100 volt versterker gezocht?? (Gezocht)

door lee, 24-11-2009, 05:31 (5266 dagen geleden)

Deze maand verhuizen wij met ons bedrijf ( druk druk druk dus:-D ) in het nieuwe pand bevinden zich ingebouwde luidsprekers in het systeemplafond waarop vermeld 6 watt/100 volt in ieder vertrek zijn ook volume regelaars gemonteerd.
volgens de vorige eigenaar is de luidsprekerkabel die in de meterkast uit de muur komt de aansluiting voor het hele systeem.
Mijn vraag is nu; heb ik hiervoor een speciale versterker nodig die 100 volt afgeeft en zo ja waar moet ik dan naar zoeken?

100 volt versterker gezocht??

door Laurens @, Zaandam, 24-11-2009, 15:06 (5265 dagen geleden) @ lee

Ja, als je dat systeem wil behouden zul je een 100v versterker moeten kopen.
Dat kan bijvoorbeeld door heel simpel een geschikte transformator te kopen (voor 100v audiosystemen, die voldoende vermogen aankan) en die met een normale versterer te verbinden, of je koopt een kant en klare.
Wat je eerst moet doen is achterhalen hoeveel vermogen je speakers trekken. Per speaker staat aangegeven hoeveel vermogen die verbruikt. Je telt alle vermogens bijelkaar op en dan zoek je een versterker die dat vermogen kan leveren.
Je werkt dus met vermogens en niet met impedanties zoals bij gewone luidsprekers. Speakers hebben altijd een trafo, die heeft vaak meerdere aftakkingen. Let er op dat ze ook echt zijn aangesloten op de 6w aftakking, en niet op bijvoorbeeld de 2,5 of 10w aansluiting als je met 6w gaat rekenen

Philips maakt leuk spul. Ik ben erg te spreken over de EL6415. Goede geluidskwaliteit en toonregelmogelijkheden. Philips versterkers zijn bijna altijd uitgerust met verschillende aftakkingen op de uitgangstrafo. Als je speakersysteem onverhoopt te veel vermogen vraagt, kan je een andere aftakking kiezen. Daardoor heb je wel minder herrie, maar raakt de versterker niet beschadigd. In de servicedocumentatie staat als het goed is altijd hoeveel watt aan speakers je aan mag sluiten. Voor de EL6415 is dat geloof ik 40w bij 100v, maar op andere aftakkingen kan het ook zijn 500w, maar dan lever je wel geluidsdruk in.
De wat oudere serie is wat minder kwa geluid (ze ruizen veel) en voor de veiligheid zul je ook teerknollen moeten gaan vervangen. Ze hebben ook natuurlijk transistorversterkers zoals de SQ20 als ik me niet vergis.

100 volt versterker gezocht??

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2009, 15:35 (5265 dagen geleden) @ lee

Deze maand verhuizen wij met ons bedrijf ( druk druk druk dus:-D ) in het nieuwe pand bevinden zich ingebouwde luidsprekers in het systeemplafond waarop vermeld 6 watt/100 volt in ieder vertrek zijn ook volume regelaars gemonteerd.
volgens de vorige eigenaar is de luidsprekerkabel die in de meterkast uit de muur komt de aansluiting voor het hele systeem.
Mijn vraag is nu; heb ik hiervoor een speciale versterker nodig die 100 volt afgeeft en zo ja waar moet ik dan naar zoeken?

Ik heb via inruil wel een paar versterkers over. Als je opgeeft hoe groot het totale luidsprekervermogen is, kan ik een passend exemplaar (getransistoriseerd) uitzoeken. Er staat bijv een PASO 60 watt. Geheel in orde.

mvg Henk Roovers

100 volt versterker gezocht??

door lee, 24-11-2009, 16:15 (5265 dagen geleden) @ soundman2

Laurens,dankje wel voor de uitleg.:)
Henk, voor het totale vemogen moet ik dan het aantal luidsprekers X 6watt (dat staat er n.l. op)tellen?

100 volt versterker gezocht??

door Laurens @, Zaandam, 24-11-2009, 16:26 (5265 dagen geleden) @ lee

Totaal aantal speakers * 6w klopt ja, tenzij de speakers zijn aangesloten op een lagere vermogenstap.
[image]

100 volt versterker gezocht??

door soundman2 @, Wouw, 24-11-2009, 18:15 (5265 dagen geleden) @ lee

Laurens,dankje wel voor de uitleg.:)
Henk, voor het totale vemogen moet ik dan het aantal luidsprekers X 6watt (dat staat er n.l. op)tellen?

In principe wel. Heb je dus 10 luidsprekers van 6 watt, dan is het totaal 60 watt.
De luidsprekers kunnen via een andere tap op de trafo voor een lager vermogen zijn ingesteld. In dat geval geld dat ingestelde vermogen.
Door de versterkeruitgang op 70 volt te kiezen, kun je het dubbele luidsprekervermogen aansluiten. De luidsprekers gaan dan 3 dB zachter en dat verschil hoor je nauwelijks. Voor kantoren is maar een heel klein vermogen nodig. daarom zijn de luidsprekers bij jullie dan ook voorzien van individuele regelaars. Vaak is een paar honderd milliwatt al voldoende voor een rustig achtergrondmuziekje.


Henk Roovers

100 volt versterker gezocht??

door lee, 25-11-2009, 05:23 (5265 dagen geleden) @ soundman2

Henk,
Jij hebt nog iets staan dat interessant is voor mij?
Rest via mail?

100 volt versterker gezocht??

door Laurens @, Zaandam, 24-11-2009, 21:43 (5265 dagen geleden) @ lee

Dit vond ik nog over de Philips SQ10 PA serie (transistorbakken)
De SQ 10 was in drie vermogens te krijgen.
LBB1211, 30 watt
LBB1212, 60 watt
LBB1213, 120 watt.

100 volt versterker gezocht??

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 25-11-2009, 08:41 (5265 dagen geleden) @ Laurens

Ik heb hier ook nog een LBB1251 staan = 50 Watt.

Groeten ... Hugo Sneyers

100 volt versterker gezocht??

door lee, 25-11-2009, 19:27 (5264 dagen geleden) @ lee

Het gaat om 12 speakers dus 12 X 6 Watt, zou ik dan een versterker van +/- 80 watt moeten hebben?

100 volt versterker gezocht??

door Laurens @, Zaandam, 25-11-2009, 20:43 (5264 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Laurens, 25-11-2009, 20:52

Ja.
De Philips EL6425 levert 70w. 70 of 72w maakt niets uit, het ding trekt het wel want waarschijnlijk staan die speakers niet altijd op vol vermogen te blaffen.
Je kunt ook nog de 70v tap gebruiken, dan mag je dus veel meer speakervermogen aansluiten.
Hier heb je er een: http://link.marktplaats.nl/296575112
En nog een: http://link.marktplaats.nl/285348868
Rond de 60 euro is geloof ik de normale prijs voor die dingen.
Je zou ook eens iemand kunnen vragen uit de buurt die een 100v versterkertje heeft en kijken hoeveel vermogen genoeg is. Ik heb een 25w versterkertje waar je op een andere aftakking op de trafo ook wel 70w aan speakers aan mag hangen, maarja, ik woon niet bepaald in de buurt...

100 volt versterker gezocht??

door soundman2 @, Wouw, 26-11-2009, 08:15 (5264 dagen geleden) @ lee

Het gaat om 12 speakers dus 12 X 6 Watt, zou ik dan een versterker van +/- 80 watt moeten hebben?

Hoewel eigenlijk niet nodig gaan we toch even rekenen.
Een 100 volt amp bij 60 watt heeft een uitgangsimpedantie van ca 167 ohm.
jouw 12 luidsprekers vertegenwoordigen indien correct aangesloten een impedantie van 100x100/72= 138 ohm. Feitelijk wat te laag, maar de versterker staat waarschinlijk nooit voluit, dus verder niet zo´n probleem. De PASO versterker heeft echter naast de 100-70 en 50 volt taps ook nog andere impedanties aan boord, zoals 125 ohm. Dat is vrijwel een ideale aanpassing.
Conclusie.
op 100 volt, licht overbelast, geen probleem
op 70 volt is oke, maar versterker haalt de helft van het vermogen.
125 ohm vrijwel ideale combinatie, de versterker levert maximaal 86 volt, wat overeenkomt met een vermogen van 59,2 watt bij deze luidsprekercombinatie.
Voor 30 euro ben je de eigenaar. Repareren is mijn vak, dus je krijgt een prima werkende versterker.

Henk Roovers

100 volt versterker gezocht??

door Huub, 26-11-2009, 09:25 (5264 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Huub, 26-11-2009, 09:28

Het gaat om 12 speakers dus 12 X 6 Watt, zou ik dan een versterker van +/- 80 watt moeten hebben?


Hoewel eigenlijk niet nodig gaan we toch even rekenen.
Een 100 volt amp bij 60 watt heeft een uitgangsimpedantie van ca 167 ohm.
jouw 12 luidsprekers vertegenwoordigen indien correct aangesloten een impedantie van 100x100/72= 138 ohm. Feitelijk wat te laag, maar de versterker staat waarschinlijk nooit voluit, dus verder niet zo´n probleem. De PASO versterker heeft echter naast de 100-70 en 50 volt taps ook nog andere impedanties aan boord, zoals 125 ohm. Dat is vrijwel een ideale aanpassing.
Conclusie.
op 100 volt, licht overbelast, geen probleem
op 70 volt is oke, maar versterker haalt de helft van het vermogen.
125 ohm vrijwel ideale combinatie, de versterker levert maximaal 86 volt, wat overeenkomt met een vermogen van 59,2 watt bij deze luidsprekercombinatie.
Voor 30 euro ben je de eigenaar. Repareren is mijn vak, dus je krijgt een prima werkende versterker.

Henk Roovers


Das mooi , uitrekenen Henk , alleen de uitleg is er totaal niet , alleen indien bekend is het te volgen veronderstel ik , ik probeer het :
100 volt bij 60 Watt is I=W/V dus I=60/100= 0,6 A R=V/I=100/0.6=167 Ohm ,
dan loop ik vast , waar komt die 72 vandaan ? (VxV)/W aanwezig ?
V=IxR W=VxI dus (V/R)=(W/V) dus VxV/R=W dus VxV=WxR dus R=(VxV)/W aha :-D
je neemt dus de aanwezige spanning kwadraat en deelt die door beschikbare vermogen om op de ideale aanpassing te komen ??
Neen ik snap dat nog niet , wacht es FF 6x12 is 72 ,
beschikbare vermogen van de speakers dus ... (en niet de EL6425)

Feitelijk wat te laag , die 138 ,

wat is er dan te laag ,(ja 138 is lager dan 167 ) het vermogen van de versterker ?
Kan je dat alleen al niet concluderen uit het feit dat 60 minder is dan 12x6 ?
maar de vraag is of een 80 Watt versterker genoeg is , dus waarom neem je dan als uitgangspunt die 60 watt , soort veiligheid ?? tegen overbelasting ?

Graag leerde ik er nog wat uit , m vr gr Huub
PS van de conclusie dat je een goede en bruikbare versterker voor Lee hebt , ben ik 100% overtuigd hoor , en voor die paar tientjes ook mooi lijkt me .

100 volt versterker gezocht??

door soundman2 @, Wouw, 26-11-2009, 12:19 (5263 dagen geleden) @ Huub

Het gaat om 12 speakers dus 12 X 6 Watt, zou ik dan een versterker van +/- 80 watt moeten hebben?


Hoewel eigenlijk niet nodig gaan we toch even rekenen.
Een 100 volt amp bij 60 watt heeft een uitgangsimpedantie van ca 167 ohm.
jouw 12 luidsprekers vertegenwoordigen indien correct aangesloten een impedantie van 100x100/72= 138 ohm. Feitelijk wat te laag, maar de versterker staat waarschinlijk nooit voluit, dus verder niet zo´n probleem. De PASO versterker heeft echter naast de 100-70 en 50 volt taps ook nog andere impedanties aan boord, zoals 125 ohm. Dat is vrijwel een ideale aanpassing.
Conclusie.
op 100 volt, licht overbelast, geen probleem
op 70 volt is oke, maar versterker haalt de helft van het vermogen.
125 ohm vrijwel ideale combinatie, de versterker levert maximaal 86 volt, wat overeenkomt met een vermogen van 59,2 watt bij deze luidsprekercombinatie.
Voor 30 euro ben je de eigenaar. Repareren is mijn vak, dus je krijgt een prima werkende versterker.

Henk Roovers

Das mooi , uitrekenen Henk , alleen de uitleg is er totaal niet , alleen indien bekend is het te volgen veronderstel ik , ik probeer het :
100 volt bij 60 Watt is I=W/V dus I=60/100= 0,6 A R=V/I=100/0.6=167 Ohm ,
dan loop ik vast , waar komt die 72 vandaan ? (VxV)/W aanwezig ?
V=IxR W=VxI dus (V/R)=(W/V) dus VxV/R=W dus VxV=WxR dus R=(VxV)/W aha :-D
je neemt dus de aanwezige spanning kwadraat en deelt die door beschikbare vermogen om op de ideale aanpassing te komen ??
Neen ik snap dat nog niet , wacht es FF 6x12 is 72 ,
beschikbare vermogen van de speakers dus ... (en niet de EL6425)

Feitelijk wat te laag , die 138 ,

wat is er dan te laag ,(ja 138 is lager dan 167 ) het vermogen van de versterker ?
Kan je dat alleen al niet concluderen uit het feit dat 60 minder is dan 12x6 ?
maar de vraag is of een 80 Watt versterker genoeg is , dus waarom neem je dan als uitgangspunt die 60 watt , soort veiligheid ?? tegen overbelasting ?

Graag leerde ik er nog wat uit , m vr gr Huub
PS van de conclusie dat je een goede en bruikbare versterker voor Lee hebt , ben ik 100% overtuigd hoor , en voor die paar tientjes ook mooi lijkt me .

Het is allemaal best eenvoudig. In principe tel je het vermogen van de luidsprekers bij elkaar, en de som mag dan dat van de versterker niet overschrijden. Ga je op de versterker een stap lager (70 volt) dan mag het vermogen van de luidsprekers verdubbeld worden. In het geval van een 60 watt versterker mag je 120 watt belasting aansluiten.
Je had correct uitgerekend dat de uitgangsimp. van de versterker van 60 watt, 167 ohm is.
Als Lee zijn twaalf luidsprekers aansluit is de versterker feitelijk een beetje over belast. Vergelijk het maar met een laagohmige versterker, waarbij je een 5 ohm luidspreker aansluit op een 8 ohm uitgang. Niet dramatisch, maar ook niet perfect.
Bij de meeste versterkers kun je dus terug naar 70 volt, maar dan komt er bij dezelfde belasting nog maar de helft van het vermogen uit. P=ExE/R P=70x70/167=
30 watt.
Hetzelfde zou je bereiken als je de luidsprekers op het halve vermogen zet via de lijntrafo.
De Versterker die ik aanbied heeft naast de gangbare uitgangsspanningen ook nog 125 ohm aanpassing aan boord.
De totale impedantie van de luidsprekers van Lee, mits correct aangesloten is 12x6watt=72 watt, impedantie ExE/P 100x100/72=138 ohm.
De versterker is dus vrijwel perfect aangepast (Feitelijk een tikje te licht)
Houdt er rekening mee dat een luidsprekerimpedantie ook maar een grillig verloop heeft.

Ik heb nog uitgerekend dat de bewuste versterker op 125 ohm 86 volt afgeeft.
Laat je dat op de formule los dan geeft de versterker bijna 60 watt af. Elke luidspreker van Lee krijgt maximaal 5 watt.
Werkt prima dus.
Ik heb nog ergens een verhaal over 100 volt geschreven, dat kan ik je wel mailen.

Henk Roovers

100 volt versterker gezocht??

door lee, 26-11-2009, 09:55 (5264 dagen geleden) @ soundman2

Henk,
Bedankt voor de uitleg:) 9en alle andere tipgevers natuurlijk ook)
Voor 3 tientjes wil ik hem graag van je overnemen,zullen we de rest via mail afhandelen

powered by my little forum