klok (Toestel of techniek)

door willem, 05-01-2010, 17:39 (5228 dagen geleden)

Hallo ,ik ben in het bezit van een z.g. atoomklok Radiogestuurd van uit duitsland.Het ding werkt niet en er staat als merk schmeckenbecher op.Op de print staat Kundo 528 965.Het is dan wel geen radio maar het is wel een ontvanger die de klok gelijk zet.De ontvanger bestaat uit een ic TSK0922A.Is er iemand die mij aan enige informatie kan helpen?Vriendelijk dank Willem

klok

door ruud, 06-01-2010, 18:21 (5227 dagen geleden) @ willem

Eerts nog wat anvullende vragen

Heeft het ding ooit wel gewerkt
Is het naar een andere plek verplaatst

klok

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-01-2010, 19:00 (5227 dagen geleden) @ willem

In dit geval moet je creatief zijn.

Dat ic is verder onvindbaar betreft datasheets.
Dus opzoek gaan naar gelijkwaardige schema's die ook gebruik maken van die zender.

Hoe gaan die om, welke frequenties en dergelijke.

Principe lijkt me alle indentiek.

Is het gekocht of een zelfbouw ding.
Dan bepaal de leeftijd en kunnen we opzoek gaan naar hobby tijdschriften.

Heb hier destijds een boel duitse elektronica tijdschriften gehad.
Alle bevatte IC's die speciaal voor die projecten waren gebakken.

Dacht VLE of zo iets.
Aardige tijdschriften maar geen project was er te bouwen zonder die speciaal IC's.

klok

door willem, 06-01-2010, 19:56 (5227 dagen geleden) @ Maurice

Hallo,dit apparaat is duidelijk fabriekswerk en heeft tot twee maanden geleden
gewerkt.Er zit een printje met ferriet antenne in maar ik meet met de scoop geen enkel signaal op de vermoedelijke uitgang .ook een signaal varierend van 50 tot 100 khz in de buurt van de antenne doet niets en voor zover ik heb kunnen nagaan worden klokken in dit frekwentie gebied gestuurd.Ook aan de ferriet antenne meet ik niets.Maar een schema met wat meer informatie zou opheldering kunnen geven.Het apparaat heb ik een jaar of 15 geleden eens gekregen.[image]

klok

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-01-2010, 00:51 (5227 dagen geleden) @ willem

Krijgt het voeding, dat printje.

En begin met die 2 groene Tantaal elko's als eerste te vervangen.
Die kunnen veel roet in het zaakje gooien.

klok

door willem, 07-01-2010, 06:30 (5226 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,De hele zaak wordt gevoed door twee AA batterijen.Naar het kleine
printje gaan drie draden met de aanduiding + - sig.3 volt is aanwezig en op sig geen enkele reactie.Ik zal in ieder geval de tantaalelco's vervangen(is mij ook bekend dat die vaak stuk zijn) maar ik ben geen liefhebber van op vermoeden vervangen .Ik weet graag waar ik mee bezig ben.
Vriendelijke groet willem

klok

door soundman2 @, Wouw, 07-01-2010, 09:02 (5226 dagen geleden) @ willem
Gewijzigd door soundman2, 07-01-2010, 09:15

Hallo,dit apparaat is duidelijk fabriekswerk en heeft tot twee maanden geleden
gewerkt.Er zit een printje met ferriet antenne in maar ik meet met de scoop geen enkel signaal op de vermoedelijke uitgang .ook een signaal varierend van 50 tot 100 khz in de buurt van de antenne doet niets en voor zover ik heb kunnen nagaan worden klokken in dit frekwentie gebied gestuurd.Ook aan de ferriet antenne meet ik niets.Maar een schema met wat meer informatie zou opheldering kunnen geven.Het apparaat heb ik een jaar of 15 geleden eens gekregen.[image]

Vermoedelijk werkt de ontvanger op de zender DCF in Mainflingen, op 77,5KHz. Het simpel toevoeren van een draaggolf zal geen output leveren, als het ic ook de decodeerfunctie voor zijn rekening neemt.
Het is kennelijk een custom designed ic. Ook op een wat oudere CD-rom van ST is het niet te vinden.
In elk geval kun je wel de klokoscillator controleren. Met een 10:1 probe moet je volgens mij wel signaal zien op de pootjes van het kristal, het kleine zilverkleurige onderdeeltje met twee draadjes, op de foto aan de onderkant van het IC. Meestal is er ook op andere pootjes van het ic wel wat activiteit te zien.
Je kunt ook controleren of er wel voedingsspanning op komt. Tantaaltjes gaan wel eens stuk, maar niet per definitie altijd. Met zo weinig gegevens is het natuurlijk altijd te proberen.
Op een van de drie draadjes van de kleine module zit de tijdinfo. Dat kan een simpele seconde puls zijn, maar door de werking van het ic kan er natuurlijk ook veel meer data verstuurd worden. In elk geval moet er met de scope wel wat zichtbaar zijn.

Hier vind je wat gegevens over de zender (Wikipedia)

Hier is de website van de zender zelf (Duits)

Henk Roovers

klok

door ruud, 07-01-2010, 11:37 (5226 dagen geleden) @ soundman2

Het belangrijkste is dat je goede ontvangst hebt van het 77 kHz signaal.
Er is nu zoveer man-made noise dat deze klokken het wel eens laten afweten.

Hoe is de LW ontvangst ter plaatse vande klok, veel storing? dan zal de klok het ook niet doen.
Neem de klok mee naar buiten en je hebt kans dat ie het weer doet.
Vaak duurt het even voordat er wat gebeurt.

klok

door Willem.H.N. @, Enschede, 07-01-2010, 13:02 (5226 dagen geleden) @ ruud

Het belangrijkste is dat je goede ontvangst hebt van het 77 kHz signaal.
Er is nu zoveer man-made noise dat deze klokken het wel eens laten afweten.

Hoe is de LW ontvangst ter plaatse vande klok, veel storing? dan zal de klok het ook niet doen.
Neem de klok mee naar buiten en je hebt kans dat ie het weer doet.
Vaak duurt het even voordat er wat gebeurt.

Dat heb ik ook met een digitale klok vooral met batt. vervangen moet ik het even van plaats veranderen en even later ....piep.... en de tijd staat er weer in en hang het terug.
grt. willem.

klok

door willem, 08-01-2010, 14:22 (5225 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hallo,Eerst heb ik de twee tantaal c's vervangen(volgens mijn meter waren ze heel) en vervolgens op een plek gezet met een redelijke langegolf ontvangst maar het werkt niet goed.Normaal gesproken begint hij met de datum in te stellen
maar die wordt op 01 01 gezetdus vermoedelijk geen signaal.Over twee weken is er een beurs rikketik(klokken) ik ga daar maar eens rondkijken misschien is daar aan enige informatie te komen.
Tot zover iedereen enorm bedankt.
Vriendelijke groet Willem

klok

door Bert @, Zeist, 28-02-2010, 12:33 (5174 dagen geleden) @ willem

Beste Willem het kan ook zijn dat de klok kwa woonsituatie FLAT te veel ijzer ziet kooi van Farady. Ik heb mee gemaakt dat de klok was gekocht voor opstelling in de keuken maar daar wilde hij alleen maar werken in een bepaald hoekje op het aanrechtblad, op een andere plek in deze keuken was het hommeles niet aan de praat te krijgen.
Later nog een poosje in de woonkamer gezet, niets aan de hand.
Het zou kunnen.


vr.gr. Bert, Zeist

klok

door willem, 28-02-2010, 21:32 (5174 dagen geleden) @ Bert

Hallo Bert,Ik woon niet in een flat maar gewoon in een eengezinswoning.Er is hier de laatste tijd onzettend veel storing op midden en lange golf. Af en toe werkt de klok wel na hem op verschillende plaatsen te hebben neergezet.Het ziet er dus naar uit dat de klok wel in orde is maar door enorme stoorsignalen ver moedelijk afkomstig van bouw in de buurt in de war gebracht wordt.We gaan dus maar eerst eens het eind van de bouw afwachten.In ieder geval bedankt voor de reactie.Vriendelijhkje groet willem

klok

door Henk Sanders, 28-02-2010, 14:32 (5174 dagen geleden) @ willem

Dag Willem,
in mijn DCF-klokje zat de ferrietstaaf ingebouwd
in een kartonnen koker. Binnen in die koker was de staaf
gebroken en prompt deed de klok helemaal niets meer.
Terugdenkend herinner je je dan iets - ik had hem een keer
op de tafel laten vallen....
Misschien een suggestie?
Succes, Henk

powered by my little forum