators tegen.Fabrikaat Sic-Safco Minisic, de waarde is onduidelijk te lezen.De uiteinden zijn rood en groen.Ik veronderstel dat dit elco's zijn of ben ik verkeerd? Ze zijn klein qua afmetingen.De oudere gewone axiale elco's van aluminium die je ook rechtop kon zetten in een plastieken voetje werden meer gebruikt.Werden deze voor specifieke doelen gebruikt?

Mvgr,
Armand

Hallo Armand,

Sic-Safco. Het zijn elco´s. Ik heb er ook een paar van. Volgens mij is het Frans fabrikaat.

Philips had vroeger (jaren 60) speciale gele plastic houdertjes waarmee axiale elco´s vertikaal op printplaten konden worden geplaatst.

Met vriendelijke groet, Pieter.

Condensator Sic-Safco

door Armand @, België, 22-11-2009, 18:18 (5269 dagen geleden) @ Pieter Vos

Bedankt Pieter voor je uitleg.;-) ;-) ;-)

Groeten
Armand

Condensator Sic-Safco

door doktordirk @, Noordbeemster, 22-11-2009, 18:31 (5269 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand

Volgens mij zou het hier zo maar om een bipolaire elco kunnen gaan.
Het onderdeeltje lijkt wat kleur en afmeting betreft op een exemplaar wat ik nog kon vinden,maar eerlijk gezegd begin ik te twijfelen daar hier een plus staat aan de rode kant......
Het merk is FRAKO en zal zo begin 70er jaren aangeschaft zijn.
Maar misschien komen er wel hints die het tegendeel aan geven, ik ben benieuwd!
[image]

Groeten Dirk.

Condensator Sic-Safco

door Armand @, België, 22-11-2009, 19:55 (5269 dagen geleden) @ doktordirk

Dag Dirk,

Ja, dat zijn ze maar die + laat inderdaad vermoeden dat het gewone elco's zijn.

Mvgr,

Armand;-) ;-) ;-)

Condensator Sic-Safco

door franc @, Loosbroek, 27-11-2009, 11:53 (5264 dagen geleden) @ Armand

Dag Armand,

Dat zijn inderdaad echte elko,s.
Alleen heb ik er zelf slechte ervaringen mee.
Ik heb ze aangetroffen in een origineel LS filter waarbij uit de tweeter helemaal niets was te horen.
Capaciteit nagemeten, deze was perfect in orde(2,2 uF), had ook een plus en min.
Na vervangen door een andere elko van dezelfde waarde waren er weer veel hoge tonen te horen.
Ik zie bij deze elko,s ook vaak bij de rode en groene uiteinden wat witte poeder ziten wat dan duidt op een lek.
De eerder genoemde Philips in de gele voetjes zijn vaak erg goed.

De Sic-Safco,s vervang ik liever direct.

gr Frank

Condensator Sic-Safco

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-11-2009, 16:16 (5264 dagen geleden) @ franc

dag Franc,
Je verhaal maakt vooral duidelijk dat je capaciteitsmeter niet goed is.
(omdat hij geen rekening houdt met de verlieshoek ziet hij "slechte" electrolyten nog steeds als goed)

groeten

Kris

Condensator Sic-Safco

door franc @, Loosbroek, 27-11-2009, 22:24 (5264 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Ik meet de capaciteit van kleine elco,s meestal met de universeelmeter en kijk naar de uitslag van de wijzer in ongeladen toestand.
Heb er in het verleden al heel veel defecte elco,s mee getraceerd.
Maar sinds enkele jaren gebruik ik daarnaast ook hogetonenspeakers om de elko,s te testen. Als referentie heb ik altijd goede foliecondensatoren bij de hand van dezelfde waarde. Ik hoor dan meestal ook verschillen in hogetonenweergave tussen de elko,s en de folie C,s. Klinkt allemaal wel omslachtig maar kan op deze manier wel snel een meting doen, zeker pas ik deze methode toe bij LS filters en kleine capaciteiten in LF versterkers. Heb dus al veel boxen en versterkers beter klinkend gekregen op deze manier.

Bij die ene Sic-Safco C van 2.2 uF had ik helemaal geen hogetonenweergave meer en dat zette mij aan het denken destijds. De ESR zal bij die ene C wel oneindig hoog zijn terwijk ik wel de capaciteit meet. Verder heb ik de GM4144 meetbrug die uitstekend werkt maar ik gebruik deze niet voor elko,s.
Een ESR meter zal een goede aanvulling zijn om het verlies te bepalen.

gr Frank

Condensator Sic-Safco

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-11-2009, 10:20 (5262 dagen geleden) @ franc

hallo Franc,

ESR of de verlieshoek meet je niet met een apart toestel, maar maakt eventueel deel uit van de meetbrug. Je GM4144 brug heeft deze funktie aan boord (tg phi meting). test daar maar eens een elecrolyt mee die geen goede hoge tonen meer weergeeft , je zal wat zien. (een goede electrolyt blijft onder de 0,1 een heel goede gaat nog lager)
Vele digitale capaciteitsmeters houden geen rekening met de esr, je hebt dus niet veel aan de meting.
sommige toestellen (zoals de digitale heathkit) rkenen de ESR meteen naar de effectieve capaciteit die nog overblijft bij de meetfrekwentie, en dat is heel handig (moet je niets steeds de esr apart beoordelen)

groeten

Kris

Condensator Sic-Safco

door Armand @, België, 27-11-2009, 21:14 (5264 dagen geleden) @ franc

Dag Frank,

Gezien hun ouderdom had ik ook al het vermoeden dat ze lekten.
Men noemde ze ook Minisic / waarschijnlijk de voorlopers van de hedendaagse Miniatuur elco's.

Mvgr,
Armand;-) ;-) ;-)

powered by my little forum