Welke waarden NTC / VDR / Tantaalelco? (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 11-12-2009, 08:41 (5253 dagen geleden)
Gewijzigd door Armand, 11-12-2009, 08:54

Hallo,

Op deze 3 componenten staat niets vermeld van waarden,alleen maar kleuren.
De eerste is een NTC weerstand, de tweede een VDR weerstand en de derde een Tantaalelco.Deze laatste zou een waarde moeten hebben van 10µF / 10V.Als ik deze met het rode bolletje naar mij houd,is de rechteraansluiting de + dacht ik.Is dit juist?
Maar hoe zit het met die kleurtjes? Zoals bij weerstanden?
NTC : rood/ grijs/ geel of oranje? (gewoonlijk wordt hier de koudweerstand opgegeven)
VDR : lichtbruin/ zwart/ donkerbruin
Tantaalelco : bruin/ geel(denk ik)/ zwart en een rood bolletje.

Wie weet de juiste waarden?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Armand

Als ik de waarden meet bij de NTC en de VDR klopt dit niet met de kleuren.

[image]

Welke waarden NTC / VDR / Tantaalelco?

door Ed van der Weele † @, Zeist, 11-12-2009, 15:07 (5253 dagen geleden) @ Armand

Misschien helpt deze kaart om de waarden te identificeren?

[image]

Hm, de afbeelding wordt automatisch verkleind en daarmee bijna onleesbaar.
Als je mij je e-mailadres even toestuurt dan kan ik de kaart in groter formaat terugsturen.

Welke waarden NTC / VDR / Tantaalelco?

door Armand @, België, 11-12-2009, 20:53 (5253 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Bedankt Ed en ik heb je een mailtje gestuurd.

Mvgr,;-) ;-) ;-)
Armand

Welke waarden NTC / VDR / Tantaalelco?

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 12-12-2009, 03:07 (5252 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Als jij deze kleurcodekaart naar mij zou willen mailen, dan neem ik hem in "Tips & Trucks" op.

Groet,
Paul
Forumbeheer

Kleurcodetabellen staan in "Tips & Trucks"

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 13-12-2009, 16:52 (5251 dagen geleden) @ Forumbeheer

Met dank aan Hugo Sneyers heb ik deze tabellen toe kunnen voegen.

Paul
Forumbeheer

Welke waarden NTC / VDR / Tantaalelco?

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-12-2009, 21:19 (5251 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand;

ter info : een VDR kan je niet zomaar meten met een ohmmeter (je kan het natuurlijk wel, maar het geeft bijna geen relevante info)

Bij lage spanningen gedraagt de VDR zich hoogohmig, boven een bepaalde spanning laagohmig. Ergens is er een soort knikpunt.
Meestal wordt dit knikpunt en de stroom die er dan doorgaat opgegeven.

Je moet dus de stroom opnemen bij verschillende spanningen. Is het een VDR die bij een hoge spanning knikt (bvb 200V), dan moet je de meting zeer snel uitvoeren (stroom meten met de scoop), anders wordt hij te warm.

groeten

Welke waarden NTC / VDR / Tantaalelco?

door Armand @, België, 14-12-2009, 07:22 (5250 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

Bedankt voor deze aanvullende informatie.:)
Nu zag ik op de kleurcodetabel Philips in "Tips & Trucs" dat er een verschil is tussen een standaard VDR en een asymmetrische VDR met stip (=kathode).Op het net vind ik geen informatie en op websites van verschillende electronicazaken wordt hier niet(meer??) over gesproken.:-(
Wat is feitelijk het verschil en in welke toepassingen wordt een asymmetrische VDR gebruikt?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,

Armand

Welke waarden NTC / VDR / Tantaalelco?

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-12-2009, 21:04 (5250 dagen geleden) @ Armand

Een asymetrische VDR heeft niet het zelfde weerstandsverloop bij normale en inverse polarisatie. Zet je er een symmetrische wisselspanning op, dan is de gemiddelde stroom niet nul. Er treed gelijkrichting op, net zoals bij een diode.
De bedoeling van asymetrische VDR's was gelijkspanning regelsignalen uit wisselspanningen halen, en misschien het dempen van pieken in één richting. De opkomst van betaalbare Ge dioden in de jaren 50 en daarna Si dioden heeft de assymetrische VDR gestopt in zijn toepassing. (Diodes hebben trouwens een veel idealere karakterteristiek)

V.D.R.'s kom je in transistorapparatuur maar zelden tegen. Er is een transistorportable van philips waar hij als spanningstabilisator gebruikt wordt voor de basisspanning instelling, zo gaan de batterijen duidelijk langer mee, tot grote spijt van de batterijenfabrikanten.:-)
Ook gekend zijn de overslagbeveiling op antenne-ingang en 230V ingang (varistoren)
Defekte en onvindbare VDR's in elektronische circuits kan je eventueel vervangen door een combinatie weerstanden/zenerdiodes.

Welke waarden NTC / VDR / Tantaalelco?

door Armand @, België, 15-12-2009, 08:56 (5249 dagen geleden) @ kris

Kris :) :) :) voor de duidelijke uitleg.

Mvgr,

Armand

powered by my little forum