Brom met PLL-middengolfmodulatortje (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 10-07-2014, 23:38 (3586 dagen geleden)

Als Paul (Forumbeheerder) het goed vindt wil ik graag hier de discussie voortzetten die op het NFOR plaatsvond.

Met het PLL-middengolfmodulatortje dat Otto Tuil heeft ontworpen en waarvoor "reneke" mooie printen heeft laten maken heb ik goede resultaten behaald. Maar....
Als de antenne van de ontvangende radio niet heel precies is gericht wordt een sterke brom ontvangen.
Echter, uit de vraag van Hans R. op het NFOR blijkt dat ook het analoge modulatortje van Gyula Kiss hetzelfde probleem ondervindt.

Mijn metingen met een spectrumanalyzer HP 8591E, een Rohde & Schwarz SMDU-Z1 en een oscilloscoop lieten geen brom zien met het ontwerp van Otto Tuil. Toch was er een sterke brom hoorbaar op mijn batterijgevoede portable radio Siemens RP647 als de ferrietantenne iets minder juist in de richting van het modulatortje was gericht.

Zelf had ik het vermoeden dat het iets te maken had met de netvoeding die ik voor het modulatortje heb gebruikt. Misschien toch onvoldoende onderdrukking van de ratel van de gelijkrichter?
Iemand anders opperde dat het brom kon zijn op de laagfrequentingang. Tijdens mijn testen leek me dat vrijwel uitgesloten omdat ik de toongenerator van de R&S SMDU gebruikte, waarmee ook de modulatie werd gemeten. De massa van de modulatiemeter en de toongenerator zijn dus met elkaar verbonden.
Maar, zeg in de elektronica- en met name in de radiotechniek nooit "dat kan niet....."

Vanavond heb ik even de tijd kunnen vinden - als gepensioneerde valt dat om de drommel niet mee ;-) - om wat uitgebreidere testen te doen.

Het modulatortje heb ik gevoed uit een batterij van 12 volt. Het is nu uitgesloten dat de netspanning ook maar het geringste met de brom te maken kan hebben.
De laagfrequentingang heb ik kortgesloten met een solide aangesloten draadje. Ook onmogelijk om brom op te pikken, dus.
De testradio is nog steeds de Siemens RP647, gevoed met batterijen. Brom op de radio is ook uitgesloten.

Het resultaat: bedroevend. Nog precies hetzelfde als in de uitgangssituatie.
Er is dus maar 1 mogelijkheid, de brom wordt veroorzaakt door de ethervervuiling die mijn buren in de wijde omtrek op hun geweten hebben.
Helaas niets aan te doen :-(

Dat is mijn conclusie. Ik sta echter geheel open voor andere suggesties om het bromprobleem te kunnen ondervangen.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Otto @, Drenthe, 11-07-2014, 05:03 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ik sta echter geheel open voor andere suggesties om het bromprobleem te kunnen ondervangen.

Hallo Ed,

Klein vraagje: heb je het batterijgevoede zendertje wel geaard? (Kan eventueel via een Y1 condensator met het net).

Otto

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-07-2014, 05:54 (3585 dagen geleden) @ Otto

Dag Otto,

Tijdens de test - terwijl het modulatortje met batterijen werd gevoed - heb ik geprobeerd wat het verschil is tussen niet en wel geaard.
Ik gebruik daarvoor de veiligheidsaarde van het lichtnet.
De draaggolf wordt sterker, wat logisch is, maar de brom eveneens.

In de netvoeding die ik hier liet zien is de massa van het 12 volt circuit met een Y1 condensator van 4700pF met het lichtnet doorverbonden.
Ook een meetsnoer tussen de massa van de modulator en de veiligheidsaarde verandert niets aan de brom.

Juist omdat ik bij het meten met de SMDU en de spectrumanalyzer geen brom zie, en door het nauwkeurig richten van de ferrietantenne van de radio ook een bromvrije ontvangst heb, lijkt het mij niet aan aan het modulatortje te liggen maar van buitenaf te komen.
Het niveau van omgevingsstoring is in mijn huis zo hoog dat ik de Flevozenders zelfs niet ongestoord kan ontvangen. Alleen Radio Maria uit Lopik komt ongestoord door.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door johan @, Waalwijk, 11-07-2014, 05:51 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door johan, 11-07-2014, 06:09

Tip.1..zie mijn vorige bericht bij aangeboden AMPLL middengolf van 9-7-14
storing via het net.!! (ook de ontvanger aarde.???)
Tip.2.. niet op het zelfde net lijn kan ook brom veroorzaken.
GR-Johan.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 11-07-2014, 06:45 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Wat ik denk is dat er sprake is van veldmodulatie. Heb zelf eens zoiets bij de hand gehad toen ik enkele jaren geleden RNW op 5955 kHz (AM) wilde ontvangen op een batterijgevoede portable met een sprietantenne.

De brom op de modulatie verdween pas toen ik de stekker van een in huis aanwezige Philips DVD speler eruit trok (Deze stond al op standby!).

Verklaring: Door het schakelen van de niet ontkoppelde diodes in de voeding van de DVD speler werd het veld van de ontvanger AM zender gemoduleerd !

Eureka! Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-07-2014, 08:02 (3585 dagen geleden) @ wvogel58
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 11-07-2014, 08:08

De brom op de modulatie verdween pas toen ik de stekker van een in huis aanwezige Philips DVD speler eruit trok (Deze stond al op standby!).

Verklaring: Door het schakelen van de niet ontkoppelde diodes in de voeding van de DVD speler werd het veld van de ontvanger AM zender gemoduleerd !

Gevonden!! Bedankt voor de tip :)

Het is bij mij dus iets soortgelijks.
Ik heb een mediaplayer die via een HDMI-switch op 2 tv's is aangesloten. De voeding van die HDMI-switch veroorzaakt de storing op het AM-modulatortje.

Dat neemt niet weg dat er nog veel meer rotzooi wordt ontvangen, ook al heb ik nu alles uit staan. Dat komt dan bij de diverse buren vandaan.

Eureka! Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 11-07-2014, 08:12 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door wvogel58, 11-07-2014, 08:13

Die voeding kun je toch nog gebruiken als je in serie met de beide netleidingen in het netsnoer twee spoeltjes van 470 uH plaatst. Deze spoeltjes hoeven niet met elkaar te koppelen.

Dus:

---- L -----
---- L -----

Eureka! Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-07-2014, 08:28 (3585 dagen geleden) @ wvogel58

Gelukkig val je met elektronica vaak van het één in het ander, je hoeft je nooit te vervelen.
Weer een klusje om uit te zoeken.

Eureka! Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 11-07-2014, 08:36 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

OK, Laat maar weten of het geholpen heeft !

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Marotick ⌂ @, Huizen, 11-07-2014, 08:13 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Kan het niet gewoon HF instraling zijn?
De zender zend een signaal uit dat ook weer binnenkomt op alle onderdelen. daarom worden er varkenssnuitjes en condensatoren gebruikt om dat te onderdrukken.
Als de zender wordt uitgezet is die brom dan weg? Zo ja dan is deze toch niet afkomstig van de buren, dan zou de storing gewoon doorgaan.
Zelf heb ik eens een 1 transistor FM zender in mijn versterker gebouwd om door het hele huis met een portable die te kunnen horen. Dat bromde ook gigantisch. Nadat ik het zendertje had ingeblikt, varkenssnuitjes en ontstoor C-tjes had geplaatst was de brom nagenoeg verdwenen. Ook hoe het draadje liep naar de antenne (sprietje buiten de versterker) was zeer kritisch, kan ik me nog herinneren.

Jack Marotick
Trouwens RNI had ook altijd last van HF instraling. Het valt ook niet mee om de HF weg te houden bij de rest van de apparatuur.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-07-2014, 08:36 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Iemand anders opperde dat het brom kon zijn op de laagfrequentingang. Tijdens mijn testen leek me dat vrijwel uitgesloten omdat ik de toongenerator van de R&S SMDU gebruikte, waarmee ook de modulatie werd gemeten. De massa van de modulatiemeter en de toongenerator zijn dus met elkaar verbonden.
Maar, zeg in de elektronica- en met name in de radiotechniek nooit "dat kan niet....."

Die iemand anders ben ik.

En mijn vraag met een van het net geïsoleerd opgestelde muziekbron heeft niets vandoen met een slechte of goede aarde (dus de R&S maakt het niet beter) maar in een geïsoleerde opstelling wordt je minder gevoelig voor instraling door antennemodulatie (hoe beter de ground, hoe erger het wordt)
Dat de R&S het wel goed bij andere opstellingen komt omdat bij jouw andere opstelling de zender ongevoelig is voor antenne-instraling. Eentraps modulator/zenders zijn dat wel. Door een geïsoleerde opstelling worden ze ongevoeliger voor antenne-inslag, wat de oorzaak er ook mag van zijn.
Dat heb ikook op het buizenforum proberen duidelijk te maken, maar het gaat er maar moeilijk in.... :-)

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-07-2014, 08:45 (3585 dagen geleden) @ kris

Kris, jouw suggestie was goed bedoeld maar deed niet ter zake.
Terwijl het modulatortje op de SDMU was aangesloten - met de toongenerator of met kortgesloten LF-ingang - bleef de brom op de radio aanwezig.
Op de SMDU en de SA was ook totaal niets van brom te meten.

De oorzaak lag geheel buiten de modulator. Het HF-signaal dat de radio ontving werd gemoduleerd door een slechte netvoeding die 10 meter verderop in een andere kamer stond te stralen.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-07-2014, 09:24 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Kris, jouw suggestie was goed bedoeld maar deed niet ter zake.
Terwijl het modulatortje op de SDMU was aangesloten - met de toongenerator of met kortgesloten LF-ingang - bleef de brom op de radio aanwezig.
Op de SMDU en de SA was ook totaal niets van brom te meten.

De oorzaak lag geheel buiten de modulator. Het HF-signaal dat de radio ontving werd gemoduleerd door een slechte netvoeding die 10 meter verderop in een andere kamer stond te stralen.

Ed, je begrijpt het nog steeds niet.

zolang het zendertje op een of andere manier aangesloten is op een extern toestel, in jouw geval SMDU , SA etc, die op een of andere manier (LF of RF) ground toevoegt, maak je kleine eentrapszenders heel gevoelig voor modulatiebrom of antenne inslag door externe media, bvb een voeding die wat ligt te stralen (zelfs op een totaal andere frekwentie) Uiteraard meet je geen LF brom, en met de spectrumanalyser kan je uren turen in het MG gebied zonder maar een brommetje te zien. Je bent al lang op zoek naar de oorzaak, ondanks het turen met alle instumenten, schreef je zelf.

door het verwijderen van de ground van de zender en het geïsoleerd opstellen ervan verklein je de groundplain voor de antenne enorm, waardoor antennebrom door inslag beduidend kleiner wordt.

Nogmaals : eentrapszenders zijn daar heel gevoelig voor eens ze je een antenne geeft. Een antenne zend niet alleen uit , maar ontvangt ook... er moet zefs helemaal niets mis zijn met de externe voeding (kwa stralingsnorm) om eentrapszender te laten brommen. Oplossing is bvb het inbouwen van een extra buffer in de zender.

Nu, als jouw probleem veroorzaakt werd door een exetrne voeding die om de MG lag te storen, dan was die er toch ook zonder de zender, enwel zichtbaar op de SA? dan spreekt dan je vorige commentaren tegen, denk ik.

tevens is mijn antwoord ook gericht naar de TS op het buizenforum, die heeft geen SA noch SMDU, maar wel een probleem :-) Een de simpele voorgestelde test kan veel helpen.

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-07-2014, 09:35 (3585 dagen geleden) @ kris

Kris, je begrijpt het nog steeds niet.
De bromstoring zat/zit niet in de modulator maar werd ontvangen door de radio.
Met de modulator of zijn voeding, aansluitingen, antenne en wat nog meer, is helemaal niets mis.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door soundman2 @, Wouw, 11-07-2014, 09:45 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Kris, je begrijpt het nog steeds niet.
De bromstoring zat/zit niet in de modulator maar werd ontvangen door de radio.
Met de modulator of zijn voeding, aansluitingen, antenne en wat nog meer, is helemaal niets mis.

Met andere woorden, als de zender niet aan staat, heb je ook brom.
Dan zit er niets anders op dan een storingsvrij plaatsje zoeken op de MG band. In het geval de oscillator met een kristal werkt (geen synth. dus) zal je een ander kristal moeten zoeken.

Soundman2

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-07-2014, 10:03 (3585 dagen geleden) @ soundman2

Met andere woorden, als de zender niet aan staat, heb je ook brom.

Dat is nu juist hetgeen waardoor ik de oorzaak niet kon vinden. Als de modulator uitstaat ontvang ik wel veel storing over de hele middengolf, maar niet die uitgesproken brom. Die ontstaat pas als er een draaggolf is die sterk genoeg door de radio wordt ontvangen.
Net even getest met de meetzender: precies hetzelfde verschijnsel.

Dan zit er niets anders op dan een storingsvrij plaatsje zoeken op de MG band. In het geval de oscillator met een kristal werkt (geen synth. dus) zal je een ander kristal moeten zoeken.

De oscillator is een synthesizer dus dat is geen probleem.
Wat wel een probleem is is de enorme breedte van het stoorsignaal. Met de slechte voeding nabij een lusje dat aan de spectrumanalyzer is geknoopt zijn er signalen tot ver boven 10 MHz te zien.

De brom is vervelend, maar het verschijnsel opzich is boeiend :-)

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door ruudtx @, Utrecht, 11-07-2014, 16:36 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Er is een verschil in ontvangst tussen 1) het originele storings signaal, dus zonder draaggolf en 2) storing "vermengd" met draaggolf. In het eerste geval zal het meer als een ratel klinken, in het 2e als brom.
Vgl verschil tussen SSB en AM signaal, een SSB signaal zal vervormd, piekerig klinken, een AM signaal, of SSB met beatoscilator, opeens onvervormd.
De oorspronkelijke storing is de facto een soort SSB signaal, er wordt geen keurige draaggolf gemaakt met daarop de storing.
Zodra je een draagolf aanzet introduceer je een beat oscillator, de storing is nog steeds te horen maar nu gemoduleerd.

Als 747 Flevo al niet ongestoord doorkomt in midden Nederland is enige AM ontvangst nauwelijks meer mogelijk.

Ga eens op de koffie bij de buren met een zakradiootje in de hand en laat hun horen wat voor rotzooi ze veroorzaken.

Wie weet kan AT helpen???

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-07-2014, 09:56 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

beste Ed,

dat begrijp ik wel, dat was jouw probleemen het is goed dat dit van de baan is, ik spreek jouw persoonlijk probleem ook niet tegen, laat dat duidelijk zijn.

Het gaat me echter om de TS zijn vraag.

zowel jij als ik hebben oplossingen voorgesteld gebaseerd op onze ervaringen en dat is goed.

heel veel eentrapszenders gaan brommen in / op bepaalde locaties waar andere interferenties aanwezig zijn die frekwentiegewijs voor de rest niks met de zendfrekwentie te maken heeft/hebben. de geïsoleerde zenderopstelling kan dit verhelderen.

maar je komt steeds in mijn slipstream om dat tegen te spreken of af te doen als goed bedoelt maar naast de kwestie.

zolang je dat doet zal ik reageren. Ik heb voldoende ervaring met brommende eentrapszenders om te weten waarover ik spreek. (en sinds je GA212 herstelling weet ik dat je niet altijd goed leest wat een ander schrijft :-) )

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-07-2014, 10:07 (3585 dagen geleden) @ kris

Het gaat me echter om de TS zijn vraag.

In dit geval ben ik de TS, dat is je waarschijnlijk ontgaan.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-07-2014, 12:51 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door kris, 11-07-2014, 13:46

Het gaat me echter om de TS zijn vraag.


In dit geval ben ik de TS, dat is je waarschijnlijk ontgaan.

ik denk het niet,

Als Paul (Forumbeheerder) het goed vindt wil ik graag hier de discussie > voortzetten die op het NFOR plaatsvond.

dit topic op NFOR kwam van Hans R, en jij zet het bewust voort (er bestaat maar één groen boekje voor de nederlandse taal) , dus geen nieuw topic. anders vermeld je het vorige niet, toch? tevens, Maarten Bakker drong er al op aan om het te verhuizen.

In jouw geval is het duidelijk. Een of andere stoorzender stoort de MG met of of zonder nieuw aangeschafte eentrapszender, maar dat is niks nieuws, al dan niet radioverzamelaars kunnen die storing altijd horen, deze is permanent aanwezig.

Hans R klaagt over een hevige brom op de zendfrekwentie van zijn MG zendertje. (zoals vele anderen) we kunnen er redelijk van uit gaan dat het op deze frekwentie zonder zijn eentrapszender stil is.(eigenlijk een kwestie van gezond verstand)

dan zijn er twee mogelijkheden:

1) iets stoorde alreeds op de gekozen frekwentie. Het lijkt me heel makkelijk om dit te achterhalen zonder enige meetapparuur,gewoon zender even uitschakelen en de storing is er ook....en zeker met jouw R&S verleden.
tevens spreek ik jouw argumentatie niet tegen, ik wil gewoon een stap verder als dit niet baat.

2) Er onstaat antenne of brommodulatie. Menig eentrapszender op MG/LG/FM/OC heeft er last van sinds de jaren 50 terwijl het op een andere plaats perfekt werkt.

Hans R is een iemand die een eentrapszender koopt, brom ondervind en dit navraagt op het buizenformum. Ik vermoed dat de man geen grote kennis heeft van zenders. daarom stel ik een eenvoudige test voor. het spierballengerol met SA en andere R&S apparuur heb ik niks op tegen, maar schuif de eenvoudige oplossingen niet zo maar in een hoek. Het is daar en ook hier (transistorforum)
een forum op zoek naar oplossingen en geen showroom :-)

maar je mag altijd een topic starten over mooie meetappartuur,ik zie ze ook graag.

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 11-07-2014, 14:31 (3585 dagen geleden) @ kris

Hallo,

Misschien een domme vraag maar indien Kris gelijk heeft, dat het lastig cq bijna onmogelijk is om door het hele huis op een makkelijke manier met een 1-traps zendertje bromvrije ontvangst te verkrijgen, is het dan mogelijk om een simpel 2e trapje erbij te maken zonder dat het zendvermogen te groot wordt?

Groeten Willem

--
Groeten,

Willem

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 11-07-2014, 15:11 (3585 dagen geleden) @ Willem Roseboom

Als de brom er niet is, als er geen draaggolf is, en alleen hoorbaar is als modulatie op de draaggolf, zal een hoger zendvermogen het probleem niet oplossen.

Door alle stekkers van apparaten in huis uit het stopcontact te trekken, kun je mogelijk heel wat "Modulatiebrom-bronnen" lokaliseren!

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 11-07-2014, 15:27 (3585 dagen geleden) @ wvogel58

Als de brom er niet is, als er geen draaggolf is, en alleen hoorbaar is als modulatie op de draaggolf, zal een hoger zendvermogen het probleem niet oplossen.

Door alle stekkers van apparaten in huis uit het stopcontact te trekken, kun je mogelijk heel wat "Modulatiebrom-bronnen" lokaliseren!

het heeft niets vandoen met een hoger zendvermogen.

een tweede trap dient in dit geval als buffer,en maakt de oscillator/modulator quasi ongevoelig voor antennemodulatie /terugslag.. of hoe je het ook wil noemen.

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-07-2014, 18:49 (3585 dagen geleden) @ kris

Als de brom er niet is, als er geen draaggolf is, en alleen hoorbaar is als modulatie op de draaggolf, zal een hoger zendvermogen het probleem niet oplossen.

Door alle stekkers van apparaten in huis uit het stopcontact te trekken, kun je mogelijk heel wat "Modulatiebrom-bronnen" lokaliseren!

het heeft niets vandoen met een hoger zendvermogen.

een tweede trap dient in dit geval als buffer,en maakt de oscillator/modulator quasi ongevoelig voor antennemodulatie /terugslag.. of hoe je het ook wil noemen.

Je weigert het te begrijpen lijkt het wel.
De brom ontstaat niet in de zender maar juist in de ontvanger.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 16-07-2014, 13:17 (3580 dagen geleden) @ Willem Roseboom

Hallo,

Misschien een domme vraag maar indien Kris gelijk heeft, dat het lastig cq bijna onmogelijk is om door het hele huis op een makkelijke manier met een 1-traps zendertje bromvrije ontvangst te verkrijgen, is het dan mogelijk om een simpel 2e trapje erbij te maken zonder dat het zendvermogen te groot wordt?

Groeten Willem

Wel, velen hebben er last van, maar er zijn ook oplossingen.

Oorzaak van het gebrom (behalve voor Ed dan) is dat de antenne, die uiteraard als funktie heeft het RF uit te stralen, evengoed RF ontvangt. Aangezien het een ééntrapszender/modulator betreft zal al wat via deze antenne binnenkomt en tot bij het hart van de modulator geraakt evengoed het modulatieproces beïnvloeden en extra AM of FM modulatie veroorzaken, net zoals het LF isgnaal aan de ingang.
Zendertjes waar de antenne zonder adequaat filter aan de transistor hangt zijn dus moduleerbaar door 50Hz brom (bvb via een HS lijn).

Het zendertje waar het hier over gaat heeft wel een uitgangsfilter, in principe houdt dat 50 Hz inslag voldoende tegen.

Doch, bvb door schakelvoedingen (zefs goedgekeurde) wordt een HF signaal uitgezonden in een 50 of 100Hz ritme in het "nabijheidsveld". De frekwentie van dit signaalis niet konstant maar sweept heen en weer aan het netritme. Zefs al valt dit sweep-signaal buiten de beoogde zendfrekwentie kan het nog steeds de zender moduleren en brom veroorzaken op de beluisterde frekwentie. Vandaar dat turen met de SA niet altijd het probleem blootlegt.
Het zendetje waar het hier over gaat heeft geen bescherming tegen dit soort HF inslag.


Oplossing.

velen denken de oorzaak te vinden in brom in de LF, maar inkasten van het geheel maakt de brom meestal erger.. zo ook bij TS


anderzijds, Het valt op te merken dat bij sommige eigenaars dit zendertje probleemloos werkt en bij andere hardnekking bromt.
Komt door een verschil in de storende nabijheidsvelden. maw wat heb je voor electronika in huis en waar woon je.

Om vast testellen of antenne inslag de oorzaak is van de brom kan je eerst volgende test doen:

zender en muziekbron via batterij voeden (geen netvoeding), goed geïsoleerd opstellen van de grond en potentiële storingsbronnen en de antenne zo kort mogelijk houden. Is de brom verdwenen of duidelijk afgenomen dan verder lezen. :-)

Een eenvoudige oplossing is het zendertje in de nok van het dak te plaatsen, ver van alle nabijheidsvelden en voeing en LF ingang van beneden naar boven te sturen. Werkt niet meer eens je zonnepanelen op je dak hebt en de invertor in de buurt staat...

Maak de antenne niet langer dan nodig en houdt ze weg van alle stoorbronnen.

Je kan het RF ook magetisch uitstralen via een raamantenne of een ferrietstaaf. Dit helpt als de storing uit een electrische golf bestaat en geen of een kleine magnetisch deel heeft.

Als dit allemaal niet helpt brengt een buffertrap soelaas. voor een mg zender zoals hier zal één transistor in gcs al enorm helpen en is zeer eenvoudig in te bouwen.

groeten (intussen uit Spanje)

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-07-2014, 11:27 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed zou je eens kunnen meten (als er tijd voor is) of dit netfiltertje gemaakt met een ringkerntje de netstoringen beperkt, of dat dit meetbare onzin is. Mijn praktische ervaring is dat het helpt(zoals een ratelcondensator)maar kan dat niet bewijzen. Groet, Ben
[image]

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 11-07-2014, 11:51 (3585 dagen geleden) @ Ben

Dit hangt van de specificaties van de ferrietkern af. Doe nou maar die twee losse spoeltjes van 470 uH, eigen resonantie bijvoorkeur in het MG gebied, zie bijv. de website van Farnell, dan ben je praktisch altijd van de storing af.

Het is wel opvallend dat een apparaat op 10 meter afstand deze storing nog kan veroorzaken. Kenmerkend is dat je de brom niet hoort als er geen draaggolf is.

Ik blijf bij de verklaring dat het elektromagnetisch veld in huis door de schakelende dioden in de voeding wordt gemoduleerd. Zit 1 kant van de bedrading aan het lichtnet, en is het apparaat via andere bedrading aangesloten op de kabel TV, dan heb je een ideaal recept voor het veroorzaken van deze storing.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 11-07-2014, 14:48 (3585 dagen geleden) @ wvogel58

Het is een ringkern die met name op een computerboard wordt gebruik de specificatie's daarvan ontbreken. Maar zoals Ed in zijn eerste vraag al heeft gezegd; Maar, zeg in de elektronica- en met name in de radiotechniek nooit "dat kan niet....." Groet, Ben

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door René Daemen1, 11-07-2014, 17:03 (3585 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,

Het probleem ligt aan de omgeving en met name de schakelende voedingen
van Diverse apparaten LCD TV Modem DVD spelers digitenne Laptops
Al zet je deze dingen uit in huis kun je als je op een flat woont
van je onder boven en naaste buren last hebben
Onstoring is er zeker niet met die chinese zooi
en over veiligheid moet men helemaal niet over beginnen
ik heb heel wat apparaten in de fik zien vliegen
samsung digitenne kastje lag het radio tv designmuseum Haarlem in de as
wegens inferieuren voeding, Op mijn werk ging een tv van een vaag merk de hens in
na 20 minuten spelen en vanmorgen bij een JVC dvd speler rook ik ook al een beginnend smeulende voeding.
Doordat men van uit gaat dat niemand meer naar de MG Luisterd ontstoren de zaak helemaal niet en krijg je ratelende gillende storin op je radio
Aan jou zender zal het niet liggen met je zelf gemaakte voeding zie schema
maar gewoon de omgeving.
kijk maar eens naar die moderne apparaten waar is het Kema Keur merk gebleven
weg dus dan is het in mijn ogen ondeugdelijk ook geen onstorings sticker wat vroeger wel op stond met elektronica van goede kwaliteit.
je kan 1 test doen klink wel belachelijk
neem een 12 volt accu van een scooter neem de zender mee naar een plek zonder hoogspannings masten en een batterij transistor radio en knoop een MP 3 speler aan kans dat het bromvrij door komt.
dan kun je op je vingers natellen dat het aan de schakelende voedingen ligt van diverse apparaten
Ik heb een youtube filmpje van het zendertje van Gyula bij de reparatiedag in driebergen zonder brom terwijl dwars over het gebouw een hoogspannings kabel loopt waar door normale am ontvangst is uitgesloten
http://www.youtube.com/watch?v=HvXdiboK_qE
Succes

René Daemen

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Peter1952 @, Almere, 11-07-2014, 19:17 (3585 dagen geleden) @ René Daemen1

Om met de laatste opmerking van René te beginnen: Die hoogspanningsleidingen in Driebergen hebben NIETS met de hoge storingsdrempel daar te maken. Ik heb zelf met een draagbare radio er vlak onder gestaan en de ontvangst was perfect. Ook de autoradio gaf geen enkel probleem.
De storing wordt daar veroorzaakt door o.a. de dimbare verlichting in de ruimtes. In de sporthal zelf is een redelijke ontvangst mogelijk. Bij één van de laatste reparatiedagen heeft iemand zijn toestel geprobeerd aan de andere kant van het gebouw en had daar prima ontvangst.

Het feit is, dat zoals al eerder werd opgemerkt, dat sommige storingen pas hoorbaar worden als je op een zender afstemt.
Die verhalen over dingen die in de fik gaan die kennen we onderhand ook wel. Ik hoor nooit wat over schakelaars van Philips die in de fik gaan (gebeurde bij mijn moeder en een ex-collega).
Er zijn zo veel dingen die kunnen storen, niet alleen schakelende voedingen.

Misschien is een proef met een raamantenne op het zendertje wel interessant.

Groeten,
Peter

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Oldtimer @, Oegstgeest, 11-07-2014, 21:03 (3585 dagen geleden) @ Peter1952

Zie ook de website van wvogel58 (ir. Wim Vogel):

http://www.mate.nl/wvogel/indexC.html

Daar staat wat uitgebreider dan wat hij hier op het forum al naar voren heeft gebracht...

Erg verhelderend!

Willem

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door René Daemen1, 11-07-2014, 21:05 (3585 dagen geleden) @ Peter1952

Sorry Peter ben ik niet met je eens
de hoogspannings masten kunnen wel degelijk een bron van storingen zijn
je heb geen last van als de auto radio op FM heb staan
maar op MG zeker wel rijd maar onderdoor en je zender valt terdege weg
Hallogeen spot kunnen ook roet in het eten gooien
en zeker de nieuwe soort TL buizen die zonder starter werken
kunnen helemaal de ontvangst belemmeren zoals op mijn werk plek
een Radio moet testen probeer ik ook de AM
daar ontvang ik alleen storing ja als ik met 25 meter verlengkabel
het toestel buiten zet werkt het wel
en zeer zeker de geschakelde inferieure voedingen
die storen zeker zet je voeding van de laptop bij de wekkerradio op am
jeweet niet wat je hoort.
Voor zo'n Pllzender is een voeding van een 27 mc bakkie goed en vaak hebben de meeste hobbyisten die nog wel
of een 12 volt accu voor degenen die niet met net spanning kunnen werken
omdat men geen ervaring heeft men vergeet op het forum dat er ook beginnelingen
met de hobby bezig zijn en die het printje hebben laten bouwen.
en de zender misschien op die manier mobiel willen maken voor 1 of ander doel
grt René

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Peter1952 @, Almere, 12-07-2014, 05:22 (3584 dagen geleden) @ René Daemen1

Sorry René, maar hoe weet je dat ik alleen de F.M. getest heb? Lekker kort door de bocht allemaal. Dat van storende T.L. buizen is mij ( en anderen) ook bekend. In je verhaal vertel je mij in elk geval niets nieuws.
Ik heb met een portable op de middengolf daar gestaan onder die hoogspanningsdraden en geen centje pijn.
Het is inderdaad waar dat de ontvangst soms wegvalt als je onder een viaduct of hoogspanningslijn door rijdt, maar lang niet altijd.
Ik spreek uit eigen ervaring en weet echt wel waar ik het over heb.

Groeten,
Peter

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-07-2014, 23:33 (3585 dagen geleden) @ Peter1952

Stelvio netschakelaars in philips TV's begin deze eeuw, en een paar jaar later een K40-achtig probleempje in Loewe TV's, om nog maar niet te spreken van degelijke Duitsche vaatwassers van BSH die regelmatig in de fik gaan... Net zo off-topic als de rommel die René opzich terecht noemt.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door ruudtx @, Utrecht, 12-07-2014, 17:06 (3584 dagen geleden) @ Peter1952

Ik kan bevestigen dat bij een geparkeerde auto onder de hoogspanningsdraden in 3 Bergen nog steeds goede ontvangst mogelijk was van onder meer 1584, Paradijs.

Maar in het gebouw is het hopeloos.

Misschien een idee om in de zomer bij redelijk weer een tent naast het gebouw te zetten, daar zal de ontvangst van de getoonde radioos op AM wel goed zijn. een wereld gaat voor iedereen open.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door ruudtx @, Utrecht, 12-07-2014, 17:02 (3584 dagen geleden) @ René Daemen1

Die test is niet nodig omdat gemeld wordt dat bij het draaien van de ontvanger bromvrije ontvangst mogelijk is. Dan is het signaal maximaal voor het zendertje en worden stoorsignalen max onderdrukt. Daaruit blijkt dat alles bromvrij werkt maar deze door externe bronnen wordt ingevoerd.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door reneke @, Best, 16-07-2014, 14:17 (3580 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Probeer eens een leeg plekje te vinden of heel hoog in de band of heel laag in de band.
Wat krijg je dan?

Ik begreep uit de andere berichten al dat het niet aan de zender lag.
Als het daar wel aan zou liggen zou je hem nog eens in een metalen behuizing kunnen bouwen.
Blik verbinden met de min / massa.
De voeding apart houden niet in de zelfde behuizing bouwen of je moet hem apart inblikken.

En bij voorkeur geen schakelende voedingen gebruiken.
Ze zijn goedkoop maar ze leveren over het algemeen een hoop signalen die je helemaal niet wilt.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-07-2014, 03:06 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 17-07-2014, 03:32

In plaats van de fantasie de vrije loop te laten, zoals een enkeling op dit forum zich meent te permitteren, heb ik vanavond een SERIEUS onderzoek naar de storing uitgevoerd. Er komt geen inslag van wat dan ook aan te pas, we hebben immers niet te maken met een onweersbui of een meteorietenregen. Ook buffers, een- of tweetraps-zenders hebben er helemaal niets mee te maken.
Het is simpelweg het samenspel tussen 2 hoogfrequente signalen. En die willen samen wel eens een vervelend resultaat opleveren.

De uitgangspositie was een standaard portable radio, de Siemens RP647. Als voedingsbron batterijen om geheel onafhankelijk van het lichtnet te zijn.
Ter controle is gebruik gemaakt van een spectrumanalyzer, de HP 8591E.
Omdat de hinderlijke brom op dit forum niet te horen is, heb ik een oscilloscoop aangesloten op de koptelefoonuitgang van de portable radio.

Als zendfrequentie van het microzendertje heb ik 540 kHz gekozen, een frequentie die hier "redelijk" schoon is.
De antenne van het microzendertje is 150cm lang en hing verticaal.
De antenne van de spectrumanalyzer is een meetsnoer van 2m, eveneens verticaal opgehangen.

Als eerste de situatie zoals die in mijn woning voorkomt. De microzender en de verdachte HDMI-switch zijn beide uitgeschakeld.
Een heleboel ruis, maar geen storing. Let vooral op de gevoeligheid van de scoop op het rechtse plaatje.

[image]

Dan met het microzendertje uitgeschakeld en de HDMI-switch ingeschakeld. Nauwelijks verschil met de vorige beelden.

[image]

De volgende stap: nu is alleen de microzender ingeschakeld. Let op de gevoeligheid van de scoop. Alleen een klein beetje ruis.

[image]

En hier komt het probleem.
Nu zijn zowel de microzender als de HDMI-switch ingegeschakeld. Een enorme ratel als audiosignaal.
Ook op de spectrumanalyzer is de modulatie van de ratel duidelijk zichtbaar.

[image]


Hoe kan een slecht ontworpen netvoeding een storend signaal over zo'n grote afstand verspreiden?
Daarvoor even een schets van de opbouw van mijn multimedia-installatie:

[image]

Er hangt genoeg bekabeling aan de HDMI-switch die potentieel als antenne kan dienen. Via via kan de storing ook via het LAN worden uitgestraald. Dat loopt immers door mijn hele woning. Net als uiteraard het lichtnet.
Dat was echter niet de stralende bron. Dat was de 10 meter lange HDMI-kabel die naar de tv in de slaapkamer loopt. Als deze kabel is afgekoppeld is de storing weg.

Het was weer even een leuke oefening in het onderzoeken van storingen.
En die nare Chinese netvoeding vervang ik wel door een netjes opgebouwd en eigenhandig ontworpen exemplaar.

@ René: de storing is onafhankelijk van de gebruikte frequentie.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 09:13 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door kris, 17-07-2014, 09:26

In plaats van de fantasie de vrije loop te laten, zoals een enkeling op dit forum zich meent te permitteren, heb ik vanavond een SERIEUS onderzoek naar de storing uitgevoerd. Er komt geen inslag van wat dan ook aan te pas, we hebben immers niet te maken met een onweersbui of een meteorietenregen.

??? maar je geeft geen serieuze verklaring hoe het een het andere beïnvloedt.
Ik heb het ook niet over inslag door meteorietenregen of een onweersbui, maar van een stoorbron van electronische aard. Ik vind het ongepast te reageren met zaken die ik niet gezegd heb enkel met de bedoeling mijn reactie in het belachelijke te trekken.

kijk,al je oscillogrammen wijzen sterk in de richting van antennemodulatie.
Met enkel de zender of de HDMI switch aan is het rf proper volgens je eigen screens-shots. dus de voeding van de switch stoort helemaal niet op je beoogde MG frekwentie.

Enkel als beiden aan staan wordt het uitgezonden rf vervuild. Dit wijst er op dat 100Hz gemoduleerd RF van de switch voeding in de CD4053 modulatiechip geraakt via de antenne en zo extra modulatie veroorzaakt, en das geen fantasie.(Mengen is je wel gekend, als één der mengsignalen ongewenst via de antenne binnenkomt spreekt men van modulatiebrom, antennemodulatie, antenneinslag etc)

Overigens, er kan ook antennemodulatie onstaan in je ontvanger, maar dan zou je er ook last van hebben op andere stations in de lucht.

Spoor met de SA eens de HDMI stoorfrekwentie op terwij de MG zender uitstaat.dat kan interessante infomatie opleveren.


En, alwat met HDMI te maken heeft is zo lek als een zeef. Daarom dat hdmi kabel ook maar enkele meters lang mag zijn anders geen signaal meer aan de andere zijde. In jouw geval werkt de HDMI kabel als antenne voor de rf uitgestraald door de voeding. Het gaat dus om een common-mode storing die misschien met enkele extra ferrieten over de kabel kan onderdrukt worden.

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 17-07-2014, 10:27 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Veldmodulatie dus ???

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 12:22 (3579 dagen geleden) @ wvogel58
Gewijzigd door kris, 17-07-2014, 12:31

Veldmodulatie dus ???

Beste Wim,

je had het al over de term veldmodulatie enige dagen geleden. Ik weet echter niet zeker wat je er mee bedoelt. twee verschillende frekwenties kunnen elkaar moduleren als het medium waarin ze zich verplaatsen niet lineair reageert, zoals de ionosfeer, dat is gekend, maar op aarde vind dat niet plaats in enige vorm van betekenis.

Dus in de huiskamer is deze vorm van modulatie mij ongekend. beïnvloeding van de ene bron naar het zendgedrag van de andere bron is wat ik bedoel en is meer gekend onder de naam antennemodulatie, omdat het via de antenne binnenkomt (die eigenlijk enkel als uitgang bedoeld is) maar misschien bedoel je met veldmodulatie het zelfde?

over de EMC eigenschappen van schakelende voedingen wordt hier nogal dikwijls geklaagd in verband met kleine zenders. Men vergeet echter dat EMC twee luiken inhoud; 1) vermijden dat de voeding boven een bepaald afgesproken storingsniveau uitkomt dat een goede werking van andere toestellen belemmert.

2) Andere toestellen moeten volgens EMC immuun gemaakt worden voor het resterende storingsniveau.

bij geen van de zendertjes waar het hier over gaat is luik 2 toegepast.
MAW je brengt via een generator aan de antenne-uitgang van de zender een extra signaal in en er onstaat gegarandeerd een extra modulatievdoor oa menging,detectie etc.

Ed heeft enkel het spectrum bekeken rond zijn zendfrekwentie en vind daar niets terug van storing als enkel de HDMI switch aanstaat.
Enkel als beiden aanstaan komt er extra modulatie tevoorschijn. Dus de twee signalen beïnvloeden elkaar op een of andere manier, maar het blijft 100% onduidelijk HOE. Het wordt pas interessant als de frekwentie en de amplitude van die HDMI switch gekend is. Kan bvb zijn dat EMC gewijs dit helemaal niet zo erg is kwa niveau, zolang Ed het niet meet blijft het een vraag en heeft al die dure apparuur niet veel nut in het begrijpen van de oorzaak.

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 17-07-2014, 16:33 (3579 dagen geleden) @ kris

Kijk naar het schema. Als de elektromagnetische koppeling tussen het lichtnet en de kabeltv bedrading 100x per seconde varieert wordt het van externe bronnen afkomstige veld gemoduleerd. Dit gebeurt door het schakelen van de gelijkrichtdioden in de voeding van het storende apparaat. Daardoor worden de 2 bedradingen 100x per seconde gekoppeld en ontkoppeld.

Je herkent veldmodulatie doordat de hoeveelheid brom verandert als je de positie van de batterij gevoede portable radio verandert.

Ed , heb je de 2 spoeltjes in serie met de netleidingen van het storende apparaat al geprobeerd?

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-07-2014, 17:34 (3579 dagen geleden) @ wvogel58

Kijk naar het schema. Als de elektromagnetische koppeling tussen het lichtnet en de kabeltv bedrading 100x per seconde varieert wordt het van externe bronnen afkomstige veld gemoduleerd. Dit gebeurt door het schakelen van de gelijkrichtdioden in de voeding van het storende apparaat. Daardoor worden de 2 bedradingen 100x per seconde gekoppeld en ontkoppeld.

Ik heb al 20 jaar geen kabel-tv meer. Verder dan een AOP in de kamer mag Ziggo niet komen.

Je herkent veldmodulatie doordat de hoeveelheid brom verandert als je de positie van de batterij gevoede portable radio verandert.

Dat is precies wat er gebeurt. Ik kan de brom zelfs helemaal "uitnullen".

Ed , heb je de 2 spoeltjes in serie met de netleidingen van het storende apparaat al geprobeerd?

Het is een heel klein stekkervoedinkje. Ik heb geprobeerd het open te breken, maar zelfs in de bankschroef gaf het geen krimp of kraak. De spoelen moeten dan extern worden aangebracht. Daarvoor ben ik nog aan het zoeken in mijn verzameling rommel.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 19:21 (3579 dagen geleden) @ wvogel58
Gewijzigd door kris, 17-07-2014, 19:23

Kijk naar het schema. Als de elektromagnetische koppeling tussen het lichtnet en de kabeltv bedrading 100x per seconde varieert wordt het van externe bronnen afkomstige veld gemoduleerd. Dit gebeurt door het schakelen van de gelijkrichtdioden in de voeding van het storende apparaat. Daardoor worden de 2 bedradingen 100x per seconde gekoppeld en ontkoppeld.

Je herkent veldmodulatie doordat de hoeveelheid brom verandert als je de positie van de batterij gevoede portable radio verandert.

beste Wim, welk schema?

Zonder het schema meen ik te begrijpen dat je met veldmodulatie bedoelt dat de dioden als HF switch optreden en met een netgekoppeld regelmaat het stoorsignaal via het net doorkoppeld. Aldus wordt de stoorfrekwentie uit de schakelvoeding 100 keer per seconde via deze brug doorgegeven aan het net en andere en raakt zo makkelijk in de ether.
Dit is zeker een verklaring van hoe het stoorsignaal ontstaat, maar verklaart niet waarom het enkel storend is als ook de minizender ingeschakeld is.
Ik denk dat je het daar mee eens bent.

het proces van antennemodulatie in een eevoudige zender/eentrapszender zonder buffer of aangepast filter heb ik hierboven al enkele malen uitgelegd, maar tot nu toe heeft nog niemand hier bevestigd dit feneomeen te kennen of als mogelijke oorzaak te bevestigen. Nochtans zijn er genoeg brommende zenders.

Nieuw is het fenomeen helemaal niet. Het werd al beschreven door Swierstra in zijn boekjes over radiotechniek (die dateren uit de jaren 30). toen ging het uiteraard enkel over 50Hz inslag in zenders en ontvangers zonder buffer of voortrap. De huidige stroringsbronnen waren nog niet aan de orde, maar het principe blijft grotendeels hetzelfde. (op het gelijkrichten van rf na)

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 17-07-2014, 20:26 (3579 dagen geleden) @ kris


Je herkent veldmodulatie doordat de hoeveelheid brom verandert als je de positie van de batterij gevoede portable radio verandert.


beste Wim, welk schema?

Zonder het schema meen ik te begrijpen dat je met veldmodulatie bedoelt dat de dioden als HF switch optreden en met een netgekoppeld regelmaat het stoorsignaal via het net doorkoppeld. Aldus wordt de stoorfrekwentie uit de schakelvoeding 100 keer per seconde via deze brug doorgegeven aan het net en andere en raakt zo makkelijk in de ether.
Dit is zeker een verklaring van hoe het stoorsignaal ontstaat, maar verklaart niet waarom het enkel storend is als ook de minizender ingeschakeld is.

groeten

Kris

Het schema uit het bericht van Ed (17-07, 05:06).

De twee bedradingen worden periodiek aan elkaar gekoppeld en ontkoppeld door de schakelende dioden.

De 2 spoeltjes in serie met de netleidingen lossen dit probleem op, dan zijn de twee bedradingen altijd ontkoppeld.

Je merkt het alleen als je een zender (draaggolf) ontvangt. Zonder draaggolf is er geen elektromagnetisch veld dat gemoduleerd kan worden.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 22:00 (3579 dagen geleden) @ wvogel58

beste Wim,

bedankt voor je antwoord. je stelt dus dat de geleidende dioden een deel van het EM van de zender absorberen (via de lange HDMI kabels) en zo de golf moduleren. Op zich gebeurt dit maar enkel in het nabijheidsveld rond de HDMI kabels en voor alle zenders op de MG. Wil je dit verschijnsel onderdrukken, dan heb je al stevige spoelen nodig die ook de MG band ontkoppelen. Overigens heeft dit niets met een schakelvoeding vandoen, iedere in geleiding gebrachtte diode vormt een hf brug voor de zijn omringende signalen.

Aangezien Ed er last van heeft het hele huis door en uitgesproken sterk met de minizender moet het wel wat anders zijn, lijkt me.

een veldterkte meting van de stoorsignalen in de band 0,5 tot enkele Mhz op voldoende afstand van de kabels kan uitsluitsel geven.

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-07-2014, 22:10 (3579 dagen geleden) @ wvogel58

Het schema uit het bericht van Ed (17-07, 05:06).

De twee bedradingen worden periodiek aan elkaar gekoppeld en ontkoppeld door de schakelende dioden.

Je bedoelt de netspanning van de HDMI-switch en de netspanning van de microzender?
Als de microzender met batterijen is gevoed is er exact hetzelfde verschijnsel van ratel op de radio. (Zie mijn eerste bericht)

Er is ook geen sprake van het ontvangen van het stoorsignaal door het microzendertje waar Kris maar over blijft doorgaan, want als de microzender is afgesloten met een dummyload en geheel is afgeschermd, kan ik met enige moeite met de radio vlak in de buurt van de microzender dat signaal ontvangen en is er eveneens die ratel. Bij de Flevozenders 747 kHz en 1008 kHz hoor ik ook de ratel. Ook dit is in eerdere berichten gemeld.

Ik houd het op interferentie tussen alle gewenste signalen en de storende voeding.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 17-07-2014, 22:18 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Probeer die 2 spoeltjes eens in de netleidingen van het storende apparaat! Dan zal je heel veel duidelijk worden.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 22:23 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Er is ook geen sprake van het ontvangen van het stoorsignaal door het microzendertje waar Kris maar over blijft doorgaan, want als de microzender is afgesloten met een dummyload en geheel is afgeschermd, kan ik met enige moeite met de radio vlak in de buurt van de microzender dat signaal ontvangen en is er eveneens die ratel.


Ho, maar deze info heb je nog niet eerder vermeld en werpt een totaal nieuw licht op de zaak. een dummyload houdt alle externe invloeden uiteraard tegen dus kan het geen antenne inslag zijn. Hoe ver loopt die HDMI kabel van je testgebied? want zoals het er nu naar uitziet is het enkel en alleen veldmodulatie zoals Wim beschrijft.

en toch maar dat spectrum eens bekijken.

overgigens bleef ik er maar over doorgaan omdat ik het al meermaals heb meegemaakt.

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-07-2014, 22:25 (3579 dagen geleden) @ kris

Zoek in de berichten maar eens op SMDU-Z1. Dat IS een dummyload.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-07-2014, 14:21 (3576 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door kris, 20-07-2014, 14:38

Zoek in de berichten maar eens op SMDU-Z1. Dat IS een dummyload.

ach, ik dacht dat dit een generator was, maar ik ben niet thuis in de afkortingen van R&S, buiten laru en karu...

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Jac Janssen @, Eindhoven, 20-07-2014, 14:33 (3576 dagen geleden) @ kris

Kris,

Dat klopt grotendeels ook: SMDU is de generator.
Maar SMDU-Z1 is een hulpapparaat.

Erg mooie spullen (helaas niet in mijn bezit).

[image]

Jac

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 20-07-2014, 15:13 (3576 dagen geleden) @ kris

Zoek in de berichten maar eens op SMDU-Z1. Dat IS een dummyload.


ach, ik dacht dat dit een generator was, maar ik ben niet thuis in de afkortingen van R&S, buiten laru en karu...

Met een generator aan een zender meten is niet zo zinvol :-)

De Rohde & Schwarz SMDU is een combinatie-instrument met daarin
- meetzender 140 kHz tot 525 MHz - AM, PM en FM te moduleren
- frequentiemeter 15 Hz tot 1000 MHz
- audiogenerator 30 Hz tot 30 kHz
- distorsiemeter
- deviatiemeter
Het hulpapparaat SMDU-Z1 bevat
- dummyload 50 ohm
- HF-vermogensmeter tot 60 watt
- AM-modulatiemeter

Alles is volledig analoog, met mechanische afstemming, met uitzondering van de frequentiemeter.
Maar ook daar komt er geen microprocessor aan te pas.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-07-2014, 20:24 (3576 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Rf is inderdaad niet nuttig, maar je schreef hierboven over een generator voor het invoeren van de lf en uit de indrukwekkende speficiekatielijst begrijp ik dat hij dat ook doet. :-)

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 18-07-2014, 08:54 (3578 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

veldmodulatie dus...

De Nederlandse omroepzenders zijn bromvrij. De batterijgevoede portable ook. De brom ontstaat door de 100x per seconde variërende koppeling tussen de zender en de ontvanger.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 18-07-2014, 09:04 (3578 dagen geleden) @ wvogel58

veldmodulatie dus...

De Nederlandse omroepzenders zijn bromvrij.

De Nederlandse omroepzenders zijn NIET bromvrij schreef ik hierboven.

De brom ontstaat door de 100x per seconde variërende koppeling tussen de zender en de ontvanger.

Welke koppeling bedoel je?
Als de zender met batterijen wordt gevoed bromt het net zo hard, schreef ik hier boven.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 18-07-2014, 09:29 (3578 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Als je met de radio naar buiten gaat ontvang je de NL zenders bromvrij. De zenders zenden ZELF dus geen brom uit. Alleen, op jouw locatie in huis ontvang je ze met brom.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 19-07-2014, 10:26 (3577 dagen geleden) @ wvogel58
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 19-07-2014, 10:39

Ah, dat was het misverstand.
Ik ga er vanuit dat elke radiozender geheel vrij is van brom, of het nu een omroepzender is of een zelfbouw-zendertje van 1mW. Bromt een zender wel, dan is ie defect en moet hersteld worden.
Dat was ook de eerste controle die ik heb uitgevoerd, bromt het microzendertje misschien zelf. Dat was dus niet het geval.

Ik heb nu een netfilter uit een oude pc-voeding in de netleiding van de voeding van de hdmi-switch opgenomen. Daarmee is de brom verdwenen.
Je hebt dus helemaal gelijk dat dat de oplossing is.

Wat mij alleen nog niet duidelijk is waarom de bromstoring ook verdwijnt als de hdmi-kabel tussen de switch en tv-2 wordt losgetrokken OF, wat ik zojuist constateerde, de hdmi-kabel tussen de switch en de mediaplayer wordt losgenomen. Zowel de tv's als de mediaplayer staan uit.
Heb je daar een verklaring voor?

[image]

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-07-2014, 12:26 (3577 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Een aardpad via de in de TV en mediaspeler aanwezige Y2-condensatoren wellicht? Ik neem aan dat je ze wel uit hebt staan, maar de stekers nog in het stopcontact hebt zitten.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door ruudtx @, Utrecht, 19-07-2014, 14:52 (3577 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Kan zijn dat er pas bij aansluiten HDMI kabel aan beide kanten wegens juiste aanpassing een stroom door de kabel gaat lopen. Dat is dan je antenne stroom als het ware die de storing veoorzaakt.

Ookis een aardlus mogelijk, bij aansluiten gaat er door de mantel? een stroom lopen.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 19-07-2014, 22:57 (3577 dagen geleden) @ ruudtx

@Ed: je hebt de bron van de storing (de schakelende dioden die veldmodulatie veroorzaken) onschadelijk gemaakt met het netfilter. Dit is echter overkill. Twee spoeltjes van 470 uH (die voldoende laagfrequent stroom kunnen hebben zonder in verzadiging te raken) in de netleidingen zijn voldoende. Je hebt GEEN dwarscondensatoren (X2) nodig! Ook geen Y condensatoren naar de randaarde. Het is een Common mode stroom probleem. Differential Mode stroom onderdrukken doet hier niets aan het probleem!

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 20-07-2014, 04:20 (3576 dagen geleden) @ wvogel58

Dit is echter overkill. Twee spoeltjes van 470 uH (die voldoende laagfrequent stroom kunnen hebben zonder in verzadiging te raken) in de netleidingen zijn voldoende.

Bij gebrek aan die spoeltjes en het voorhanden hebben van een oud netfilter heb ik dit experiment uitgevoerd.
In de woonkamer zijn geen randaardestopcontacten aanwezig, dus de condensatoren naar de aarde doen al niets.

Jammer dat je mijn vraag nog niet hebt beantwoord:

Wat mij alleen nog niet duidelijk is waarom de bromstoring ook verdwijnt als de hdmi-kabel tussen de switch en tv-2 wordt losgetrokken OF, wat ik zojuist constateerde, de hdmi-kabel tussen de switch en de mediaplayer wordt losgenomen. Zowel de tv's als de mediaplayer staan uit. Heb je daar een verklaring voor?

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 20-07-2014, 14:37 (3576 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Jammer dat je mijn vraag nog niet hebt beantwoord:

Wat mij alleen nog niet duidelijk is waarom de bromstoring ook verdwijnt als de hdmi-kabel tussen de switch en tv-2 wordt losgetrokken OF, wat ik zojuist constateerde, de hdmi-kabel tussen de switch en de mediaplayer wordt losgenomen. Zowel de tv's als de mediaplayer staan uit. Heb je daar een verklaring voor?

Het is niet altijd eenvoudig om een verklaring op afstand te geven, sommige parameters zijn niet duidelijk genoeg. Maar voorlopig ga ik uit van het volgende. Om op de MG veldmodulatie te ervanren van de grootorde die jij ervaart moet er al een stevige antenne in de buurt zijn. (de schakelende diodes op zich geven geen straling) De 10 meter HDMI kabel en de 12 meter netwerkkabel kunnen samen een reuzedipool vormen die de veldmodulatie bewerkstelligt. maak je één van de helften van de dipool los, dan is het uit met het veldmoduleren.

een logische redenering van op grote afstand (een hete sierra-Nevada) gebaseerd op de schets, dus voor verandering vatbaar :-)

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 20-07-2014, 14:48 (3576 dagen geleden) @ kris

Jammer dat je mijn vraag nog niet hebt beantwoord:

Wat mij alleen nog niet duidelijk is waarom de bromstoring ook verdwijnt als de hdmi-kabel tussen de switch en tv-2 wordt losgetrokken OF, wat ik zojuist constateerde, de hdmi-kabel tussen de switch en de mediaplayer wordt losgenomen. Zowel de tv's als de mediaplayer staan uit. Heb je daar een verklaring voor?

Het is niet altijd eenvoudig om een verklaring op afstand te geven, sommige parameters zijn niet duidelijk genoeg. Maar voorlopig ga ik uit van het volgende. Om op de MG veldmodulatie te ervanren van de grootorde die jij ervaart moet er al een stevige antenne in de buurt zijn. (de schakelende diodes op zich geven geen straling) De 10 meter HDMI kabel en de 12 meter netwerkkabel kunnen samen een reuzedipool vormen die de veldmodulatie bewerkstelligt. maak je één van de helften van de dipool los, dan is het uit met het veldmoduleren.

Dat is ook mijn vermoeden, maar ik wilde dat graag bevestigd of ontkend zien door een ervaringsdeskundige.
Het is me op dit moment veel te warm om allerlei apparaten uit de kast te sleuren en met kabels te experimenteren.

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-07-2014, 11:34 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Knap uitgezocht Ed, ik bezit geen apparatuur die dit zo feilloos kan opsporen. Bij HDMI zijn er kabels met ferrietkern en kabels zonder, neem aan dat die 10 meter kabel toch ook die HF ferrietkernen heeft en als dat zo is dan blijkt dat ook niet te helpen. Groet, Ben

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door ruudtx @, Utrecht, 17-07-2014, 14:41 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Ed,
Als ik het goed begrijp is de storing ook aanwezig zonder zendertje.
Anders gezegd, de storing heeft niets te maken met een micro-zender.

Bij storingsonderzoek maak ik gebruik van een zakradiootje, waarop de storing goed hoorbaar is, vervolgens op zoek naar bron door sterker wordend stoorsignaal.
Dan de bevestinging door uitschakeling van het verdachte apparaat, en weer inschakelen.

Bij uitlaten van storend apparaat vervolgens de ontvangst controleren, ook op andere ontvangers, deze moet beter zijn geworden.

Maar zonder HDMI switch en/of aangesloten kabel is de hele MG ontvangst beter?
Kan je ook weer 1584 ontvangen?

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 15:22 (3579 dagen geleden) @ ruudtx
Gewijzigd door kris, 17-07-2014, 15:24

Ed,
Als ik het goed begrijp is de storing ook aanwezig zonder zendertje.
Anders gezegd, de storing heeft niets te maken met een micro-zender.

volgens Eds verslag van even Hierboven is er in de situatie HDMI switch aan of uit (met de zender af) nauwelijks verschil te meten en ook niet te zien in het scoopplaatje van de lf output van de ontvanger tov HDMI switch af. (er valt in ieder geval geen storende brom op te merken)

Maw woorden de storing is niet aanwezig als enkel de HDMI switch aanstaat en valt dan dus ook niet op te sporen met een MG ontvangertje.(dan was het probleem ook niet zo een discussiepunt geworden :-) )

Uiteraard is technisch gesproken het stoorsignaal wel aanwezig, alleen het bevindt zich op een totaal andere frekwentie en stoort dus niet in de MG , en valt ook niet te zien op het SA display. Eens HDMI switch en zendertje aanstaan onstaat tgv van de stoorfrekwentie buiten de MG extra modulatie op de zendfrekwentie van de microzender.
Uiteindelijk hier hoorbaar als brom, door het typisch 100 Hz sweepgedrag van een schakelvoeding en eventueel in combinatie van het schakelen van de dioden op het net, wat Wim beschrijft als veldmodulatie.

groeten

Kris

Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-07-2014, 16:04 (3579 dagen geleden) @ ruudtx

Klopt precies Ruud, het is interferentie van twee signalen.

Foto storing - Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-07-2014, 17:22 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Met een spoel op 20 cm afstand van de storingsbron is een grote hoeveelheid signalen te zien die heel snel door het beeld schuiven.
De frequentie is dus heel instabiel.
De rode stippen (gefotoshopt) geven de stoorsignalen aan. Met een lager niveau zijn 2 omroepzenders te zien.

[image]

Foto storing - Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-07-2014, 19:02 (3579 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

bedankt Ed,
en, met een bredere span van de SA zien we al veel meer. maar let op, op 20 cm afstand meet je met een spoel het vooral het nabijheidsveld. Dat ziet er altijd vreselijk uit. Hit slaat uiteraard magnetisch in, en neemt af met de 4e macht van de afstand, dwz, op enkele meters afstand meet je het al niet meer en de bron ervan kan perfekt passen binnen EMC storingsnorm.

Alvast wordt het sweepgedrag bevestigd.

Maar een betere indruk van de overblijvende stoorbron krijg je door op meerdere meters afstand een antenne in de SA input te prikken en zien wat er dan overblijft van storingen in het zelfde span-gebied.

groeten

Kris

Foto storing - Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door Jinny, 19-07-2014, 14:15 (3577 dagen geleden) @ kris

Ik meen me te herinneren dat een jaar of 10, 15 terug er ook een item was met de wereldomroep welke bovenin de 80 meterband ineens te ontvangen was.
Op een QRG waar het ding niet op uitzond, uiteindelijk bleek de oorzaak een vermenging van twee sterke signalen die samen een harmonische opleverden op een onlogische frequentie.

Ook een dergelijk verhaal dus...

Chinese schakelende voedingen zijn berucht, inclusief hun kabeltjes van ijzerdraad...

Foto storing - Brom met PLL-middengolfmodulatortje

door ruudtx @, Utrecht, 19-07-2014, 14:55 (3577 dagen geleden) @ Jinny

ASls je dicht bij zenders woont krijg je door menging in je ontvanger, ook allerlei bijproducten.
Ik herinener me dat bij rijden in de Flevo polder ontvangst op 1485 sterk gestoord was door een mengproduct met 747, 1008 en de toen aanwezige 1224. Ik heb het indertijd uitgerekend.

powered by my little forum