Zondagbesteding en vraagje over snaar draaitafel (onderaan) (Toestel of techniek)

door Huub, 29-11-2009, 13:53 (5262 dagen geleden)
Gewijzigd door Huub, 29-11-2009, 13:58

Tja , wat doe je dan op een zondagmiddag terwijl je het eigenlijk erg druk denkt te hebben ?
Toch beetje ontspannen , en dat met het nuttige verenigen ...
Dus , beetje comprimeren , alle draaitafels es bijeen zoeken en op elkaar zetten , nou
daar ik in de gelukkige omstandigheid ben ( tijdelijk ) een werkende radio :-D voorhanden te hebben ,
kan ik ze net zo goed FF proberen .
(Wat eruit eindelijk overbleef van de jarenlang bewaarde exemplaren zal ik de lezer besparen )

Nu was het geluid wat aan de zachte kant , logisch , MD en radio-tje uit ??196x dus kristal ingang.
Moet ik toch ergens een los MD Voorversterkertje hebben ? in 1972 ongeveer gemaakt , en tot zeker
1987 gebruikt , toen begaf de buizen versterker het ...
Waar is dat ding ? aha gevonden , Hm die (rottige) DIN aansluitingen erop en een sym voeding ,
-15 -0-+ 15 herinner ik me , moet ik nog ergens een voedinkje hebben JA , ook gevonden ,
weliswaar --12 -0 -+12 mag niet bommen , en daar deze uit veel later tijdperk is zowaar erbij gezet
welke + en -- aansluitingen zijn ..

Want , op dat Voorversterkertje is dat niet opgeschreven , evenmin wat is de ingang en wat de uitgang ,
nou de voeding was nog wel logisch , en IN- en UIT-gang , dat zijn slechts 2 mogelijkheden ,
zou dat ding toch wel heel van blijven ?
Proberen dus , ...NIETS , nadere inspectie bleek 1 zener los op de voeding , alleen --12 en 0 ,
herstelt en wederom de vraag ?kon dat ding daartegen ? opnieuw aansluiten weer NIETS ,
IN- en UIT-gang verwisselen , weer NIETS ..... :-(

Nu herinner ik me dat in de jaren 70'er weliswaar een DIN norm was ,
maar daar had ik toen nog nooit van gehoord en maakte snoertjes naar eigen inzicht ,
maar meen dat ik later toch alles had aangepast , uitsluitsel erover? JA graag
dus kastje maar es openmaken , AHA , inderdaad aangepast en ook bekend wat is IN- en UIT-gang nu ,
staat zowaar op de zelf gemaakte print geetst .

Goed , diode snoer aansluiten , es prikken , geen brom , dat zou ook bij opgeblazen versterker moeten ,
dus een ander snoer , weer niets , ....... druk toets radio eens in en uit JA brom ,
alles aangesloten en even later normaal volume !!! en alles blijkbaar heel gebleven , hoera !!
Deze draaitafel had stukke snaar , een ander exemplaar erin van de stapel stukken,
de motor hoor je echter wel (mechanish , niet via afspeler) dus ...

Heb ik na deze korte inleiding :-D nog een vraagje , kun je iets zinnigs over de diameter snaar zeggen ,
bijvoorbeeld , zonder over de aandrijfas zit ie net strak om de trommel plateau ? , (zie foto)
zodat ie op spanning is indien mede over de aandrijfas motor ?
Of is dat helemaal afhankelijk van plaatsing van die as , en niet een of andere standaard norm .
m vr gr Huub

[image] [image]

[image]

Zondagbesteding en vraagje over snaar draaitafel (onderaan)

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-11-2009, 14:02 (5262 dagen geleden) @ Huub

he, een B4XB52A en op-amp's in metal-can.

Zondagbesteding en vraagje over snaar draaitafel (onderaan)

door Willem.H.N. @, Enschede, 29-11-2009, 14:03 (5262 dagen geleden) @ Huub

zonder over de aandrijfas zit ie net strak om de trommel plateau ? , (zie >foto)
zodat ie op spanning is indien mede over de aandrijfas motor ?

Ik kies meestal de snaar die net niet van de trommel valt.
grt. willem.

Zondagbesteding en vraagje over snaar draaitafel (onderaan)

door Matthias Meijer ⌂ @, Dordrecht, 29-11-2009, 15:26 (5262 dagen geleden) @ Huub

Hallo Huub,

Mooie opstelling zo met het tv-tafeltje en radio nostalgie op de achtergrond ;-)

Eigenlijk wil je de snaar zo slap mogelijk hebben, maar dan nog wel zonder dat de boel gaat slippen. Een te strakke snaar belast het motorasje te sterk, wat slecht is voor de lagers, en bij een niet helemaal glad lopend motortje bestaat de kans bij een strakke snaar dat de ongelijkmatigheden in het draaien wat sterker worden doorgegeven dan bij een wat slappere snaar.

Het stapelprincipe viert ook hier weer hoogtij vandaag bij het uitzoeken van diverse dozen luidsprekers, chassis, radio's, etc.

Nou eerst even weer gaan fotograferen :-)

Groeten,

Matthias

Zondagbesteding en vraagje over snaar draaitafel ,(onderaan)

door Huub, 29-11-2009, 18:23 (5262 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Gewijzigd door Huub, 29-11-2009, 18:26

Mooie opstelling zo met het tv-tafeltje en radio nostalgie op de achtergrond

Ja , uit (ruimte) nood geboren , al is het een TV als tafel , ik hoop dat het mag blijven staan hier :-D

Willem en Matthias ,

voor de snaar moet ik een ander zoeken , voldoet niet aan gestelde criteria , bedankt voor de info , gr Huub

Zondagbesteding en vraagje over snaar draaitafel ,(onderaan)

door verbeek @, Zutphen, 29-11-2009, 19:49 (5262 dagen geleden) @ Huub

Ha Huub,

Mooie radio daar...

Ooit heb ik eens een Pepertuum-Ebner pu gerepareerd die een gebroken snaar had. Voor de snaar heb ik eens een stuk fiets binnenband gebruikt. Ik had wel het voordeel dat de maten bekend waren; de oude snaar was erbij.
Met deze oude snaar heb ik uit de binnenband een nieuwe gemaakt. Met verse secondenlijm zijn de uiteinden (volkomen haaks) aan elkaar bevestigd (heeeel dun aanbrengen). Dat werkt prima.
Zoals Matthias al zei, de spanning van de snaar is minimaal en alleen bedoeld om de tafel rond te draaien zonder te slippen.
Begin iets te slap, dan kan je de snaar alsnog inkorten tot het gewenste resultaat.

Succes!

Gr. Paul

powered by my little forum