Philips KG convertor R6507 (Toestel of techniek)

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 03-01-2009, 08:27 (5563 dagen geleden)

Ik heb een gecompleteerd printje van een Philips onderdelenpakketje R6507. Het zou moeten dienen om KG ontvangst mogelijk te maken met een MG ontvanger. Heeft iemand wellicht documentatie van dit pakketje? Of iets waaruit blijkt hoe het moet worden aangesloten?

Philips KG convertor R6507

door Paul Brouwer @, Haarlem, 03-01-2009, 12:14 (5563 dagen geleden) @ Gerard

Hallo Gerard,

Ik ben via de site van het Philips Museum op deze site terecht gekomen, waar heel veel Philips bouwdozen/-pakketten genoemd worden.

Een KG-voorzetapparaat zit daar niet tussen. Ik ben bang dat dit een kant-en-klaar apparaat was.

Eigenlijk ken ik ook alleen maar FM-voorzetapparaten, die er wel in bouwpakketten geweest zijn.

Groet,
Paul

--
[image]

Philips KG convertor R6507

door Paul Brouwer @, Haarlem, 03-01-2009, 12:27 (5563 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Paul Brouwer, 03-01-2009, 12:28

Ik heb op genoemde site eens wat verder gekeken en het blijkt dat deze KG-voorzetapparaten
als bouwpakketten wel degelijk bestaan hebben.

De eerste series hadden een R-nummer, welke nummers later in NL-nummers gewijzigd zijn.

R6507 is dus gelijk aan NL6507.

Groet,
Paul

--
[image]

Philips KG convertor R6507

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-01-2009, 14:33 (5563 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Klopt,

Maar KG voorzet zijn er in vele vormen en maten geweest,
zoek daar maar eens op.
Vooral ook veel buizen spul.

Jammer dat de site nog steeds niet is bijgewerkt.
nog steeds weinig te beleven daar.

Mis ik natuurlijk de werkelijke scans.
Jammer

Philips KG convertor R6507

door gerardbinkhorst, 07-01-2009, 12:13 (5559 dagen geleden) @ Gerard

Hallo,

Als het goed is heeft zon ding slechts een voeding nodig. De uitgang dient op de antene ingang van de radio worden aangesloten en ergens moet er een antene aansluting zijn. Dat is alles lijkt mij. De uitgang kan je vinden door naar de print te kijken. Er zal ergens wel een trafotje zijn waarvan de primaire aansluiting op de collector van een transistor is aangesloten.

MvG

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 07-01-2009, 15:00 (5559 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Tja, in die richting heb ik al het nodige geprobeerd. Het ding werkt met twee HF transistoren (AF185; PNP type). Die heb ik uitgesoldeerd gehad, daarna getest. Waren OK. Voeding aangesloten (+ en - op printje gemerkt; 6 à 9V geprobeerd). Antenne op antenne-ingang. Op "U" (ik neem aan uigang") een draadje naar de antenne-ingang van een MG radio aangebracht. Echter, geen enkel resultaat.
Ook geprobeerd met signaalzoeker (met en zonder ingeschakelde detectiediode) op de uitgang? Niets. Dus daarom maar de eerdere vraag op dit Forum gesteld.

Philips KG convertor R6507

door gerardbinkhorst, 07-01-2009, 16:32 (5559 dagen geleden) @ Gerard

Heb je de radio wel op de goede golflengte afgestemd. Die converter converteert alles naar een zekere golflengte op de MG die je eerst moet opzoeken. Heb je en scoop, dan kan je kijken of er een uitgangssignaal is en of de oscilator oscilleert.

MvG

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 08-01-2009, 07:35 (5558 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Ik heb nergens op de MG band iets van ontvangst. En heb helaas ook geen scope ter beschikking. Maar in elk geval bedant voor de hints! Ik hoop toch ooit nog eens aan de handleiding te komen.

Philips KG convertor R6507

door gerardbinkhorst, 08-01-2009, 11:53 (5558 dagen geleden) @ Gerard

Heb je een schema van dat ding en zoniet zou je het kunnen natekenen vanuit de print.

MvG

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 09-01-2009, 13:33 (5557 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Ik heb helaas geen schema van het dingetje. Ik zie twee AF185 transistoren zitten. Verder drie spoelbusjes (elk 4 aansluitingen), twee trimmers van 60 pF, een dubbele varabele condensator. Verder één elco van 125µF en nog iets van 6 R's en 12 C's. Het uitvlooien van een schema is lastig; ik weet niet of ik daaraan toekom.

Philips KG convertor R6507

door gerardbinkhorst, 09-01-2009, 13:56 (5557 dagen geleden) @ Gerard

AF185, wat raar, Dat is geen KG tor maar een hoogfrekwente tor die vaak in een FM tuner wordt gebruikt. Is het wel een KG converter? ZIe je rond de torren dikke spoelen gewonden van dikke koper draad van circa 1mm dik of niet. Als dat het geval is moet het wel een FM tuner zijn.

MvG

Philips KG convertor R6507

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 09-01-2009, 14:08 (5557 dagen geleden) @ Gerard

Hallo Gerard .... maak eens enkele goede foto's van de bovenkant en onderkant print. Dan kunnen wij vanop afstand wel een en ander uitvogelen!

Groeten ... Hugo Sneyers

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 10-01-2009, 08:15 (5556 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Gewijzigd door Gerard, 10-01-2009, 08:19

Hierbij twee foto's (boven en onderkant) van het printje. Ook nog een stukje tekst dat ik "ergens" op internet heb gevonden.
[image]
[image]
[image]

Philips KG convertor R6507

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 10-01-2009, 14:41 (5556 dagen geleden) @ Gerard

Hallo Gerard .... dit is wat ik er van gemaakt heb, hoe het precies in elkaar zit met het spoeltje S3 aan de uitgang weet ik niet want ik zie daar 5 aansluitingen aan de onderkant.
Nog een vraagje: hoe heb je de converter aangesloten aan je radio? je moet ook de massa aansluiten en liefst met zo kort mogelijke draden zodat, wanneer de converter aan je radio hangt, en de converter niet aanstaat, er eigenlijk geen andere zender meer te onvangen zou mogen zijn op je radio.
Ik weet ook niet welke kortegolf-antenne je aangesloten hebt maar denk er aan dat op sommige banden vd korte golf nu helemaal niets te horen is.

[image]

[image]

Groeten ... Hugo Sneyers

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 10-01-2009, 15:33 (5556 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Geweldig Hugo!
Ik heb inmiddels wat ontvangst. Deutschland Welle en nog een paar zenders. Kennelijk is het bandje dat wordt ontvangen, relatief smal. In het artikeltje wordt dan ook gesproken over "bandspreiding", d.w.z. dat elke versie van de R6507 maar een deel van de KG band otvangt. Maar hoe dan ook, er zit schot in.
Ik heb overigens een vrij rudimentair antennetje: een draad van een meter of 8 in de nok van het dak; vandaar een aansluitsnoertje, van een meter of 5. Voor KG ontvangst op "gewone" radio's is dat voldoende.
Hartelijke groeten,
Gerard

Philips KG convertor R6507

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 11-01-2009, 09:54 (5555 dagen geleden) @ Gerard

Hallo Gerard ..... je zou nu nog eens moeten zoeken waar je de beste ontvangst hebt op de middengolf, het kan zijn dat je op een verkeerde frequentie luistert op de middengolf, het is immers de bedoeling dat je met deze converter afstemt met de afstemC op de converter zelf en de middengolfradio op een vaste frequentie laat staan. Daardoor is het mogelijk dat je de zenders zwakker door krijgt dan de bedoeling is, dus als je een zender ontvangt op de korte golf moet je eens op een andere frequentie afstemmen op de middengolf en dan met de CV op de converter draaien tot je die zelfde zender weer terug hoort en op die manier de plek op de MG vinden waar de zenders het hardst doorkomen, dan weet je dat je op de MG precies op de frequentie zit waar de uitgang van deze converter voor gebouwd is. Uiteraard zou dit beter gaan met een HF-generator want het kan zijn dat de sterkte van de zender op de kortegolf varieert naargelang de condities.

Groeten ... Hugo Sneyers

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 11-01-2009, 14:12 (5555 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hallo Hugo,
Wanneer ik een signaal via de converter ontvang, stem ik de radio optimaal af. Het signaal zit op omstreeks 360 m / 833 kHz. Ik heb nog wel geprobeerd om met beide trimmers de ontvangst nog wat te verbeteren, maar dat geeft eigenlijk geen verbetering. Ik ga er verder mee experimenteren wanneer ik een sterker signaal heb. Momenteel ('s middags, ca. 15.00 uur) is het zeer matig. Met maximum radiovolume (zwak) een Duits station en even (nog zwakker) de Wereldomroep. Veel fading.
Groeten, Gerard

Philips KG convertor R6507

door gerardbinkhorst, 11-01-2009, 14:53 (5555 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door gerardbinkhorst, 11-01-2009, 14:54

Hallo,

Met deze converter is het de bedoeling dat je op een golflengte op de MG zit waar je geen signaal hebt zo hoog mogelijk in de MG band (zo hoog mogelijke frekwentie). Daarna ga je afstemmen op een sterke korte golf zender. Met S2 ga je dan op maximaal ontvangs afregelen, vervolgens met de antene spoel op maximaal ontvangst afregelen op een zender die ongeveer op 3 kwart van de afstem C zit. Daarna op maximaal ontvangst met de antene C afregelen op en station die op ongeveer op 1 kwart van de afstem C zit.

MvG

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 12-01-2009, 13:44 (5554 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Hoi Hugo,
Wat betreft het spoeltje dat je S2 noemt (het spoeltje bij de uitgang):
Ik heb wat aan het spoeltje gemeten; volgens mij zit het zoals hieronder. Maar vraag me niet hoe het zou moeten werken...
Groeten, Gerard
[image]

Philips KG convertor R6507

door gerardbinkhorst, 12-01-2009, 19:18 (5554 dagen geleden) @ Gerard

Neen S2 is niet zoals getekend. S2 bestaat uit 2 delen. Primair heeft een aftakking. Deze aftakking zit aan de collector van de tor. Een kant zit aan massa. De andere zijde zit aan de resonantie condensator. Secundair is een wikkeling met aan 1 zijde aan massa en de andere zijde is de uitgang. S2 werkt als een trafo met resonantie die gelijk moet zijn aan de frekwentie waar MG radio op is afgestemd. Dit is de eerste MF.

MvG

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 12-01-2009, 20:17 (5554 dagen geleden) @ gerardbinkhorst

Bedankt voor jouw reactie. Zoiets als hieronder dus. Maakt inderdaad meer sense!
Groeten, Gerard
[image]

Philips KG convertor R6507

door gerardbinkhorst, 12-01-2009, 21:05 (5554 dagen geleden) @ Gerard

JA zo zit het.

MvG

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-01-2009, 18:09 (5553 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Ik heb er uiteindelijk - met wat overtekenen - het volgende van gemaakt. Wanneer iemand hier nog onlogische zaken in ziet, dan hoor ik dat graag.
Hugo en Gerard, heel hartelijk bedankt voor alle hulp en adviezen!
Groeten, Gerard
[image]

Philips KG convertor R6507

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 14-01-2009, 11:44 (5552 dagen geleden) @ Gerard

Hallo Gerard .... dat ziet er prima uit!
Je zou zeggen dat het zomaar uit een of ander boekje gekopieerd is!
Ben jij dezelfde Gerard die op het oude radioforum die Philipsschema's zo mooi hertekent?

Groeten ... Hugo Sneyers

Philips KG convertor R6507

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 14-01-2009, 12:35 (5552 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Dezelfde...
Met vriendelijke groet,
Gerard Jongbloed

powered by my little forum